Ter Apel – Op zondag 31 maart gaat alweer een nieuw seizoen ovalracing van start. Na een lange winterstop gaan voor de 41e keer de vele coureurs uit binnen- en buitenland strijden om de NK titels in de diverse klasses over zes wedstrijden op het circuit de Polderputten in Ter Apel. Met goed gevulde raceklasses en daarmee sterke deelnemersvelden belooft het wederom een spectaculair seizoen te worden.


Net als vorig jaar zal naast alle deelnemende klasses van het NK Ovalracing ook telkens een zgn. contact-klasse aan het programma wordt toegevoegd. Hiermee komt de organisatie tegemoet aan een duidelijke behoefte van het publiek, een combinatie van full speed races van de non-contact klasses afgewisseld door een klasse waarbij onderling contact tussen de auto’s is toegestaan, dit draagt zorg voor een compleet en zeer spectaculair autosportprogramma met voor ieder wat wils. Tijdens de openingsraces zullen de Saloon Stockcars als contact klasse, hun opwachting maken, met een groot deelnemersveld zullen dit seizoen drie keer aan het programma worden toegevoegd. Tijdens de overige wedstrijden zullen de Bangerstox acte de presence geven en voor het nodige spektakel zorgen.


Deelnemersveld Rookie Rods groeit sterk
Bij de reguliere klasses is de grootste groei in deelnemers te zien bij de Rookie Rods. Na de invoering vorig seizoen zullen we in de loop van het seizoen weleens de 15 auto’s kunnen gaan halen. Deze echte instapklasse binnen het ovalracen voor coureurs vanaf 16 jaar wint dus snel aan populairiteit. De maximale cilinderinhoud is 1600 cc en het maximale vermogen van de auto’s in deze klasse is begrenst op 130 pk. Sander van der Heijden uit het brabanste Nuland  is de regerend Landskampioenen, maar hij zal dus behoorlijk meer concurrentie kunnen verwachten dit seizoen.


De 2.0 Hotrodklasse, met haar roots in Engeland, begint aan het zesde seizoen op het circuit in Ter Apel. Deze klasse wint nog altijd aan populariteit en zou zo maar eens voor een startveld van meer dan 20 auto’s kunnen gaan zorgen. Dit in combinatie met het racen op de korte baan in Ter Apel staat garant voor spannende deur aan deur races. De nieuwe namen in deze klasse zijn die van Klaas de Boer uit Assendelft, Justin Albrecht uit Mönchengladbach en Joey Veenstra uit Wekerom. Ondertussen komt ook Gerton Boes uit Coevorden na een jaar van afwezigheid met een compleet nieuw raceauto aan de start. De coureurs hebben vier wedstrijden de tijd om hun auto’s te optimaliseren, voordat er in september een grote delegatie Engelse coureurs naar Ter Apel komt om de strijd aan te gaan om het National Championship en de Dutch Open titel 2019.


De National Hotrods zijn de koningsklasse van het ovalracen. Reimon Bos uit Noord Sleen zal de titel gaan verdedigen in deze klasse. Bij deze snelle mannen zal John van den Bosch uit Rosmalen tijdens de seizoensopener de grote afwezige zijn. Hij verkocht afgelopen winter zijn Peugeot 206 aan Niek Damstra. Vervolgens werd er uit Engeland een Ginetta gehaald. Momenteel is het team van de routiner druk bezig om deze nieuwe bolide op te bouwen en ze hopen dan ook tijdens de tweede wedstrijd van het seizoen, op Eerste Paasdag weer aan de start te staan.  Toon Moorman uit het Brabantse Oisterwijk heeft zijn Ford Fiesta ingeruild voor een VW Corrado. Daarnaast zijn er een aantal regionale coureurs die graag dit jaar een gooi zouden doen naar de Nederlandse titel. Ter Apelers Erik Emming, Harm Veenstra, Johan Sanders en Mark Teuben zouden het Nederlandskampioenschap bij de National Hotrods graag binnen halen.

De 2litre Saloon Stockcars zijn een groot succes in Nederland. Met een snel groeiend deelnemersveld en veel verschillende circuits waar de coureurs actief zijn is het voor velen een interessante klasse. Deze contactklasse liet voor seizoen al vele mooie races zien op het circuit in Ter Apel. Dit seizoen zullen ze wederom drie maal aan de start staan. Naast hun aanwezigheid tijdens de openingsraces zullen ze ook tijdens de beide racedagen van het Speedweekend (31 augustus & 1 september) en tijdens de finaleraces op zondag 29 september.


Daarnaast zullen ook de Juniorenklasse (strijdend om de Gouden Helm Trofee), Standaardklasse 2000, BMW Cup en de SuperRods hun opwachting maken op het circuit de Polderputten aan de Hanetangerweg in Ter Apel. De races zullen zondag 31 maart om 12.00 uur van start gaan, alle klasses komen drie keer aan de start. Meer info over de wedstrijden is te vinden op www.ovalracing-terapel.nl of via de Facebook pagina van NNO Ter Apel.


Wedstrijddata Int. Nederlands Kampioenschap Ovalracing 2019

zondag 31 maart

Ronde 1; Int. Nederlandskampioenschap Ovalracing 2019 + Saloon Stockcars
+ Gouden Helm Trofee Juniorenklasse

zondag 21 april (Eerste Paasdag)

Ronde 2; Int. Nederlandskampioenschap Ovalracing 2019 + Bangerstox

+ Gouden Helm Trofee BMW CUP

donderdag 30 mei (Hemelvaartsdag)

Ronde 3; Int. Nederlandskampioenschap Ovalracing 2019 + Bangerstox

+ Gouden Helm Trofee Standaardklasse 2000

zondag 23 juni

Ronde 4 ; Int. Nederlandskampioenschap Ovalracing 2019 + Bangerstox
+ Gouden Helm Trofee SuperRods

zaterdag 31 augustus & zondag 1 september

Ronde 5; Speedweekend Int. Nederlandskampioenschap Ovalracing 2019 + Saloon Stockcars

National Championship & Dutch Open 2.0 Hotrod, EuroMaster National Hotrod
+ Gouden Helm Trofee Rookie Rods

zondag 29 september

Ronde 6; FINALES Int. Nederlandskampioenschap Ovalracing 2019 + Saloon Stockcars

 Overige races:
13 oktober (Autocrossdag, autocrossers komen eenmaal per jaar in actie op het ovale asfalt van autosportstadion “De Polderputten” in Ter Apel )

Waar:
Autosportstadion “de Polderputten” Ter Apel (Hanetangerweg 5a)

Aanvang:
12:00 uur