Een rollercoasterweekend voor Richard Verschoor tijdens de negende ronde van het FIA Formule 2 kampioenschap op de Hungaroring. Het 23-jarige TeamNL-talent schreef op fraaie wijze de sprintrace op zijn naam, maar zag deze dik verdiende zege na afloop in rook opgaan door een diskwalificatie van zijn Trident-bolide. In de hoofdrace leek een vroege safetycarperiode het uitzicht op een goed resultaat te dwarsbomen, toen een tweede safetycarperiode de kansen voor Verschoor juist deden keren. Met een ijzersterke inhaalrace wist Verschoor in de laatste ronden op te klimmen van plek tien naar drie en mocht zo toch weer op het podium plaatsnemen. Deze podiumpositie kon de teleurstelling van de verloren overwinning bij Verschoor echter niet wegnemen.
Voor ronde negen van de titelstrijd kwamen de rijders van het FIA Formule 2 kampioenschap in actie op de nabij Boedapest gelegen Hungaroring. Na het ultrasnelle Silverstone met zijn rechte stukken en lange bochtencombinaties had de overgang bijna niet groter kunnen zijn. De Hongaarse baan is relatief langzaam en kent diverse krappe bochten waardoor inhalen niet makkelijk is. Een goede startpositie is daarmee essentieel om in de race punten te scoren. Richard Verschoor begon de vrije training probleemloos en stond na de eerste run in de kwalificatie op een mooie zevende positie. Als een van de laatste rijders kwam het 23-jarige TeamNL-talent de baan op voor zijn snelle ronde op de tweede set banden. De inmiddels naar plek dertien gezakte Trident-piloot verbeterde zijn tijd en klom daarmee op naar plek tien. Dit betekende door de omgekeerde top tien als startvolgorde voor de sprintrace een poleposition voor de eerste wedstrijd van het weekend.
“Op zich een prima dag, al is het nog niet goed genoeg. Maar na drie moeilijke weekenden waarin de snelheid niet in de auto zat, is het een hele vooruitgang dat we er nu vanaf het begin al redelijk bij zitten. We zijn nog aan het zoeken en hebben vanaf het begin van de vrije training van alles geprobeerd hoe we maximale downforce kunnen genereren, want we denken dat daar het probleem de afgelopen wedstrijden zat. Eindelijk weer de top tien in en pole voor de sprintrace. Ik heb er zin in”, aldus een opgewekte Verschoor na de kwalificatie.
En die positieve stemming bleek terecht. Met een goede start nam Verschoor, die gekozen had voor de harde band, direct de leiding. Al snel kwam echter de op het zachte bandencompound gestarte Kimi Antonelli aandringen. Even verdedigde Verschoor nog zijn positie maar moest de Italiaan in de derde ronde voorbij laten. De Trident-piloot hield het gaatje beperkt en liep snel in toen zijn hardere banden in het verloop van de wedstrijd de betere keuze bleken te zijn. Op fraaie wijze nam Verschoor de leiding dan ook weer over om daarna onbedreigd naar de overwinning te rijden. “Uiteraard ben ik heel blij. De auto was goed en we hebben de juiste bandenkeuze gemaakt, al twijfelde ik wel even toen Antonelli met zijn zachte banden mij inhaalde. Ik zag echter al snel dat hij het moeilijk kreeg en wij de snelheid wel konden vasthouden”, blikte Verschoor terug.
De podiumceremonie was allang achter de rug toen de deceptie kwam. De gifbeker van dit seizoen was blijkbaar voor Verschoor nog niet leeg. De bodemplaat van de Trident-bolide bleek door het regelmatig raken van het asfalt te ver afgesleten te zijn waardoor deze niet meer aan de reglementair vastgestelde dikte voldeed. Gevolg, een diskwalificatie, weg overwinning en weg punten. Het is al de tweede keer dit seizoen dat het TeamNL-talent om technisch redenen waar hij niets aan kan doen na afloop van een wedstrijd een overwinning verloren ziet gaan, waarbij ook nog komt de wedstrijd in Monaco waarbij Verschoor aan de leiding liggend met een kapotte motor een zege letterlijk in rook zag opgaan.
In de hoofdrace startte Verschoor op het harde bandencompound en moest mede daardoor kort na de start een positie prijsgeven. Op een elfde plaats liggend was er niets aan de hand want de meeste rijders voor hem waren gestart op de zachte band en zouden daardoor snel voor zijn neus wegvallen. Deze strategie viel echter volledig in duigen toen in ronde zes de safetycar voor het veld verscheen. De rijders die op de zachte band waren gestart konden daardoor zonder tijdverlies een pitstop maken en direct achter Verschoor, die door de stops was doorgeschoven naar plek twee, aansluiten. Na de herstart behield de Nederlander zijn tweede positie maar wist dat de verplichte pitstop hem veel posities zou gaan kosten. Na alle pech zat het in ronde 22 eindelijk wel mee toen door een crash er een nieuwe safetycarsituatie ontstond en ook Verschoor zonder tijdverlies een pitstop kon maken. De Trident-piloot viel daarmee terug naar plek tien, maar stond nu wel op de veel snellere zachte band. Met nog tien ronden te gaan verdween de safetycar en begon Verschoor aan een geweldige inhaalrace waarbij hij de ene na de andere tegenstander op fraaie wijze passeerde. In de laatste ronde pakte Verschoor de derde positie en passeerde op slechts 0,8 seconden van de nummer twee de finish. Daarmee mocht Verschoor voor de tweede keer dit weekend op het podium plaatsnemen, maar de derde plaats kon de pijn van het verlies van de overwinning van race één niet verzachten.
“Ik was na de diskwalificatie niet boos op het team, maar wel ontzettend teleurgesteld. Het was immers niet de eerste keer. Daarom durf ik een podiumplek al bijna niet meer uitbundig te vieren. Hopelijk mag ik deze beker wel houden. We hebben ons vandaag alleen op deze race gefocust en terugkijken naar wat er zaterdag mis is gegaan doen we later nog wel. Ik ben blij dat we ons ten opzichte van voorgaande weekenden flink verbeterd hebben, al moet de kwalificatie nog altijd wel een stuk beter”, aldus Verschoor, die inderdaad dit keer zijn derde plaats en daarmee de beker wel mocht behouden. De volgende ronde van het FIA Formule 2 kampioenschap wordt al aanstaand weekend verreden op het circuit van Spa-Francorchamps.
Foto’s: jgpimages
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl