Afgelopen weekend werd rondom Eindhoven de 53e editie van de ELE Rally verreden. Deze wedstrijd geldt als een van de zwaarste wedstrijden in de Nederlandse kampioenschappen. De positieve flow die rijder Paul Souman en navigator Arjen Alons al in de Belgische Sezoensrally te pakken hadden, zette het duo in deze wedstrijd voort.
“Het is echt een pittige wedstrijd,” vertelt Paul naderhand. “Het was best warm en dat is dan in de auto te merken. Ook de soms lange verbindingsetappes, het vroege op en late slapen hakt er op een gegeven moment wel in. Vanaf donderdag zijn de verkenningen en dan moet je aan het eind van de wedstrijd, op zaterdagavond, het hoofd er wel bij weten te houden.”
“Op de vrijdagavond hadden we de demping wat te losjes afgesteld. Dat hebben we, tijdens de service na de eerste twee klassementsproeven, aangepast en daarna voelde de auto gelijk beter aan,” kijkt Paul op de vrijdagavond terug. Ze zijn de wedstrijd als 37e equipe gestart en konden de auto ’s nachts als 25e in het Parc Fermé zetten.
Het onverhard op zaterdag, waar veel auto’s in vast kwamen te zitten, was geen issue. “Hadden we nog met de Peugeot van vorig jaar gereden, waren we vast en zeker, net als vele andere rijders, ook vast komen te zitten. Met onze huidige auto, de vierwiel aangedreven Ford Fiesta Rally3, konden we wat verder naar voren starten en hielp de aandrijving op alle wielen enorm. Het rijden op industrieproeven, zoals de publieksproef Son-Ekkersrijt ligt me wel. In ieder geval beter dan het onverhard met de vele losse stenen,” beschrijft Paul de zaterdag.
De ELE Rally is dus geen wedstrijd die lichtzinnig moet worden opgevat. “Deze wedstrijd vraagt veel van mens en machine,” vertelt Paul Souman. “Desondanks zijn we erg tevreden over het resultaat. De auto heeft geen krimp gegeven. We hebben de derde plaats in het Nederlands Rally Kampioenschap weten te behalen en staan tweede in de klasse RC3. We zijn dus erg tevreden. We liggen hiermee op koers in onze doelstelling voor dit jaar,“ aldus Paul. Het duo bezette in het algemeen eindklassement een zeer tevredenstellende 16e plaats.
De volgende wedstrijd is de Vechtdalrally. Deze wedstrijd wordt op 17 juni rondom Hardenberg verreden en kent 12 klassementsproeven. Daarbij leggen de deelnemers 142 kilometers op snelheid af.
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl