Stan van Oord heeft aan de ‘Preis der Stadt Magdeburg’ op het Duitse circuit van Oschersleben geen goede herinneringen overgehouden. In beide races van de Supercar Challenge viel de coureur uit Woudrichem voortijdig uit met motorische problemen. ‘De snelheid was er zeker en ik lag in beide races op podiumkoers. Deze pech kost me belangrijke punten in de titelstrijd’, is Van Oord teleurgesteld.
Net als op Zolder was het voor Van Oord niet mogelijk om te strijden voor de poleposition in de Sport Divise. Enkele rijders reden op de Motorsport Arena Oschersleben rondetijden die zo’n vier seconden sneller waren dan die van Van Oord. “Ik weet zeker dat ik alles dat er in de Clio zit er uit heb gehaald, maar dat blijkt toch niet genoeg voor een goede kwalificatie”, reageerde Van Oord gelaten. Bovendien werd zijn snelste rondetijd hem ontnomen, naar verluidt omdat die gereden zou zijn onder een gele vlagsituatie. Dat bleek achteraf, zoals de wedstrijdleiding later ook toegaf, een verkeerde beslissing. Van Oord besloot echter niet in beroep te gaan en accepteerde de zesde startplek, die eigenlijk een vierde had moeten zijn.
Tijdens de eerste race op zaterdag ging het voor Van Oord tot en met de pitstop prima, hij had een positie gewonnen en wilde na de verplichte stop proberen naar het podium te rijden. Al snel begon de motor echter in te houden en moest hij de opnieuw de pits opzoeken. Zijn team Spirit Racing constateerde dat de gasklepsensor kapot was. Met de reparatie verloor Van Oord een kleine twee minuten, maar daarna ging het supergoed en reed hij zelfs de snelste rondetijd. Even later verscheen er echter en foutcode op zijn panel en opnieuw moest de Woudrichemmer zich melden bij zijn team. Dit keer was voor hem de race helaas over, zijn motor was kapot en zou vervangen moeten worden om de volgende dag aan de tweede race te kunnen deelnemen. Dat betekende dat de monteurs van Spirit Racing weer een lange nacht tegemoet gingen.
De geweldige inzet van zijn team Spirit Racing bracht Van Oord toch weer aan de start, al moest hij dit keer als laatste op de startgrid vertrekken. “Omdat ik door de uitvalbeurt geen successeconden had voor de pitstop hoopte ik na een goede eerste stint toch weer naar het podium te kunnen rijden. Mijn teamgenoot Rob Nieman startte vlak voor me en we reden samen naar voren. Ik was iets sneller, kon hem passeren en bij de pitstops was ik de kopgroep tot zo’n vijf seconden genaderd. Na de pitstop lag ik daarom zonder extra tijd te hoeven stilstaan eerste en zag het er goed uit. Maar al snel werd ik voorbijgereden door twee concurrenten. Even later had ik helemaal geen power meer en moest ik de Clio langs de baan parkeren. Opnieuw bleek er een probleem met de motor en haalde ik de finish niet.”
Omdat Van Oord in beide races wel meer dan 75% van de raceafstand had gereden werd hij in de eerste race als zevende en de tweede race als zesde geklasseerd. Dat was echter maar een kleine pleister op de wonde. “Ontzettend jammer, het podium had echt haalbaar geweest. Ook echt triest voor mijn team, die zaterdagnacht nog keihard gewerkt heeft om mijn auto weer klaar te krijgen voor de tweede race. Maar ook dat is racen”, weet de jonge coureur.
De volgende races in de Supercar Challenge vinden plaats op het circuit van Spa-Francorchamps. Daar staan op 11 en 12 juni de Spa Euro Races op de kalender.
De deelname van Stan van Oord aan de Supercar Challenge wordt mede mogelijk gemaakt dankzij de support van CvO consultancy, Jalubo, GvL Boringen, PT73 en Total Ship Supply en Van der Ven.
Foto’s: Roel Louwers
De autosportactiviteiten van Stan van Oord zijn te volgen via de volgende social media:
Website – www.stanvanoord.nl
Facebook – www.facebook.com/stanvanoordracing
Vimeo – vimeo.com/stanvanoordracing