Na zijn eerste volledige seizoen in het FIA World Endurance Championship, met een bemoedigende prestatie op Le Mans en een eerste podiumplaats (derde) op Monza, waarna een groot deel van de openingsrace van het 2024-seizoen in Losail vooraan werd gereden, is de PEUGEOT 9X8 voorzien van een aantal substantiële upgrades om dit jaar een leidende rol te kunnen spelen in wat een ongelooflijk competitieve Hypercar-klasse belooft te worden, met negen fabrikanten en negentien prototypes.

De PEUGEOT 9X8 was oorspronkelijk ontworpen met het oog op de technische voorschriften van 2020/2021. Tussen de ontwerpfase van de auto en de start van de competitie in de zomer van 2022 veranderde het reglement echter, waardoor er mogelijkheden ontstonden om de prestaties op bepaalde gebieden verder te verbeteren. De PEUGEOT 9X8 werd dan ook op allerlei punten herzien om zijn potentieel te maximaliseren, in lijn met de ambitieuze doelstellingen van Team Peugeot TotalEnergies.

”We hebben keuzes gemaakt die nu niet meer de juiste zijn en dit verschil in prestaties werd niet voldoende gecompenseerd door de BoP (Balance of Performance) in 2023”, zegt Olivier Jansonnie, Peugeot Sport Technical Director. “Daarom wilden we terug naar een ontwerp dat vergelijkbaar is met dat van onze rivalen, zodat het de auto een gelijkwaardige behandeling krijgt door de BOP. We hebben besloten om af te zien van het gebruik van vier identieke banden van 31 cm breed en te kiezen voor 29 cm brede banden voor en 34 cm op de achteras.”

Olivier: “Strikt genomen is het geen nieuwe auto, want hij heeft hetzelfde chassis, maar er zijn veel upgrades. Om de banden effectief te laten werken, moesten we het zwaartepunt van de auto wijzigen, bepaalde onderdelen verplaatsen en andere lichter maken. Een herverdeling van de aerodynamische belastingen was nodig voor een betere aerodynamische balans. Daardoor moesten we ongeveer 90% van de carrosseriecomponenten opnieuw ontwerpen, met de achtervleugel als belangrijkste toevoeging. Tevens hebben we besloten om deze nieuwe homologatie te gebruiken om een aantal betrouwbaarheids- en prestatie-upgrades toe te voegen om de kans op succes in het kampioenschap te vergroten.”

In maart 2023 werd besloten om de auto radicaal te upgraden voor het seizoen 2024. Iedereen bij Peugeot Sport werkte onvermoeibaar aan het herontwerp van de auto, terwijl het team tegelijkertijd deelnam aan het WEC-kampioenschap van 2023. “Het was een project in een project, waardoor de werkdruk op het team aanzienlijk toenam,” vervolgt Olivier Jansonnie. “Maar we konden rekenen op de niet-aflatende inzet van Team Peugeot TotalEnergies en kijken uit om het resultaat van het harde werk in de praktijk te brengen. Het doel is om terug te keren bij de koplopers, regelmatig te strijden om het podium en zelfs uit te dagen voor overwinningen.”

Deze upgrades boden ook een kans om de werkrelatie voort te zetten die vier jaar geleden werd aangegaan met Peugeot Sport: “In 2022 kwamen we eerst met een elegant, ingetogen ontwerp om de terugkeer van PEUGEOT in het FIA World Endurance Championship te markeren. In 2023 kwamen we met een kleurstelling ontworpen door kunstenaar Demsky, verwijzend naar het honderdjarig bestaan van de 24 uur van Le Mans en het 30-jarige jubileum van de één-twee-drie van PEUGEOT in Le Mans. Voor 2024 bedachten we een ontwerp waarin de ‘leeuwenkop’ in verschillende schalen wordt gebruikt”, aldus Matthias Hossann, PEUGEOT Brand Design Director.

Hossann: “Dit grafisch ontwerp, dat een ‘groep leeuwen’ symboliseert, straalt het gevoel van collectiviteit uit dat de waarden van de Endurance-racerij perfect weerspiegelt. We wilden deze teamgeest en de rijkdom aan talent in het team benadrukken. Het ontwerp wordt geproduceerd in verschillende maten en verschillende kleuren uit de Peugeot Sport kleurenkaart, waaronder zwart, grijs, wit en kryptonite. Dit thema wordt ook toegepast op de lifestyle merchandisingproducten die zijn ontwikkeld door het grafische team van PEUGEOT.”

Na zijn laatste optreden tijdens de 1.812 kilometer lange race in Qatar, de openingsronde van het FIA World Endurance Championship 2024, maakt de 2023-versie van de PEUGEOT 9X8 nu plaats voor de vernieuwde 2024-versie. Die debuteert op 21 april tijdens de 6 uur van Imola, de tweede ronde van het FIA WEC-seizoen. Daarmee komt de nieuwe PEUGEOT 9X8 in actie op een vertrouwde baan, namelijk op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari van Imola waar PEUGEOT in 2011 een verbluffende eerste én tweede plaats behaalde.

Linda Jackson, Brand Chief Executive Officer PEUGEOT
“2023, het eerste volledige jaar dat Team Peugeot TotalEnergies deelnam aan het FIA World Endurance Championship, was een lonende ervaring voor alle betrokkenen. Het team kreeg vorm en toonde zijn vastberadenheid en passie, ook al waren er moeilijke momenten. Voor 2024 is het doel nog steeds hetzelfde: races winnen! We weten dat de concurrentie dit jaar nog zwaarder zal zijn, maar ons team heeft heel hard gewerkt om een 2024-versie van de PEUGEOT 9X8 te ontwikkelen die de waarden van het merk perfect weerspiegelt. De energie en inspanningen van Team Peugeot TotalEnergies waren van onschatbare waarde. We zijn trots dat we deel uitmaken van dit nieuwe tijdperk in de endurance racesport en willen onze stempel op de sport drukken.”

Jean-Marc Finot, Stellantis Motorsport Senior VP
“Allereerst wil ik het hele team van Peugeot Sport feliciteren en bedanken voor het uitstekende werk. Het is geen geringe prestatie om een deel van de auto in recordtijd te herontwerpen en tegelijkertijd deel te nemen aan het WEC-seizoen 2023. De PEUGEOT 9X8 werd oorspronkelijk ontworpen om te voldoen aan de reglementen voor 2020/2021, toen de LMH’s moesten worden uitgerust met banden van gelijke breedte voor en achter. De reglementen zijn sindsdien geëvolueerd, waardoor sommige van onze rivalen grotere banden achter kunnen monteren. We dachten dat de BoP genoeg zou zijn om onze structurele handicap te compenseren, maar dat was niet het geval. Daarom moesten we een deel van de auto opnieuw ontwerpen. We hebben het zwaartepunt van de auto verplaatst, de verdeling van de aerodynamische belastingen gewijzigd, een achtervleugel toegevoegd, lichtere onderdelen toegepast en meer. Uit onze simulaties en de eerste testsessies op het circuit is gebleken dat de auto beter presteert. We hopen daarom bij de koplopers te blijven zonder in de buurt van de BoP-limiet te komen, met een minimaal gewicht en maximaal vermogen.”

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl