Stille waters hebben diepe gronden. Pim Vlassak is het type coureur dat zich niet zozeer in de paddock, maar vooral op de baan laat gelden. Zonder het luidkeels te verkondigen, nestelt hij zich als 16-jarige debutant binnen de klasse Cross Car Senior al in de top en wordt hij een naam om rekening mee te houden binnen het NK Rallycross. Deelname aan de FIA Motorsport Games kan hij al afvinken en daarmee breekt het moment aan om nieuwe doelen te stellen.
Foto: Ralf Hofacker
Nog maar twee jaar geleden had niemand binnen de gemotoriseerde sport ooit van Pim Vlassak gehoord, al link je zijn achternaam meteen aan vader Marc-Jan, die zich al tientallen jaren binnen het NK Rallycross beweegt. Hij introduceerde zijn zoon bij het begin van seizoen 2023 in de uiterst leerzame RST-klasse, waar jonge talenten meteen voor de leeuwen worden geworpen. “Pim ging er blanco in, zonder enige achtergrond in karting of wat dan ook. Hij klokte een aantal keer de snelste rondetijd, pakte een keer pole in een finale, won een wedstrijd en sloot het kampioenschap in zijn allereerste jaar als derde af, na een felle strijd met zijn twee belangrijkste concurrenten.” Een naam was gevestigd en teambaas Paul Allerts sloeg aan op de prestaties van de jonge Vlassak. “Hij stelde voor om mij in 2024 de overstap te laten maken naar Cross Car, en dan meteen de Senior-klasse,” vertelt de coureur uit Budel, die in januari 16 jaar werd en daarmee tijdig de leeftijd had om de Junior-divisie over te slaan. “Daar liggen meer mogelijkheden om ook in het buitenland wedstrijden te gaan rijden. Ik mocht testen op Mettet en dat verliep zodanig goed dat ik met vertrouwen aan het NK-seizoen durfde te beginnen.”
Duits kampioenschap
Zoals dat bij sport hoort, leerde Pim Vlassak tegenslagen incasseren. “Op zichzelf kwam ik hartstikke goed mee in het veld, alleen werd ik door technische problemen een paar keer teruggeworpen in het klassement. De snelheid zat er zeker in, ook toen ik voor het eerst van mijn leven op andere banen dan het voor mij bekende Eurocircuit Valkenswaard mocht racen. Op de Duivelsberg in Maasmechelen begon ik aan een nieuwe uitdaging, maar helaas ging in de halve finale de motor kapot. Wel gaaf dat ik in Buxtehude tweede werd. Daar greep ik meteen de gelegenheid aan om een wedstrijd te rijden bij het Duits kampioenschap, net als twee andere keren afgelopen seizoen. Puur om ervaring op te doen, want ik zit immers pas een kleine twee jaar in de autosport.” Het neemt niet weg dat Vlassak in het eindklassement van de Cross Car Senior-klasse de tweede plek voor zich heeft opgeëist, als debutant tussen tegenstrevers met veel meer ervaring. “De auto ligt me wel, ook al moest ik er in het begin behoorlijk aan wennen. Hij levert veel meer vermogen dan een RST en accelereert mede door zijn lage gewicht naar 135 kilometer per uur aan het eind van het rechte stuk in Valkenswaard. Je moet veel meer schakelen, harder remmen en bochten heel anders aanvallen.”
Zelfgebouwde simulator
Dat vergde met name tijdens de eerste wedstrijddag van het NK Rallycross 2024 veel van de toen amper 16-jarige coureur. “Dan verliepen de eerste twee ronden goed en viel ik daarna wat terug. Ik merkte dat ik meer lichamelijke conditie moest opbouwen, vandaar dat ik naast het racen fysiek ben gaan sporten en veel tijd in de simulator doorbreng.” Niet zomaar eentje, nee, een fraai stukje huisvlijt. “Zelf gebouwd, van sloophout. Mijn vader had nog een stoeltje en een stuurtje liggen, en op internet keek ik hoe het moest.” Iemand die zich zo inspant, verdient kansen. Pim Vlassak mocht zichzelf presenteren bij de KNAF en verwierf daarmee een officiële plek in het Academy-talentenprogramma. “Eén keer in de twee weken reis ik op en neer naar Houten voor sim- en fysieke trainingen. Deze winter zal dat wekelijks zijn en komen er ook andere dingen aan bod, zoals omgaan met de media. Verder kreeg ik via de KNAF de kans om eind oktober aan de FIA Motorsport Games in Valencia deel te nemen, zeg maar de Olympische Spelen van de autosport.” Anderhalf jaar geleden liet Pim Vlassak in een lokale krant optekenen dat daar voor hem een droom lag, en sneller dan verwacht liet hij die in vervulling gaan. In een Cross Car Junior overigens, met Paul Allerts als coach.
Laat zich niet opfokken
2025 zal wederom in het teken staan van Cross Car Senior, wellicht met een nieuwe auto. “De huidige Lifelive TN5 is alweer een paar jaar oud en de ontwikkelingen staan niet stil, daarom kijken we voorzichtig naar de huidige TN11,” vertelt Pim Vlassak, die afhankelijk van het budget zijn pijlen op het Nederlands, Belgisch en/of Duits kampioenschap wil richten. “Paul Allerts ziet volop potentie in hem,” aldus vader Marc-Jan. “Zodanig zelfs, dat hij sponsoring van Collé wist te regelen. Ook Bart Bel, zelf natuurlijk rallycrosser en tevens eigenaar van Cameraland, zorgt voor financiële ruggensteun. Hij wil graag de jeugd verder helpen in de sport en merkt dat Pim zeker niet onder hoeft te doen voor de top. Het lukte hem in de manches zelfs enkele keren om Jari van Hoof achter zich te houden. Wanneer je de wedstrijden analyseert, lijkt het soms gewoon fluitend te gaan. Pim laat zich niet opfokken. Zelfs wanneer de concurrentie de druk flink opvoert, zie je hem haast geen fouten maken. In Buxtehude móest hij een bepaalde tijd neerzetten om de finale te bereiken. Hij ging ervoor zitten en het lukte hem gewoon. Wanneer hij rijdt, lijkt hij overcapaciteit te hebben. Als hij die nog verder weet te benutten, groeit hij vast en zeker binnen twee jaar door naar een snellere klasse, in de hoop ooit Supernational +2000 te kunnen rijden. WK? Wie weet, ooit. Budgettair lastig, maar als je geen doelen stelt, ga je ze ook nooit bereiken.”
Meer informatie: www.nrv.club
Tekst: Aart van der Haagen- foto’s: Dominique Bex, PR
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl