Richard Verschoor heeft op het circuit van Monza in de sprintrace van het FIA Formule 2 kampioenschap een fraaie derde plaats gescoord. Het 22-jarige TeamNL-talent reed een sterke wedstrijd die hij met een podium wist te bekronen. Ook in de hoofdrace was de Van Amersfoort Racing-rijder goed onderweg, wist met uitgekiend rijden uit de problemen te blijven, had een uitstekende snelheid te pakken en rukte daarmee op naar de kop van het veld. De als negende gestarte Verschoor passeerde dan ook als vierde de finish, maar had de pech dat de wedstrijd achter de safetycar finishte waardoor een tijdstraf van vijf seconden, opgelopen vanwege een ‘unsafe release’ bij de chaos in de pitstraat, hem terugwierp tot buiten de top tien.
Een week na zijn fraaie inhaalrace voor eigen publiek bij zijn thuiswedstrijd op Circuit Zandvoort, die Richard Verschoor afsloot met een vierde positie, mocht het 22-jarige TeamNL-talent meteen weer de baan op. Voor ronde dertien van het FIA Formule 2 kampioenschap stond Autodromo Nazionale Monza op het programma, de Italiaanse baan die vanwege de extreem hoge gemiddelde snelheden ook wel de Temple of Speed wordt genoemd.
De vrije training verliep voor Verschoor meer dan uitstekend. De gehele sessie was de Van Amersfoort Racing-rijder in de top vijf te vinden om uiteindelijk zelfs als derde te worden geklasseerd. Om tot een goede tijd te komen, is een slipstream op de lange rechte stukken van Monza bijna noodzakelijk. Dit leidde in de kwalificatie tot chaotische taferelen. Alle 22 rijders gingen gelijktijdig de baan op, maar wilden niet als eerste aan de vliegende ronde beginnen. De eerste run verliep nog redelijk probleemloos en met een negende tijd op slechts 0,3 seconden van de poleposition zat Verschoor er opnieuw goed bij. De tweede run was echter een grote chaos. Groepen rijders zaten elkaar in de weg en reden zelfs zo langzaam dat Verschoor niet eens meer toekwam aan een laatste snelle ronde. Dit gold echter voor bijna alle rijders, waardoor er geen verbeteringen meer kwamen en Verschoor de kwalificatie afsloot op plek negen. Door de omgekeerde top tien als startvolgorde voor de sprintrace, mocht het TeamNL-talent daarin dus vanaf plek twee op de eerste startrij vertrekken. “Er had meer ingezeten want de snelheid was er. De hele kwalificatie was het echter chaos waarbij iedereen elkaar voor de voeten reed”, blikte Verschoor terug.
Vanaf plek twee was Verschoor goed weg en met drie rijders naast elkaar ging het richting de eerste chicane. De Nederlander kwam daarbij al winnaar uit de bus, maar werd vervolgens op het volgende rechte stuk vanuit de slipstream gepasseerd. Geruime tijd reed Verschoor daarna achter de leider op plek twee. Halverwege de race werd de VAR-coureur echter voorbij gereden door Victor Martins, die optimaal gebruik kon maken van de slipstream en DRS. In het vervolg van de door twee safetycar-situaties onderbroken race wist het TeamNL-talent de aansluiting met de top twee te behouden en leek in de slotronden zelfs nog even aanspraak te kunnen gaan maken op de tweede positie. Tot een echte aanval kwam het niet meer maar met een derde plaats mocht Verschoor dik tevreden zijn. Het betekende tevens dat Verschoor weer zes punten aan zijn totaal en dat van zijn team Van Amersfoort Racing kon toevoegen.
“Toen we met z’n drieën naast elkaar richting de eerste chicane gingen en de voorwielen van de polesitter blokkeerden, was de bocht voor mij. Helaas was Frederik Vesti sneller richting de volgende bocht en kon hij mij passeren. Dat was jammer, want ik denk dat als ik op dat moment de leiding had kunnen behouden, de overwinning erin had gezeten. Vooral tegen het eind van de race was de snelheid namelijk zondermeer goed”, aldus een toch wat teleurgestelde Verschoor.
De hoofdrace verliep met maar liefst vijf safetycar-perioden uiterst chaotisch, waarbij met name de finish achter de safetycar voor Verschoor heel zuur uitpakte. Vanaf zijn negende startplek profiteerde de VAR-piloot in de aanvangsfase van fouten van anderen, wist door de goede lijnen te kiezen uit de problemen te blijven en lag zo al snel op plek zes. De tweede safetycar-situatie was voor de Nederlander het moment om te wisselen van de ‘super softs’ naar de ‘medium’ band. Aangezien bijna het hele veld dit deed, was het een chaotisch geheel in de pitstraat. Voor Verschoor leek de snelle stop echter goed uit te pakken want het TeamNL-talent kwam als achtste de baan weer op, om al snel door te schuiven naar plek zes. Een vierde safetycar-periode leverde voor Verschoor zelfs een vierde plaats op. Helaas werd toen ook duidelijk dat een topklassering er niet in zou zitten. Voor een ‘unsafe release’ kreeg de Nederlander een tijdstraf van vijf seconden. Een safetycar-periode in de slotronden, die tot de finish duurde, deed Verschoor helemaal de das om. Het gehele veld kon weer aansluiten en hoewel Verschoor op een fraaie vierde plaats de finish passeerde, wierpen de vijf seconden straf hem terug tot plek dertien. Het TeamNL-talent kreeg daarmee niet de beloning waarop hij recht had gezien zijn goede race waarin het tempo opnieuw uitstekend was. “We namen gedurende de race steeds de juiste beslissingen en ik ben dan ook trots op het team. De auto was heel goed en we verdienden de punten, maar helaas mocht dat niet zo zijn”, aldus Verschoor tot besluit.
Foto’s: jgpimages
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl