We staan op goed een week van de finale van de 4de uitgave van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux, wat meteen ook wil zeggen dat de snelste merkencup van de Benelux volgend jaar aan zijn 5de editie toe is. De Porsche GT3 Cup Challenge Benelux is ondertussen op kruissnelheid gekomen en volgend seizoen wordt daarom nog een versnelling hoger geschakeld. In Paul Ricard, tijdens de finale, zal de kalender 2017 voorgesteld worden en één zaak weten we nu al met zekerheid: de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux gaat racen in het voorprogramma van de mythische 24 Hours of Le Mans. Ongezien voor een competitie uit de Lage Landen!
Bijna vier seizoen zitten er op voor de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux en dat betekent dat er al eens achterom mag gekeken worden. Severine Ulenaers, de Series Coördinator van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux, vat de voorbije vier jaar dan ook graag samen:
“Ik denk dat we tevreden mogen zijn over wat we hebben verwezenlijkt, maar opgepast, we blijven ook zeer kritisch voor het werk dat we dagdagelijks verrichten. Progressie maak je niet door achteruit te leunen. Sportief zijn we de voorbije vier seizoenen gegroeid, met tot dusver drie hele mooie kampioenen: Jeffrey Van Hooydonk, Xavier Maassen en Peter Hoevenaars. Dat zijn zonder meer drie grote namen uit de Benelux autosport. Het zijn ook zeer verschillende profielen, met Jeffrey als voormalige toprijder uit de eenzitters, Xavier als de echte GT-specialist en Peter als aanstormend talent. Dit seizoen voegen we daar of de jonge Dylan Derdaele aan toe, of de bijzonder ervaren Roger Grouwels. Het bewijst dat heel verschillende profielen bij ons hun ding vinden en dan heb ik het nog niet over de echte gentlemen drivers die laaiende enthousiast zijn over de Porsche Cup. Als we even naar de cijfers kijken dan zien we dit seizoen in de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux een startveld van een kleine 20 wagens en door de samenwerking met de Franse Porsche Carrera Cup en de Porsche GT3 Cup Challenge Central Europe zien we tijdens de meetings 30 à 35 wagens op de startgrid verschijnen. Dat is op een dergelijk niveau ongezien in onze contreien. Wij staan voor continuïteit met een sterk product. Wat dat product betreft, we houden nog minstens één seizoen vast aan het huidige model, wat zeker zal bijdragen tot een voldoende afschrijving van de wagens bij onze teams”
Continuïteit en Le Mans als kers op de taart
Severine Ulenaers blikt dan ook met plezier vooruit op het komende seizoen:
“Continuïteit is inderdaad het sleutelwoord van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux, met volgend seizoen opnieuw meetings in zowel Frankrijk als de Benelux, of anders verwoord, we houden vast aan onze sterke samenwerking met de Franse collega’s, die het moge duidelijk zijn, beide series naar een hoger niveau tilt. Daarnaast blijven we in 2017 inderdaad ook trouw aan ons format, met andere woorden twee sprintraces van dertig minuten. Uiteraard is er bij ons geen sprake van BoP, strategie of uithouding, neen, wat telt is de afstand in een zo kort mogelijke tijd afleggen in een identieke wagen als die van je concurrenten en dat, dat is nog steeds de basis van de sport! Daarom hebben wij meer dan zomaar een plaats in de autosport in de Benelux verworven.”
Over goed een week kennen we dus ook de kalender van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux 2017, maar de grote krijtlijnen worden al duidelijk. Zo rijdt de Porsche Cup, die ook in 2017 de volle steun van d’Ieteren en PON krijgt, tweemaal in het voorprogramma van het WK uithouding of WEC.
“We racen inderdaad weer in Spa, tijdens het weekend van het WEC in de Belgische Ardennen en dat is meteen ook de vijfde maal”, licht Severine Ulenaers de kalender toe. “En dan de tweede maal in het kader van het WEC, starten we inderdaad samen met de Britse en Franse Cups in het voorprogramma van de 24 Uur van Le Mans, op de omloop van 13,6 kilometer, die iedereen van ons… vooral vanop tv kent. Het wordt voor de Belgische en Nederlandse rijders een buitenkans om eens op het asfalt te rijden waar Porsche al achttien zeges behaalde… Het wordt één race, geen twee, dus aan ons om dat in het reglement in te passen, daar er uiteraard geen mogelijkheid is tot rijderswissel of om twee races van 30 minuten te organiseren. Maar het evenement op zich, met een wedstrijd op enkele uren van de grootste autorace ter wereld, op één van de bekendste en meest legendarische omlopen die er op onze planeet zijn, dat zal heel wat mensen aanspreken. Wij beschikken over 20 plaatsen, waarbij we de teams die zich vast voor het seizoen inschrijven uiteraard voorrang zullen geven. Verder staan er uiteraard nog meetings op de kalender, maar de details daarvan geven we in Paul Ricard vrij! Ik zou zeggen, afspraak in het zuiden van Frankrijk voor een prachtige afsluiter van een sterk seizoen.”