Eerder dit jaar, tijdens de maanden januari en februari, werd de eerste editie van de Porsche Sprint Challenge Southern Europe afgewerkt en de reacties na dit maiden seizoen waren lovend. Dat motiveerde de promotor om een tweede seizoen op poten te zetten dat nog sterker zou zijn dan het eerste en de krijtlijnen voor dat tweede seizoen zijn nu uitgezet. Nu de kalender bekend is, gaan over enkele weken ook de inschrijvingen open en start de zoektocht naar de opvolgers van Robert de Haan (Richardson Racing), Lin Hodenius (Team GP Elite), Dustin Blattner (Enrico Fulgenzi Racing) en Joe Warhurst (Team Parker Racing). 

De promotor van de Porsche Sprint Challenge Southern Europe opteert voor continuïteit, maar éébelangrijke verandering zat al tijdens het eerste seizoen in de pijplijn: de toevoeging van een vierde wedstrijd aan de zeer mooie en evenwichtige kalender. 

Dat klopt”, aldus Series Manager Lars Plato. “De stap van drie naar vier weekends lag voor de hand en wordt ook door de deelnemers gedragen. We blijven actief op de drie circuits waar we eerder dit jaar het eerste seizoen afwerkten en Estoril maakt zijn opwachting. Dat maakt dat we op 27 en 28 januari starten in Portimao, gevolgd door Estoril (en 10 februari), Valencia (23 en 24 februari) en de finale is opnieuw voor Barcelona (15 en 16 maart, tbc). Zo komen we aan vier meetings op zeer mooie en afwisselende circuits op het Iberische schiereiland en het blijft een serie in Europa, waarbij we het logistieke aspect voor de teams niet uit het oog verliezen.

Vier categorieëen een bijkomende testmogelijkheid
Zoals bij de start dit jaar, blijft de promotor vasthouden aan vier categorieën, die het in twee verschillende divisies doen. De Sport divisie omvat de PRO en PRO-AM-rijders die in de Porsche 911 GT3 Cup (type 992) racen, waarbij voor het tweede seizoen ook de Gold-rijders toegelaten zijn. “In de Sport divisie wordt er zonder ABS gereden en beginnen de races met een stilstaande start, wat een perfecte voorbereiding is op elke Porsche Carrera Cup”, legt Lars Plato verder uit.  

In de Club divisie zien we de AM-rijders in de Porsche 911 GT3 Cup (type 992) en is er ook een GT4-klasse voor de Cayman GT4 RS Clubsport en de Cayman GT4 Clubsport. Op die manier vechten de AM-rijders ook voor de algemene zege. “Noteer ook dat via de organisatie er nieuwe Porsche GT4 RS Clubsport voor deelname aan de Porsche Sprint Challenge Southern Europe en Benelux verkrijgbaar zijn.

Voor beide divisies geldt vanaf het seizoen 2024 ook dat er een extra optionele ‘pre-event test day’ is, om de teams en rijders nog meer testmogelijkheden te geven, ongerekend zo’3,uur tracktime per divisie. Het standaard programma daarnaast blijft: ééofficiële testdag (3,uur tracktime) en ééracedag (2,uur tracktime).

Kwaliteit en uitstraling van een Porsche event
Net als de andere organisaties van de promotor, met name de Porsche Sprint Challenge Benelux en uiteraard de Porsche Carrera Cup Benelux, is ook de Porsche Sprint Challenge Southern Europe een echte Porsche One-Make series. 

We focussen op de rijders en de teams, die in een relaxte ambiance heel veel aan rijden toekomen. Met inbegrip van de nieuwe optionele testdag is dat 9,uur rijtijd per event, wat uiteraard niet alleen het seizoen van de Porsche Sprint Challenge Southern Europe zelf ten goede komt, maar zo vormt dit winterseizoen een perfecte voorbereiding op het klassieke Porsche-seizoen. In die optiek streven we naar een mooi startveld, waarvoor de inschrijvingen op augustus opengaan. Anderzijds laten we niet meer dan 30 wagens per divisie toe, wat een perfect aantal is om kwalitatief te racen. Uiteraard voorziet de promotor in een Porsche service voor wisselstukken en technische ondersteuning, terwijl ook de Porsche hospitality van de partij is. Het seizoen sluiten we net als in februari van dit jaar met een mooi feest af.” 

Meer informatie: https://www.sprintchallengesoutherneurope.com

MEER INFO

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl