Richard Verschoor heeft op het stratencircuit van Bakoe op fraaie wijze de hoofdrace van de twaalfde ronde van het FIA Formule 2 kampioenschap op zijn naam geschreven. Het 23-jarige TeamNL-talent startte de race na een geweldige kwalificatie vanaf poleposition en wist zowel bij de start als de herstart de leiding te behouden. Even was Verschoor de koppositie kwijt, maar mede geholpen door een snelle pitstop van zijn Trident-team kreeg het TeamNL-talent de eerste plaats weer in handen om die ook niet meer af te staan. Voor Verschoor was het de eerste zege dit jaar in een hoofdrace van de FIA Formule 2-titelstrijd. Het Nederlandse racetalent heeft nu in de meest recente vier ronden van het kampioenschap steeds een podiumpositie gescoord!
Twee weken na de wedstrijden op Monza stond er voor de rijders van het FIA Formule 2 kampioenschap met het Baku City Circuit opnieuw een ultrasnelle baan op de kalender. Daar houden de overeenkomsten tussen beide circuits wel zo ongeveer op, want de baan door het centrum van de hoofdstad van Azerbeidzjan is een stratencircuit met een mix van een heel lang recht stuk en diverse uiterst smalle bochtencombinaties. De hoge snelheden, gecombineerd met de direct aan de ideale lijn grenzende muren, maken Baku City Circuit op z’n zachtst gezegd uitdagend.
Richard Verschoor keek uit naar de twaalfde ronde van de titelstrijd in Bakoe. Niet alleen had het 23-jarige TeamNL-talent in de afgelopen drie raceweekenden steeds het podium gehaald, de Trident-piloot voelt zich altijd goed thuis op stratencircuits waar letterlijk op de limiet gereden moet worden. Daarnaast scoort hij er ook bovengemiddeld goed. Niet voor niets won Verschoor een paar jaar geleden op het extreem moeilijke stratencircuit van Macau de Formula 3 Macau Grand Prix en pakte het TeamNL-talent eerder dit jaar in Monaco de poleposition.
Ook in de straten van Bakoe maakte Verschoor in de kwalificatie zijn reputatie meteen meer dan waar. Bijna voortdurend was de naam van de Trident-piloot op plek één te vinden. In de laatste ronde verbeterde Verschoor nog eens zijn tijd en pakte zo een prachtige poleposition. Uiteraard was de Nederlander daarmee meer dan tevreden. “Het was een goede kwalificatie. Ik ben er super blij mee, al worden de punten pas in de wedstrijden verdeeld. De auto was goed. In de vrije training had ik nog weinig grip maar ik ben blij dat we dat in de kwalificatie hebben kunnen oplossen. In de sprintrace moet ik natuurlijk vanaf plek tien beginnen, maar ik denk dat daar ook nog wel wat mogelijk is”, blikte Verschoor vooruit.
Helaas bleek de realiteit anders en wist Verschoor kort voor de race al dat hij aan een kansloze missie begon. Door een fout van het team moest hij namelijk de race rijden met de banden die hij al de hele vrije training gebruikt had en die dus eigenlijk al versleten waren. Verschoor maakte er echter nog het beste van, maar was kansloos tegen de op nieuwe banden rijdende concurrentie. Teruggezakt naar plek 19 zocht de Trident-piloot de pits op om over te schakelen op supersoft banden, in de hoop door een safetycar-situatie weer bij het veld aan te kunnen sluiten en dan alsnog wat posities winst te boeken. Als 22ste kwam Verschoor de baan weer op en zette op zijn supersoft banden de snelste rondetijd op de klokken. Toen de safetycar inderdaad de baan op kwam, leek er nog iets mogelijk. De banden van de Nederlander waren echter toen al te ver versleten om nog echt een vuist te kunnen maken waardoor Verschoor als zeventiende de finish passeerde.
In de hoofdrace mocht Verschoor dan wel van zijn verdiende poleposition vertrekken. Met een goede start behield het TeamNL-talent de leiding, maar moest meteen weer in de remmen omdat door een startcrash de race met code rood werd stilgelegd. De rollende herstart was opnieuw voor Verschoor, die uiterst handig tot het laatste moment wachtte om zo de concurrentie geen kans te geven om van zijn slipstream te profiteren. Na een paar ronden kon Victor Martins echter gebruik maken van de DRS en door zijn hogere topsnelheid Verschoor op het rechte stuk passeren. Net als voor zijn directe concurrenten was dat voor Verschoor het moment om zijn pitstop te maken en de supersofts in te wisselen voor de iets hardere banden. Zijn Trident-team maakte de fout van zaterdag goed door met een snelle stop Verschoor weer voor de gelijktijdig gestopte Martins te brengen. Nadat iedereen zijn verplichte stop gemaakt had, lag Verschoor weer aan de leiding. In de slotfase liep Martins nog wel in op de leidende Verschoor, maar de Fransman kon niet dicht genoeg bij komen om een aanval in te zetten. Toen vervolgens in de voorlaatste ronde vanwege een op de baan stilstaande auto een virtual-safetycar-situatie werd omgezet in een safetycar, was de zege voor Verschoor definitief een feit en kon het Wilhelmus gespeeld en de champagne ontkurkt worden.
“Eindelijk die overwinning waar we al eerder zo dichtbij waren, super. Het was een mega goede race, we hadden de juiste strategie, een goede snelheid en ook nog eens een goede pitstop. Ik had een keer de muur geraakt waardoor het stuur helemaal scheef stond. Maar ik ben heel blij dat ik Martins achter me kon houden”, aldus een meer dan gelukkige Verschoor.
Foto’s: jgpimages
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl