TeamNL-talent Richard Verschoor heeft zijn zo succesvolle start van het FIA Formule 2-seizoen bij de derde ronde op Baku City Circuit geen vervolg kunnen geven. De 20-jarige MP Motorsport-piloot kende een mindere kwalificatie en moest daardoor van te ver achterin het veld aan zijn wedstrijden beginnen. In de eerste sprintrace eindigde Verschoor als twaalfde, terwijl hij in sprintrace twee in kansrijke positie van de baan werd gereden. In de hoofdrace passeerde Verschoor als veertiende de finish. Nadat Verschoor in de eerste twee ronden van het kampioenschap punten had weten te scoren, bleef de Nederlander nu dus puntloos. Bent Viscaal eindigde in de tweede sprintrace als vierde en daarmee pakte de 21-jarige Nederlander zijn eerste punten voor het kampioenschap. In de andere twee races passeerde Viscaal als tiende en zeventiende de finish.
Na Monaco kregen de rijders van het FIA Formule 2 kampioenschap met Baku City Circuit bij de derde ronde van de titelstrijd het tweede opeenvolgende stratencircuit voorgeschoteld. Waar Monaco echter vooral uit langzame bochtencombinaties bestaat, kent het Baku City Circuit een aantal extreem snelle passages. TeamNL-talent Richard Verschoor voelt zich over het algemeen goed thuis op stratencircuits en met de uitstekende optredens van de 20-jarige Formule 2-debutant nog vers in het geheugen, lagen er kansen om voor het derde opeenvolgende weekend punten voor het kampioenschap te scoren.
De kwalificatie verliep echter niet zoals gepland waardoor Verschoor vanaf een lastige veertiende startplaats aan de eerste sprintrace moest beginnen. In de mêlee na de start wist de MP Motorsport-piloot een plaatsje te winnen, maar moest daarna aansluiten in het rijtje auto’s voor zijn neus. Nadat Verschoor halverwege de race wat terrein verloor, reed het TeamNL-talent in de slotfase het ontstane gaatje dicht om uiteindelijk als twaalfde te worden geklasseerd, tevens zijn startpositie voor de tweede sprintrace.
Ook daarin verliep de eerste ronde uiterst chaotisch. Verschoor profiteerde perfect, reed om de problemen heen en kwam als zevende uit de eerste ronde tevoorschijn. In de vierde ronde verremde de MP Motorsport-rijder zich, wist zijn auto met een snelle reactie wel op de baan te houden, maar moest één positie prijsgeven. Een ronde later kwam zijn race echter op een hardhandige wijze tot een voortijdig einde. De rijder achter Verschoor remde veel te laat en reed vol op de achterkant van de Nederlander, die daardoor rechtdoor schoot en met een beschadigde auto in de bandenstapels tot stilstand kwam. Daarmee waren de kansen op een mooie klassering en punten voor het kampioenschap verkeken.
In de derde race, waarin iedere rijder een verplichte pitstop met bandenwissel moet maken, moest Verschoor vanaf de zestiende positie vertrekken. Gezien het chaotische verloop van de sprintraces en in de wetenschap dat er in zo’n lange race van alles mogelijk is, hoopte Verschoor toch nog in de punten te kunnen eindigen. Het begin was hoopvol want ook nu ging het bij een aantal rijders in de eerste ronde al mis. Verschoor profiteerde handig en kwam daardoor als twaalfde uit de eerste ronde terug. In de zesde ronde verremde de MP Motorsport-piloot zich en raakte zijn voorganger, nota bene de andere Nederlander in het veld, Bent Viscaal. Verschoor kon verder en won zelfs twee posities. Door de pitstops klom Verschoor op naar plek drie toen het tijd was om zelf de pits op te zoeken voor de verplichte bandenwissel. Als zestiende kwam de MP Motorsport-rijder de baan weer op. In de laatste twaalf ronden van de wedstrijd noteerde Verschoor een serie snelle rondetijden en liep daardoor vlot in op zijn voorliggers. Uiteindelijk wist het TeamNL-talent nog twee posities winst te boeken om op minder dan een seconde van de nummer dertien als veertiende de finish te passeren. Helaas betekende dit geen punten voor het kampioenschap waardoor Verschoor voor het eerst in drie weekenden puntloos bleef.
“In de training en kwalificatie zaten we er niet bij en daardoor werden de races ook een stuk lastiger. In race één hadden we na wat aanpassingen aan de auto wat meer snelheid en in race twee had ik een goede start maar werd gewoon van de baan gereden. In de derde race maakte ik zelf een domme fout door tegen de achterkant van Bent te rijden waardoor ik een straf van tien seconden kreeg die ik bij de pitstop moest inlossen. De snelheid was echter nu wel goed, vergelijkbaar met die van de top vijf. Dat is wel veelbelovend, zeker gezien waar we in de kwalificatie vandaan komen. Ik heb er dan ook vertrouwen in dat het bij de volgende races in Silverstone een stuk beter gaat”, keek Verschoor na een minder goed weekend toch optimistisch vooruit.
De tweede Nederlander in het Formule 2-veld, Bent Viscaal, die uitkomt voor het Italiaanse team Trident, kende ten opzichte van Verschoor heel wat meer geluk in de op zaterdag verreden sprintraces. De 21-jarige Nederlander wist vanaf de dertiende startplaats enkele posities winst te boeken en legde beslag op de tiende positie, de plek die door de omgekeerde top tien recht gaf op de poleposition in de tweede sprintrace. Vanaf plek één moest Viscaal in de eerste paar ronden enkele posities prijsgeven, kwam op een vierde plaats terecht, maar was daarna de hele race in een fraai gevecht verwikkeld om de plaatsen drie tot en met vijf. Uiteindelijk legde Viscaal beslag op de vierde positie en scoorde daarmee zijn eerste punten voor het kampioenschap. In de hoofdrace startte Viscaal als vijftiende en lag op een tiende positie toen hij zoals eerder gemeld door zijn landgenoot van achteren werd geraakt. Viscaal zakte daardoor terug naar plek dertien en lag na zijn verplichte pitstop op de achttiende positie. Uiteindelijk passeerde Viscaal als zeventiende de finish.
Foto’s: Dutch Photo Agency