Zaterdagmiddag, een dreigende lucht boven het circuit. Blijft het droog of gaat het regenen. Een mooi veld van veertig auto’s vertrekken uiteindelijke op een droge baan voor de eerste race van het weekend.
Op de eerste startrij staat Jose Manuel Perez Aicart in de Renault RS01 op pole position met naast zich de Ligier LMP3 bolide met Milan Dontje achter het stuur. Daarachter zien we de Pumax RT van Henk Thuis en de Mosler met Ben Clucas. In de GTB divisie was de pole position voor Mark van der Aa, in de Supersport stond Peter Schreurs vooraan en in de Sport divisie ging Niels Kool van de koppositie van start.
We zagen een fraaie start en iedereen kwam prima door de eerste bocht. Perez Aicart wist zijn pole position te behouden en al snel wist hij een gaatje te slaan. Daarachter was Thuis goed gestart en lag op de tweede positie voor Dontje in de Ligier LMP3. Een kort gevecht ontstond en een paar ronden later was het Dontje die weer voorbij ging aan Thuis. Daarachter was Zumbrink ook al aangesloten en wist Thuis ook voorbij te gaan.
Cor Euser had een zeer goede start in de GTB divisie en lag na de eerste doorkomst op de leidende positie. Daarachter was het gevecht tussen Nicolas Van Dierendonck, Mark van der Aa en Marcel van Berlo.
Ook Robert van den Berg had een goede start in zijn BMW en wist Peter Schreurs en Joris Schouten voorbij te gaan. Schouten viel in de beginfase verder terug en Aart-Jan Ringelberg wist hiervan te profiteren. De start in de Sport divisie was voor Niels Kool, Bart van den Broeck wist aan te sluiten voor Marc Vannerum in de BMW.
Voorin het veld waren er gevechten tussen Ben Clucas, Andrzej Lewandowski en Berry van Elk. En ook Henry Zumbrink en Oliver Campos Hull waren verwikkeld in positie wisselingen. De Porsche van Van Berlo zagen we niet veel later in de spin raken en werd het duidelijk dat de regen was gekomen en dat de baan snel natter werd.
Meer regen trekt over het circuit en dan zien we plots een kapotte BMW Z4 van Eric van den Munckhof bovenaan de Eau Rouge staan. De voorzijde van de BMW is flink beschadigd en omdat deze bolide niet op een hele veilige plek staat, wordt door de wedstrijdleiding de Safety Car de baan op gestuurd. Helaas wist de Safety Car niet de leider in de race, Perez Aicart op te pikken, maar was het Henry Zumbrink, liggend op de derde positie, die de Safety Car voor hem de baan op zag komen. Dit leidde er toe dat zowel de Renault RS01 en de Ligier LMP3 een voorsprong konden opbouwen.
Verschillende teams besloten ook om niet af te wachten en kwamen binnen om te wisselen naar regenbanden. Vele Sport rijders bleven wel buiten, daar het pitwindow niet veel later zou open gaan. Robert van den Berg lag nog steeds op de eerste positie, voor Schreurs en Ringelberg en ook Niels Kool had de leiding nog in handen toen het pit window open ging.
Na de pitstops zagen we dat het fout ging voor Benjamin van den Berg. Hij spinde, raakte de vangrail, kon door, maar moest toch een paar bochten verder de BMW stil zetten. Bas Schouten had de beste stop gemaakt in de Supersport divisie en lag aan de leiding. Daarachter was het Dennis Houweling, voor Martin de Kleijn, Dan Stringfellow en Pierre Etienne Bordet.
In de Sport divisie was het Chris Voet in de Peugeot RCZ die het veld aanvoerde, voor Stan van Oord, Johan Vannerum en Harold Wisselink. Vannerum wist enkele ronden later na een kort gevecht Van Oord voorbij te gaan en ging op jacht naar de leidende Peugeot.
In de SuperGT divisie was de strijd na de pitstops volop gaande tussen de Pumax RT van Thuis en de fraaie Lamborghini Hurucan Supertrofeo met nu Teodor Myszkowski achter het stuur. Thuis wist Myszkowski voor te blijven en nog wat uit te lopen en daarmee verzekerde hij zich van de derde plaats op het podium. Jurgen Smet wist de Renault RS01 als eerste over de finishlijn te sturen en Frits van Eerd werd op enige afstand tweede.
In de GTB divisie had Oliver Freymuth met de Renault Megane Trophy nog een hachelijk moment, toen hij na een kleine fout bovenop Eau Rouge stil kwam te staan. Gelukkig wisten de overige deelnemers hem links en rechts te ontwijken en kon hij zijn auto weer starten en zijn weg vervolgen. Manu van de Ryse, die het stuur had overgenomen van Nicolas van Dierendonck, had de leiding in handen en wist als eerste te finishen, voor Koen Bogaerts in de BMW M4 Silhouette en Marcel van Berlo. Helaas hadden zowel equipe Van Dierendonck/Van de Ryse als Marcel van Berlo de verplichte pitstop te vroeg gemaakt, waardoor ze nog een tijdstraf opgelegd kregen. Uiteindelijk was dus de overwinning voor Koen Bogaerts en Mark van der Aa, was de tweede positie nog wel voor Van Dierendonck/Van de Ryse en de derde plaats ging naar Aart Bosman, door het terugvallen van Van Berlo.
Na de pitstops was Luuk van Loon het snelst op de baan van de Supersport rijders en wist langzaam naar voren te rijden. De derde plek kon hij na enkele ronden overnemen van Martin de Kleijn, welke in een reserve auto de race hadden moeten aanvangen. Daarna ging Van Loon op jacht naar de tweede Seat in het veld, die van Dennis Houweling. In de laatste ronde wist Van Loon ook Houweling te verschalken wat betekende dat Ronald van Loon en Luuk van Loon als tweede eindigde in deze strijd. Bas Schouten en Joris Schouten schreven de race op hun naam en Dennis Houweling en Aart-Jan Ringelberg wisten opnieuw een podium te scoren.
In de Sport divisie was Johan Vannerum de Peugeot van Chris Voet nog wel genaderd, maar het volledige gat had hij niet kunnen dichten. Chris Voet en Bart van den Broeck mochten dan ook de grootste beker mee naar huis te nemen en als derde eindigde Stan van Oord. Een mooie prestatie voor de Clio rijder, daar dit niet het makkelijkste circuit is voor de Renault Clio’s tegenover de sterkere BMW’s in de klasse.