Daags voor de start van de Eurol Hellendoorn Rally moest de Limburgse rallyrijder Henk Vossen al de eerste uitdaging overwinnen: hoe vind je binnen 24 uur een nieuwe navigator? Annemieke Hulzebos raakte geblesseerd aan haar been na een ongelukkige val en moest zich zeer tot haar spijt afmelden bij Vossen, maar hielp bij het zoeken naar een geschikte vervanger. Die werd woensdag gevonden in de persoon van Denise Mangnus, die aanvankelijk met een andere rallyrijder aan de start van ‘Hellendoorn’ zou staan, maar die trok eerder zijn inschrijving om persoonlijke redenen in. Dezelfde avond reisde Denise af naar Tegelen en werd zij bij het Helichem Rallyteam ingelijfd en maakte ze kennis met de teamleden en haar plek in de Hyundai i20 Rally2. En vrijdagavond bij de start in Nijverdal begon voor haar het avontuur om Henk Vossen over de 16 fraaie en uitdagende klassementsproeven van de rally te loodsen! “En dat deed ze met flair en deskundigheid,” vertelt Henk Vossen aan de finish in Markelo.
Vrijdagavond stonden er drie klassementsproeven op het programma, die elk twee keer moesten worden verreden. “Beginnen aan een rally in het donker, met een nieuwe navigator en naar later bleek ook nog een onwillige intercom is niet de meest ideale start,” vertelt Henk Vossen na die eerste zes proeven. Communicatie tussen navigator en rijder is belangrijk en daarom wisselde Vossen van helm (& intercom) na de eerste avond: “Dat bracht meer rust in de auto en kon ik beter naar de instructies van Denise luisteren. Maar zo’n nieuwe samenwerking heeft tijd nodig, dus in de loop van de dag gaan we samen de snelheid opvoeren.”
Onder zomerse omstandigheden en met tienduizenden enthousiaste rallyfans langs het parcours gingen de 140 deelnemende equipes zaterdag op pad voor de tweede dag van de 42e Eurol Hellendoorn Rally, met nog eens vijf klassementsproeven, die ook elk twee keer werden betwist. De strijd om de zege was ongemeen spannend: Jos Verstappen wist uiteindelijk de zege voor zich op te eisen met een minimale voorsprong van 5,5 seconden op Bernhard ten Brinke, de winnaar van vorig jaar. “Mooi om te zien dat mijn provinciegenoot Verstappen zich zo snel het rallyrijden eigen heeft gemaakt en er zo veel plezier aan beleeft,” aldus Vossen. “En het is een geweldige promotie voor de sport en trekt een nieuw publiek aan.”
In pas haar vierde seizoen als navigator greep de 27-jarige Denise Mangnus dus de kans om naast de zeer ervaren Henk Vossen voor het eerst plaats te nemen in een Rally2 auto en op dag twee van de Eurol Hellendoorn Rally verliep de samenwerking steeds beter: “We klommen al snel een flink aantal plaatsen in het algemeen klassement en wisten steeds snellere tijden op de klokken te krijgen,” analyseert Henk Vossen. In de sterk bezette rally werd opnieuw hard gereden, waardoor een hoge klassering buiten bereik bleef. Maar dat Vossen, die in 1992 de rally in en rond Hellendoorn op zijn naam wist te schrijven, anno 2024 bij zijn dertigste deelname (!) het rallyrijden nog niet is verleerd staat wel vast. “We hebben zaterdag een mooie dag gehad; er zijn hier echt mooie, uitdagende klassementsproeven waar stuurmanskunst een vereiste is en dat is waar we het voor doen,” zegt Vossen tot slot.
Voor het Helichem Rallyteam staat komende maand deelname aan alweer de derde WRC-wedstrijd van dit seizoen op het programma: van 17 tot 20 oktober neemt Henk Vossen deel aan de voor het wereldkampioenschap meetellende Central European Rally.
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl