Dit weekend werd rondom het Belgische plaatsje Hoei de befaamde, maar ook beruchte, Rallye du Condroz verreden. Twee dagen lang streden de deelnemers onder barre weersomstandigheden tegen de klok. Onder die deelnemers ook het team van Rallysport Utrecht dat met haar beide auto’s naar onze Zuiderburen was afgereisd.
De organisatie had in 20 klassementsproeven ruim 226 wedstrijdkilometers uitgezet. Op zaterdagochtend, even na negenen, ging de eerste deelnemer start om 12 klassementsproeven en 123 kilometer later de auto ’s avonds in het Parc Fermé te stallen. Op zondagmorgen werden, in alle vroegte, mens en machine opnieuw door weer en wind gegeseld. Verdeeld over de resterende acht klassementsproeven, werden nog ruim 97 kilometers op snelheid afgewerkt. De eerste deelnemer kwam rond 16:15u over het finishpodium.
De Opel Adam van Ernst Kranenburg en Wout de Klerk kreeg startnummer 108 toegewezen van de organisatie. Zij sloten de zaterdag af op een 95e plaats. Dit ging niet helemaal zonder slag of stoot. Op de negende proef kreeg de Adam te kampen met een afgebroken aandrijfas. Zij wisten echter de resterende proeven uit te rijden om tijdens de laatste service van de zaterdagavond een nieuwe te monteren. Daardoor konden zij op zondag hun opmars voortzetten. Aan het eind van de voorlaatste proef stonden de mannen op een zeer verdienstelijke 72e plaats. Op de allerlaatste proef sloeg de pechduivel alsnog toe en moesten Ernst en Wout opgeven. Een afgebroken fusee bleek hiervan de oorzaak.
Met startnummer 109 stond de Opel Adam van Martin Menzing en Peter van Teunenbroek aan de start. Zij wisten hun teamgenoten in de 108 goed te volgen en sloten de zaterdagavond op een 96e plaats af. Zondag wisten zij opnieuw de elementen te trotseren en zich op te werken naar een 78e plaats in het algemeen klassement.
“We zijn blij zoals het dit weekend is gegaan,” laat Martin Menzing weten. “Natuurlijk balen we van de pech die Ernst en Wout vanmiddag op de laatste klassementsproef nog kregen. Maar wat hebben zij hard gereden en daarbij diverse snellere auto’s achter zich weten te houden. Maar ja, als je de finish niet haalt telt het niet…”
“Wat onszelf betreft,” doelend op Peter van Teunenbroek en hemzelf, “Wij hebben enigszins gereserveerd gereden. Na onze crash in de Rallye des Ardennes hebben we niet veel gereden. Alleen de ADAC Rallye Stemweder Berg en in de Berkelland Achterhoek Rally hebben we als X-auto gereden, maar dan rij je niet echt voluit. Hier in de Condroz was het dus pas de tweede keer dat we weer echt gas gaven. Ook de omstandigheden hier zijn niet makkelijk. Het was nat, glad en erg druk langs het parcours. We hebben dus niet al te veel risico genomen.”
Met de Rallye du Condroz is er een einde gekomen aan het seizoen van Rallysport Utrecht. Een seizoen dat niet helemaal ging zoals in het begin van het jaar gepland stond, maar waar beide equipes toch tevreden op terugkijken. “Natuurlijk was die crash geen hoogtepunt, maar we zijn er goed uitgekomen: de auto heeft laten zien sterk te zijn, ons goed beschermd en was ook weer op te lappen. Ernst heeft laten zien met deze auto erg hard te kunnen gaan. De komende winterperiode nemen we de auto’s weer onderhanden en stellen we met het team de agenda voor komend seizoen op.”
Foto’s: Jeroen van Polen