Spectaculairder en waarbij coureur en wedstrijdspanning nog meer centraal staan. Dit toekomstgerichte studiemodel bewijst de inzet en commitment van Renault op de lange termijn en speelt een belangrijke rol in de verdere ontwikkeling van de Formule 1. De Renault R.S. 2027 Vision verkent ook nieuwe mogelijkheden voor gezamenlijke toepassing van technologie in race- en productieauto’s in de komende tien jaar.
“Het is een taak van Renault Sport Racing om te anticiperen op de toekomst van de Formule 1, om een maximaal aantal fans te bereiken in een omgeving die aansluit op de doelstellingen van Groupe Renault. We kijken uit naar inspirerende gesprekken met de race community, fans en enthousiastelingen die dit conceptmodel teweeg zal brengen.”
Cyril Abiteboul – Managing Director Renault Sport Racing
“Renault en China delen een passie voor autosport. En om te benadrukken hoe belangrijk de Chinese automarkt is voor Renault, presenteren we met trots de Renault R.S. 2027 Vision op de Auto Shanghai 2017. Na de lancering van de Kadjar en nieuwe Koleos in 2016 brengt Renault ook de Espace op de Chinese markt, waarmee de crossover line-up verder wordt uitgebreid als onderdeel van ons ambitieuze groeiplan voor de grootste automarkt ter wereld.”
2027: meer op coureur gefocust en spannende races
Volgens de toekomstvisie van Renault staat de mens over tien jaar nog meer centraal in de Formule 1 – een van de belangrijkste merkwaarden van Renault – waarbij de coureur zijn kwaliteiten als topatleet nog beter tot uiting kan laten komen. Behalve aantrekkelijke wordt de Formule 1 ook veiliger, met meer verantwoordelijkheid ten aanzien van milieu.
In het jaar 2027 is de concurrentie in het deelnemersveld heviger dan ooit. De vermogen-gewichtsverhouding is als nooit eerder in de Formule 1 (1 megawatt met een maximumgewicht van 600 kg) en menselijke prestaties vormen de kern van de sport. Om Formule 1 nog boeiender te maken, zijn fans meer betrokken bij de coureur, zowel langs het circuit als via de televisie.
- Dankzij de transparante cockpit biedt de R.S. 2027 Vision een ongekend beeld van een racecoureur aan het werk. De lichtgewicht structuur is 3D-geprint, met delen die zijn gevormd door het lichaam van de coureur, net als het design van de productiemodellen dat geïnspireerd is op het menselijk lichaam.
- Ook de helm is transparant zodat de gezichtsuitdrukking van de coureurs zichtbaar is voor de fans.
- In de wielen geïntegreerde actieve LED-verlichting toont informatie, waaronder de positie in het veld en de resterende energiereserves zodat toeschouwers en fans thuis beter begrijpen hoe de race zich ontvouwt.
- Het beeldscherm op het stuurwiel toont informatie over de ‘fans ranking’ die bepaald wordt door de interactie van fans op social media. De meest verdienstelijke coureur wordt beloond met een extra vermogensboost in de laatst paar ronden.
- Verschillende informatie van de telemetriesystemen zijn toegankelijk via internet, waarmee de fans hun betrokkenheid en de kennis op het gebied van racen en strategie kunnen verbeteren.
- Op het gebied van design worden Formule 1-auto’s nog aantrekkelijker voor huidige racefanaten, terwijl het ook nieuwe fans
- De auto’s zijn direct herkenbaar als Formule 1-bolides, met de lange slanke neus, side pods (grote luchtinlaten aan de zijkant) en vier open wielen. Het design is zowel verfijnder als agressiever.
- Behalve het optimaliseren van de prestaties en de efficiency zijn de auto’s ook ‘communicatiever’ voor toeschouwers en tv-kijkers door de beweegbare aerodynamica en actieve verlichting.
- Bij de R.S. 2027 Vision zorgen de opvallende C-vormige LED-koplampen en het verlichte Renault logo op de motorkap voor een visuele band tussen de Formule 1-auto en de straatauto’s van Renault.
Voor nog meer spektakel voor de toeschouwers schakelt de verlichting van wit naar blauw als de elektrische modus is ingeschakeld.
R.S. 2027 Vision: 50 jaar Renault Formule 1-expertise gericht op de toekomst
Terwijl Renault zich opmaakt voor de viering van het 40-jarige jubileum in de Formule 1 in 2017, toont de R.S. 2027 Vision de toekomst van Formule 1 bij 50 jaar. De conceptcar is ontworpen door het designteam van Renault onder leiding van Laurens van den Acker, Senior Vice-President Corporate Design, in samenwerking met Renault Sport Racing. Behalve alle essentiële onderdelen van een Formule 1-auto is het model ook voorzien van onmiskenbare Renault en Renault Sport details, inclusief de logo’s van beide merknamen.
- De R.S. 2027 Vision concept bezit enkele kenmerken van de eerste F1-auto van Renault – de RS01 uit 1977 – waaronder de V6 turbomotor, de achtervleugel en de kleurstelling.
- Net als de Renault Espace F1 van mid-jaren negentig is de R.S. 2027 Vision uitgevoerd in de traditionele geel-zwarte kleurstelling van Renault Sport. In dit geval wordt de visuele aantrekkingskracht versterkt door de metallic afwerking. De gele delen vallen op door het bladgouden effect en versterken de kwalitatief hoogwaardige uitstraling, technische bekwaamheid en high-performance karakter van de F1-auto.
De R.S. 2027 Vision is niet alleen een eerbetoon aan veertig jaar succes en innovatie in de Formule 1, maar onderstreept ook de sterke betrokkenheid van Renault bij de toekomst van Formule 1.
- Het laat zien dat de passie van het merk ook terugkomt in de autosportactiviteiten, wat resulteert in de ontwikkeling van belangrijke technische innovaties.
- Deze technologie – met name de specifieke designelementen – zijn duidelijk zichtbaar in het concept.
- De R.S. 2027 Vision is in z’n geheel ontworpen om de prestaties te optimaliseren en de entertainmentwaarde van de Formule 1 te verhogen.
In de ‘levensfase designstrategie van Renault vertegenwoordigt de R.S. 2027 Vision het onderdeel ‘Play’.
“Het samensmelting van creatieve energie en technische expertise van de designteams van Renault en Renault Sport Racing hebben geresulteerd in een visionaire, realistische en unieke R.S. 2027 Vision conceptauto: een Formule 1-oefening die de mens centraal stelt en de toekomstvisie van Renault op F1 gebied vertegenwoordigt.”
Stéphane Janin – Director Concept Car Design
Veiligheid – een van de kernpunten van Groupe Renault – heeft in de Formule 1 onveranderd prioriteit in 2027. Diverse maatregelen zijn genomen ter verbetering van de veiligheid voor alle betrokkenen, met name de coureurs.
- De F1-auto’s zijn voorzien van autonome rijfuncties die geactiveerd worden bij race-incidenten (safetycar, virtuel safetycar, gele vlag, etc). In dit soort situaties worden de geldende regels en beperkingen (inhaalverbod, snelheidsbeperking, etc) automatisch uitgevoerd door de auto, waarmee het risico van verdere ongevallen worden geminimaliseerd en de veiligheid van marshals wordt geoptimaliseerd.
- De gesloten cockpit beschermt de coureur van rondvliegend vuil, rubber en andere mogelijke objecten. De aerodynamische kap is gemaakt van polycarbonaat, die ultrasterk en bestand is tegen schokken en vlammen.
- De kap is voorzien van twee titanium rolbeugels die in milliseconden uitschuiven mocht de auto ondersteboven komen te liggen, zodat er ruimte is voor de coureur om te ontsnappen.
- Deze features zijn specifiek ontworpen zodat de coureur op eigen kracht kan uitstappen als de auto over de kop geslagen is, zonder dat op hulpdiensten of marshals hoeft te worden gewacht.
Veiligheid is ook gewaarborgd door het ultra-connected karakter van Formule 1-auto’s – met steeds meer overeenkomsten met de productieauto’s van Renault. Deze functies wisselen continu real-time informatie uit tijdens de race.
- Vehicle-to-vehicle (V2V) communicatie met alle F1-bolides in de race, zodat de coureurs exact weten waar de andere auto’s rijden. Deze informatie wordt gebruikt voor het Collision Warning-systeem, waarmee coureurs in de pitstraat worden gewaarschuwd voor andere auto’s die met hoge snelheid naderen.
- Vehicle-to-Everything (V2X) communicatie via het beeldscherm op het stuurwiel, inclusief instructies van de raceleider zoals gele en blauwe vlag. Er is een directe link met de marshals in het deel van de baan waar elke auto rijdt.
In de 2027-visie van Renault focust de Formule 1 zich ook op duurzame technologie en systemen om de impact op het milieu verder terug te dringen.
- De ontwikkeling van onderdelen voor een Formule 1-auto zijn minder tijdrovend dankzij 3D-printtechniek. De R.S. 2027 Vision profiteert van die techniek, evenals de Renault Trezor die in 2016 op de Autosalon van Parijs debuteerde en de nieuwe designstrategie van Renault inluidde.
- De nieuwe materialen die voor de 3D-geprinte onderdelen gebruikt worden, zijn beter recyclebaar dan veel andere composietmaterialen die voorheen werden toegepast.
Deze maatregelen maken de Formule 1-auto’s veiliger en milieuvriendelijker, met behoud van het kenmerkende DNA van F1-auto’s.