TeamNL-coureur Richard Verschoor is onbeloond gebleven voor zijn inspanningen tijdens de twee FIA F3-wedstrijden op de Hungaroring. De 18-jarige Nederlander leek op koers voor een puntenscore in de eerste race, maar moest twee ronden voor het einde door een mechanisch defect afhaken. Dat zette hem op een kansloze positie voor de tweede race. Daarin won Verschoor weliswaar tien plaatsen, maar het leverde hem opnieuw niets op. Zo gaat de coureur van MP Motorsport met lege handen de zomerstop in. Desondanks kijkt hij reikhalzend uit naar de races op Spa en Monza, waar hij in 2018 goede dingen liet zien.

 

Ondanks de sterke ‘race pace’ die Verschoor elke wedstrijd aan de dag weet te leggen, blijft de kwalificatie de achilleshiel in zijn F3-campagne van dit seizoen. Dat was ook op de Hungaroring het geval. “Ook in de vrije training liep het al niet echt”, zo blikt Verschoor terug, “al was dat deels omdat we daarvoor een andere strategie kozen. Het idee was om banden te sparen voor de kwalificatie, dus we zijn alleen op harde banden naar buiten gegaan. Daardoor zag het er in de vrije training relatief slecht uit ten opzichte van de andere auto’s.”

 


Toch bleek ook die strategie in de kwalificatie niet te werken. De TeamNL-coureur kan er vooralsnog niet de vinger op leggen. “De auto heeft gewoon niet genoeg snelheid. We missen acht tienden, maar ik kan geen acht tienden meer bij mezelf vinden. Daar moeten we samen met het team dus hard aan werken. Het is echt jammer dat je steeds zo ver achteraan start, want je startpositie in de race is zo bepalend voor je hele weekend.”

Ondanks zijn 16e plek op de grid leek Verschoor in de eerste race op koers om het weekend alsnog een positieve wending te geven. Zelfs op een circuit waarop inhalen bijna onmogelijk is, liet de coureur van MP Motorsport opnieuw zien dat hij uit het goede racehout is gesneden. “Ja, in de race ging het prima, ik denk dat ik de top-tien wel had kunnen halen. Ik reed 12e op het moment dat ik uitviel, maar tiende of negende had er zeker in gezeten. Voor mij reden zeker twee auto’s die geen banden meer over hadden, die had ik kunnen hebben. En een negende of tiende startplek was een mooie basis geweest voor een puntenscore in de tweede race.”

In plaats daarvan gaf de auto van Verschoor twee ronden voor het einde de geest. “De hydraulische pomp hield ermee op. Alle power viel weg, ik kon niet meer schakelen. Dan start je in de tweede race dus als 27e. Ik heb tien plaatsen goedgemaakt, daar ben ik op zichzelf wel tevreden mee. De snelheid is goed in de race, maar ik moet steeds van zover komen. Dat is niet waarvoor je rijdt.”

 


Voor de TeamNL-coureur breekt nu de zomerstop aan. Eind augustus pakt de FIA F3 de draad weer op, eerst op Spa, een week later op Monza. “Ik ga op vakantie en intussen veel sporten. En daarna snel bij het team langs. We zitten niet stil, we blijven kijken naar wat we kunnen verbeteren. Spa en Monza zijn circuits waar ik het vorig jaar in de GP3 goed heb gedaan, dus ik kijk uit naar allebei. We gaan ’t zien!”