Richard Verschoor heeft op het circuit van Monza met een derde plaats in de hoofdrace van het FIA Formule 2 kampioenschap zijn derde podium in drie opeenvolgende raceweekenden gescoord. Na alle pech eerder dit seizoen lachte het geluk het 23-jarige TeamNL-talent eindelijk een keer toe. Als 19de gestart had de Trident-piloot al veel plaatsen goedgemaakt toen de safetycar voor het veld verscheen en de Nederlander zonder veel tijd te verliezen zijn verplichte pitstop kon maken. Verschoor kwam als zevende de baan weer op, wist nog een paar rijders te passeren en reed een foutloze wedstrijd die hem een fraaie derde plaats opleverde. In de sprintrace was een veertiende plaats het hoogst haalbare voor de Nederlander.
Na een vijf weken durende zomerstop werd het FIA Formule 2 kampioenschap hervat met ronde elf op het Autodromo Nazionale Monza. De bijnaam Temple of Speed heeft het Italiaanse circuit niet zomaar, met zijn lange rechte stukken is Monza zo ongeveer de snelste baan op de kalender. Richard Verschoor, uitkomend voor het Italiaanse Trident en daarmee een beetje een thuisrace rijdend, hoopte de positieve lijn van voor de zomerstop door te trekken. De vrije training verliep voor het 23-jarige TeamNL-talent uitstekend, aangezien hij bijna voortdurend in de top van het klassement te vinden was.
Helaas werd de kwalificatie een grote teleurstelling. In de beginfase werd de tijdtraining tot twee keer toe met code rood stilgelegd waarna deze door tijdsdruk plotseling werd ingekort en er nog maar zeven minuten op de klok stonden toen het licht weer op groen sprong. Toen Verschoor de finish passeerde schoof hij op naar plek vier, maar omdat veel rijders in hun laatste ronde op de steeds beter wordende baan onder de tijd van de Trident-piloot door doken, duikelde de Nederlander naar plek 19, dit ondanks het feit dat hij slechts 0,8 seconden langzamer was dan de tijd die goed was voor poleposition. “De vrije training ging goed, maar tegen het eind kregen we een probleem met de auto. Dat bleek bij de start van de kwalificatie nog niet opgelost waardoor ik pas laat naar buiten ging. Ik had daardoor geen tijd om benzine uit de auto te rijden en deze dus lichter te maken en ook niet meer om te wennen aan de supersoft banden. Dan loop je achter de feiten aan en heb je een slechte kwalificatie. Daarbij voelde de auto ook niet lekker”, aldus Verschoor.
Vanaf plek 19 wist Verschoor dat het een moeilijke sprintrace zou worden. Bij de start reed de Trident-piloot in de eerste chicanes om de problemen heen en schoof daarmee op naar plek zestien. Vervolgens kwam het TeamNL-talent vast te zitten in de bekende lange DRS-trein die zich dit keer uitstrekte van plek elf tot en met zeventien. De ene keer werd Verschoor vanuit de slipstream ingehaald om even later op het volgende rechte stuk die positie weer terug te pakken en op plek vijftien uit te komen. In de slotfase wist Verschoor nog wel met een mooie actie een tegenstander te passeren en werd zo als veertiende afgevlagd.
Ook in de hoofdrace was het in de eerste ronde weer chaos. Opnieuw wist de vanaf plek negentien vertrokken Verschoor alle rondtollende en in de chicanes rechtdoor rijdende auto’s te omzeilen en kwam als veertiende de eerste ronde uit. Met nog een paar mooie acties en door pitstops van de op de zachte band gestarte rijders voor hem, lag de Trident-piloot in ronde acht op een vierde positie. Eindelijk lachte het geluk de eveneens op de zachte band gestarte Verschoor dit seizoen een keer toe. De safetycar kwam de baan op waardoor de Nederlander zonder veel tijd te verliezen zijn stop kon maken om over te schakelen naar de harde banden. Als zevende draaide Verschoor de pits weer uit om na de herstart meteen op te rukken naar plek vijf. Het TeamNL-talent remde daarna nog een tegenstander uit en reed vervolgens een foutloze wedstrijd waarin hij de concurrentie op afstand hield. Toen vervolgens de laatste rijder voor hem voor zijn verplichte stop naar de pits ging, kon Verschoor de derde positie overnemen om deze ook niet meer uit handen te geven. Daarmee mocht de Trident-piloot na Budapest (hoofdrace) en Spa-Francorchamps (sprintrace) voor het derde opeenvolgende weekend op het podium plaatsnemen.
“Ik ben heel blij met dit resultaat. In de sprintrace hadden we nog niet de goede balans in de auto. Daarna heeft het team de afstelling op een aantal punten aangepast en dat werkte. We hadden nu wel de goede balans en snelheid. Ik ben ontzettend blij met dit podium. Het was een goede race en natuurlijk hadden we een beetje geluk met het moment dat de safetycar de baan op kwam, maar mag het een keer na zoveel pech eerder dit seizoen. Ik reed bewust wat langer door want mijn banden voelden nog goed, en dan valt het een keer de goede kant op”, blikte een tevreden Verschoor op de races terug.
Foto’s: jgpimages
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl