Richard Verschoor is bij de vijfde ronde van het FIA Formule 2 kampioenschap op het listige stratencircuit van Baku na een fraaie inhaalrace als vijfde geëindigd. Het 21-jarige TeamNL-talent startte de wedstrijd na een sterke kwalificatie vanaf plek zes, maar kwam na een mislukte pitstop als 19de de baan weer op. Met een aantal mooie acties en door goed te profiteren van fouten van andere rijders wist de Trident-piloot toch weer op te klimmen naar de vijfde positie. In de eerste race van het weekend lag Verschoor op podiumkoers toen hij bij een inhaalactie op het vuile deel van de baan werd gedrongen en zijn race kort voor het einde in de bandenstapels zag eindigen.
Na de pech en mindere scores in de meest recente ronden van het FIA Formule 2 kampioenschap, was Richard Verschoor op Baku City Circuit uit op revanche en wilde het 21-jarige TeamNL-talent weer aansluiting vinden bij zijn mooie resultaten van het begin van het seizoen.
In een uiterst spannende kwalificatie voegde de Trident-piloot de daad bij het woord. Toen in de laatste vijf minuten de snelle tijden gezet moesten worden, koppelde Verschoor twee uitstekende ronden aan elkaar en zette de zesde tijd op de klokken. Het TeamNL-talent bleef slechts 0,2 seconden achter bij de tijd die goed was voor poleposition, terwijl het verschil tussen de nummers drie en zes slechts 0,05 seconden bedroeg.
Door de omgekeerde top tien als startvolgorde voor de sprintrace, mocht Verschoor daarin vanaf de vijfde plaats vertrekken. Na wat gedrang in de eerste ronde wist de Nederlander zijn vijfde positie te behouden, om vervolgens in ronde acht met een mooie actie op te rukken naar plek vier. De top drie was echter inmiddels uitgelopen, maar aan de andere kant had Verschoor van achter geen groot gevaar te duchten. In de veertiende ronde bracht de safetycar het veld na een crash weer bij elkaar. Bij de herstart wist Verschoor vervolgens met een slimme actie de nummer drie uit te remmen en belandde zo op een podiumpositie, toen de safetycar direct daarna weer voor een onderbreking zorgde. Op het moment dat de safetycar voor de tweede keer voor het veld verdween, deed Verschoor een poging om de tweede positie over te nemen. De actie leek te slagen, maar omdat de Nederlander van zijn lijn werd gedrongen, kon de rijder op plek vier hem aanvallen. Verschoor zat daarbij op de buitenwaartse lijn, kwam op het vuil en schoof de bandenstapels in. In plaats van op een tweede of derde positie beslag te leggen, zag Verschoor daarmee een verder uitstekende race twee ronden voor het vallen van de vlag in tranen eindigen.
In de hoofdrace had Verschoor vanaf plek zes een goede start, bleef na enig gedrang op deze positie en hield in de eerste ronden de aansluiting met de rijders voor hem. In ronde negen dook Verschoor vanaf plek zes de pits in voor zijn verplichte bandenwissel. Helaas ging de stop niet goed waardoor de Trident-piloot op plek 19 en met een flinke achterstand op de rest van het veld zijn race moest vervolgen. Dat niet opgeven en strijdlust wordt beloond, toonde het vervolg van de race. Eerst kon het TeamNL-talent profiteren van fouten van twee andere rijders en lag op plek 17 toen de safetycar het veld weer bij elkaar bracht. Met een geweldige herstart schoot Verschoor direct naar plek elf, om vervolgens met mooie acties en door goed te profiteren van fouten van andere rijders door te stoten naar plek zes. Toen vervolgens de leider ook nog in de fout ging en de safetycar opnieuw, maar nu tot de finish, voor het veld verscheen, werd dit zelfs een vijfde plek, een welverdiende beloning voor het doorzetten van de Nederlander. Met zijn vijfde positie pakte Verschoor ook weer tien punten voor het kampioenschap.
Foto’s: Dutch Photo Agency