Het zat Richard Verschoor tijdens de elfde ronde van het FIA Formule 2 kampioenschap op Spa-Francorchamps niet mee. In de sprintrace domineerde het 22-jarige TeamNL-talent het grootste deel van de wedstrijd om uiteindelijk als tweede de finish te passeren. Door een niet reglementaire softwaresetting tijdens de start, werd de Nederlander echter gediskwalificeerd en zag daarmee zijn podium in rook opgaan. In de hoofdrace had de foutloos rondgaande Van Amersfoort Racing-coureur net zijn pitstop gemaakt, toen een ronde later de safetycar de baan inkwam. Als Verschoor zijn stop tijdens de safetycarperiode had kunnen maken, was een overwinning mogelijk geweest, aangezien die nu ging naar Jack Doohan, de Australiër die voor de pitstops achter de Nederlander lag. Verschoor legde nu beslag op een nog altijd keurige zesde positie.
Aan afwisseling geen gebrek op de kalender van het FIA Formule 2 kampioenschap. Een week na de wedstrijden op de relatief korte en bochtige Hungaroring, stond voor ronde elf van de titelstrijd het lange en snelle Spa-Francorchamps op de agenda. Het circuit in de Belgische Ardennen behoort met zijn vele uitdagende bochtencombinaties, waaronder de wellicht meest beroemde en beruchte ter wereld, Eau Rouge – Raidillon, tot een van de moeilijkste, maar voor veel rijders ook meest favoriete circuits ter wereld. Daar komt nog bij het bijna spreekwoordelijke onvoorspelbare weer op Spa-Francorchamps. En die laatste factor speelde ook dit jaar weer een belangrijke rol. Een uitdagend circuit en moeilijke omstandigheden, een combinatie waar Richard Verschoor zich over het algemeen goed in thuis voelt en zijn kwaliteiten kan laten zien. Voor het 22-jarige TeamNL-talent een mooie kans om na twee mindere weekenden de goede draad weer op te pakken.
Op vrijdag waren tijdens de vrije training de omstandigheden zodanig slecht dat de coureurs nauwelijks aan rijden toekwamen. Bij het begin van de kwalificatie zag het er iets beter uit. Er was inmiddels een droge racelijn ontstaan, en met de voorspelling van regen gingen alle rijders direct de baan op. Ook Verschoor koos meteen het asfalt, maar al tijdens zijn eerste snelle ronde vielen de eerste druppels, waardoor de Van Amersfoort Racing-coureur in het tweede deel van zijn ronde al veel tijd verloor ten opzichte van de rijders van de teams die vooraan in de pitstraat hun box hebben en dus eerder de baan op konden. Desondanks klokte Verschoor een negende tijd. Omdat het daarna alleen maar harder ging regenen, bleef voor iedereen de actie beperkt tot één ronde. Voor Verschoor betekende dit met zijn negende kwalificatiepositie, door de omgekeerde top tien als startvolgorde voor de sprintrace, een tweede startplaats in de op zaterdag te verrijden wedstrijd.
Hoe onvoorspelbaar Spa is, werd op de zaterdagmiddag weer duidelijk. Na een drijfnatte ochtend en bijna 100% kans op regen in de middag, was de baan bij de start van de sprintrace volledig droog en stond het gehele veld op slicks. Bij de start wist Verschoor zijn tweede positie redelijk probleemloos te behouden. Toen de leider vervolgens zijn auto richting de pits stuurde, kreeg het TeamNL-talent bij de tweede doorkomst de eerste positie in de schoot geworpen. Verschoor zette vervolgens de snelste rondetijd op de klokken en bouwde zijn voorsprong uit tot meer dan twee seconden. De Nederlander domineerde de wedstrijd en leek op zijn tweede zege van het seizoen af te stevenen. Na twaalf ronden begonnen zijn banden het echter te begeven en zag de VAR-coureur de op een tweede plaats rijdende Enzo Fittipaldi snel naderen. Een paar ronden wist Verschoor zijn leidende positie nog te verdedigen, maar met nog twee ronden te gaan was er geen houden meer aan en werd de Nederlander gepasseerd. Zijn tweede plaats kwam echter niet in gevaar en daarmee scoorde Verschoor opnieuw een prachtig podium. “Natuurlijk is het zonde om zo kort voor het einde de eerste plaats te verliezen. Maar eigenlijk hadden we vanaf het begin al niet helemaal de snelheid. Ik kon echter toch wegrijden, dus ik denk dat iedereen moeite had met het tempo. Tegen het eind waren mijn voorbanden op, had ik geen grip meer en kon nauwelijks nog insturen”, aldus een in zijn tweede plaats berustende Verschoor. De grote domper kwam echter ruim na afloop van de wedstrijd. Wegens een niet reglementaire softwaresetting werd Verschoor uit de uitslag geschrapt. Inclusief het punt voor de snelste ronde zag Verschoor daarmee niet alleen een podium, maar ook negen punten aan zijn neus voorbijgaan.
Ook de hoofdrace op zondagochtend werd onder droge condities afgewerkt. Op zijn negende startplek was Verschoor de eerste rijder die ervoor koos om op de hardere, gele band van start te gaan en pas later in de race over te schakelen naar de zachte, snellere, rode band. Ook nu had de Nederlander een goede start en profiteerde optimaal van een opstopping in de eerste bocht om door te schuiven naar plek zeven en direct daarna met een fraaie inhaalactie op Kemmel Straight plek zes over te nemen. Ook na een safetycar-situatie behield Verschoor probleemloos en in het spoor van de nummer vijf zijn zesde positie. Toen vervolgens de eerste rijders voor hem richting de pits gingen voor hun verplichte stop, schoof de VAR-coureur door naar plek vier om kort daarna zelf de pits op te zoeken. Op de snellere rode band kon Verschoor op plek tien weer invoegen. Vrijwel direct daarna kwam de safetycar de baan in. Door de pitstops van enkele andere rijders schoof Verschoor weer op naar plaats zeven. ‘Als’ bestaat niet in topsport, en met de kennis achteraf is het makkelijk praten, maar als Verschoor nog een ronde langer was doorgereden, had hij onder de safetycar zijn stop kunnen maken en was hij waarschijnlijk aan de leiding gekomen. De achter de Nederlander en op dezelfde bandenstrategie rijdende Jack Doohan kon namelijk wel tijdens de safetycar-periode stoppen, kwam vervolgens op plek twee terecht en wist uiteindelijk de wedstrijd te winnen. Bij de herstart waren er nog vijf ronden te gaan. Verschoor zette alles op alles om verder naar voren te komen, maar zat vast in het treintje rijders dat allemaal kon profiteren van de DRS, waardoor inhalen lastig werd. Uiteindelijk legde Verschoor na een keurige race beslag op de zesde positie, goed voor acht punten in het kampioenschap.
“Alles bij elkaar was het een goed weekend. Het zat alleen net niet mee. Die diskwalificatie is natuurlijk zonde. Het gaat om een setting die verplicht op een bepaalde stand moet staan bij de start en dat stond die niet. In race twee was de pace ook goed. Alleen verknalde nu die safetycar een beter resultaat. Zonder safetycar had een podium er zeker ingezeten en als ik een ronde later onder de safetycar had kunnen stoppen, was wellicht zelfs een eerste plaats mogelijk geweest, maar soms loopt het nu eenmaal zo”, aldus een toch tevreden op zijn weekend terugkijkende Verschoor.
Foto’s: jgpimages
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl