Rik Koen, die in 2019 en 2020 naam maakte in de Ford Fiesta Cup, maakt komend seizoen de overstap naar de formuleauto’s. De 16-jarige Arnhemmer heeft bij MP Motorsport getekend voor een seizoen in het Spaanse Formule 4-kampioenschap.
Na twee seizoenen in de toerwagencup met de Ford Fiesta’s kiest Koen nu op voorspraak van coach Cor Euser voor de formuleauto’s. Zijn eerste kennismaking met de F4-auto van MP Motorsport kwam tijdens een tweedaagse test op het circuit van Barcelona. Die beviel zó goed dat hij alles in het werk stelde om voor komend seizoen zijn plaats in het team rond te krijgen. Net als in de voorgaande twee jaar in de Ford Fiesta Cup wordt Koen daarbij gesteund door de KNAF Academy.
“Het is supergaaf dat alles is gelukt met de sponsoren”, vertelt Rik Koen. “Van een voorwielaangedreven cupracer naar de Formule 4 is een heel grote stap in mijn carrière. Mijn droom is nog altijd Le Mans, maar mijn coach Cor Euser ziet in mij een goede formulecoureur. Ik wil daarom zo ver mogelijk komen in de formuleauto’s, want die ervaring neem je daarna overal in mee. De test ging heel goed: de F4-auto voelde als een grote kart, ik voelde me er meteen in thuis. Ik ben bovendien blij dat ik voor MP Motorsport mag rijden, het team dat vorig jaar het Spaanse kampioenschap domineerde. En het is als Nederlander altijd leuk om voor een Nederlands team te rijden!”
“Ik heet Rik van harte welkom in ons team”, zegt Sander Dorsman, teammanager van MP Motorsport. “Zijn prestaties in de Ford Fiesta Cup liegen er niet om, maar ook in de karts heeft hij laten zien dat hij het talent heeft om in de formuleauto’s van zich te laten spreken. Komend seizoen gaan we er met Rik hard tegenaan in Spanje, en dan volgen de resultaten vanzelf.”
Koen zat al vanaf zijn vijfde jaar in de karts en had zelfs eerder willen beginnen als hij daar niet te klein voor was geweest. Op zijn zevende begon hij met viertaktwedstrijden, om het jaar erna naar de Rotax-karts over te stappen. Er volgden jaren in de Micro Max- en Mini Max-categorieën van Rotax, met daarbij het Nederlands rookie-kampioenschap in de Mini Max, waarna de overstap naar de internationale Rotax-klassen volgde. Het hoogtepunt kwam in 2016, toen hij tot kort voor het einde de derde plaats vasthield tijdens de Grand Finals van de Rotax Max Challenge voor Mini Max-karts. Die prestatie sprong destijds al in het oog bij KNAF, maar de steun van de Nederlandse bond kon pas tot uiting komen toen Koen in 2019 in de Ford Fiesta Cup begon. Parallel daaraan racete Koen in de langeafstandsraces van het DNRT, met in 2019 en 2020 diverse overwinningen als resultaat.