Het was eigenlijk vooral bedoeld als een goede training voor volgend jaar: de deelname van Riley Schut aan de GK4 in de junioren automaat-klasse. Maar de veertienjarige karter uit Hoorn ging het hele seizoen zo goed, dat hij tijdens de huldigingen in Eindhoven op de bovenste trede van het podium stond: kampioen! Tevreden nam de snelle karter uit het team van FJ Motorsport de kampioensbeker in ontvangst.
En zo kan een carrière van een karter al snel een succesvolle wending nemen. Want Riley rijdt pas een paar jaar. Toch is de coureur van FJ Motorsport steevast voorin te vinden op zijn Energy-kart. Of het nu om de Minimax-klasse bij de Chrono gaat of om de junioren automaat-klasse in de GK4.
Dat Riley in de kartsport stapte, is min of meer toevallig. “Mijn vader was een keer de website van Chrono (organisator van het NK Rotax Max) aan het bekijken en zag dat ze kartlessen organiseerden”, zegt hij. Niet veel later schreef de sympathieke Noord-Hollander zich ervoor in. “Ik vond het leuk om te doen en mijn vader vroeg: ‘Wat wil je?’ Ik heb toen een wedstrijdje gereden. Mijn vader kende John (Hogenstijn, mede-eigenaar van FJ Motorsport) en ben toen begonnen in de Minimax-series, in de Energy-kart. Sindsdien heb ik altijd veel getraind met slicks. Toen ik voor de tweede keer een ongeluk had gehad, ben ik door een blessure helaas wel een tijdje gestopt.”
Na zijn herstel is hij dit seizoen ijzersterk teruggekomen. Riley toonde zijn talent en veerkracht en reed prompt voorin mee bij het NK van organisator Chrono in de Minimax-klasse. Hij werd heel knap vijfde in de eindstand. “Maar er had nog meer ingezeten”, is hij overtuigd. “Ik ben dit seizoen gewoon weer in de kart gestapt, had het eigenlijk wel moeilijker verwacht.”
En jawel, in hetzelfde seizoen werd hij dus ook nog kampioen bij de junioren in het GK4-kampioenschap. Riley paste zich overigens heel snel aan dat niveau aan. Zijn overstap diende eigenlijk om even te kunnen wennen aan het racen in die klasse, maar omdat hij direct vooraan meereed, besloot het team de serie af te maken en voor het GK4-kampioenschap bij de junioren te gaan.
Dat is dus goed gegaan, kun je wel stellen en dat biedt perspectief voor 2017. “Ik heb gewoon mijn best gedaan en had de goede focus”, verklaart hij zijn titel. “Voor de race begint het altijd al te kriebelen, dat geeft lekker gevoel. Het gaat me om de snelheid, het racen tegen anderen, en als je iemand inhaalt wil je door en door. Toen ik na de races de pits in reed had ik heel lekker gevoel”, doelde hij op de laatste wedstrijd in Genk. “En als kampioen ga je met een goed gevoel de winter in.”
Riley heeft autosport-ambities, maar wil eerst nog een paar jaar karten. “Ik ga in ieder geval keihard mijn best doen de komende jaren met karten. Uiteindelijk wil ik in de WTCC uitkomen, net zoals Tom Coronel.”
Mede-teameigenaar John Hogenstijn was danig te spreken over zijn rijder. “Riley heeft het super gedaan”, zegt hij. “Zijn regenprestatie was gewoon super. Hij heeft dit seizoen veel vooruitgang geboekt. Hij heeft ook veel begeleiding gehad van ons. Zowel door zijn monteur als door het team. Nu gaat hij overstappen naar een hogere klasse. We hopen natuurlijk dat zijn potentie zich daar gaat voortzetten. Het zal in eerste instantie niet gemakkelijk zijn. Het wordt een seizoen met uitdagingen waarin hij zich zal moeten bewijzen.”
Aan de begeleiding zal het in ieder geval niet liggen. Bij FJ Motorsport heeft hij topfaciliteiten en topbegeleiding tot zijn beschikking. Riley rijdt heel graag bij het team van John Hogenstijn en Frank Schneider. “Ik heb al heel veel met ze meegemaakt, ze zijn goed voor me”, zegt hij. “Ze leren me wat discipline is. En ik help ook veel mee. Tandwielen verwisselen en zo. Ik voel me echt thuis bij dit team! Ik ga nu stapje hoger en daarmee wordt de sport voor mij duurder, ik kan dus nog wel sponsoring gebruiken. Ik wil in ieder geval Frank en John van FJ Motorsport, mijn monteur Gijs Busser, Polepostion, Patrick de Vries, Jennifer van der Beek en mijn ouders bedanken voor de steun.”
Foto’s: Bas Kaligis