Robin Frijns rijdt ook volgend seizoen in de Formule E, ’s werelds eerste volledig elektrische raceserie. Voorafgaand aan het slotweekend van het 2018/2019 kampioenschap in New York werd bekend dat de 27-jarige Maastrichtenaar komend jaar opnieuw uitkomt voor Envision Virgin Racing, zijn huidige werkgever en Audi’s klantenteam.
“Ik zit goed op mijn plek”, aldus Robin Frijns, die als fabriekscoureur van Audi ook in het Duitse toerwagenkampioenschap DTM racet. “Ik wil de band met Audi niet verbreken, het voelt voor mij als familie. Daarom was de keuze om bij Envision te blijven heel erg gemakkelijk. DTM en Formule E zijn een ideale combinatie. Ik hoop dat ik beide series volgend seizoen opnieuw kan combineren.”
“Ik ga naar New York om te winnen”
Het huidige Formule E-seizoen nadert zijn ontknoping, met de twee afsluitende races die komend weekend in de straten van New York worden verreden. Voor Frijns is de kans op de titel na drie puntloze voorstellingen op rij miniem, maar theoretisch nog aanwezig. De Nederlander weigert daarom als toerist af te reizen naar New York. “Ik ga erheen om te winnen, de rest heb ik niet in de hand.”
Zijn achterstand op klassementsleider Jean-Eric Vergne bedraagt inmiddels 49 punten. Het kan verkeren. Ruim twee maanden geleden voerde Frijns de titelstrijd in de Formule E na zijn historische zege tijdens de Parijse ePrix nog aan. De Limburger kende sindsdien veel tegenslag: hij scoorde geen enkel punt door (mechanische) pech in Monaco en Berlijn en een startcrash in Bern.
Doel: seizoen in stijl afsluiten
“Ik weet niet waaraan ik al die pech te danken heb”, zegt Frijns. “Maar het houdt niet op. Tot aan Parijs ging alles goed, daarna was het een drama. Als het nou elke keer aan mijzelf gelegen had… Maar steeds ging er iets kapot.” De Limburger hoopt bij de apotheose in de Big Apple op een schadevrij weekend, zodat hij dit seizoen in stijl kan afsluiten. “Ik hoop in ieder geval in de top 3 van het kampioenschap te kunnen eindigen, dat zou heel mooi zijn. Met het team maken we nog kans op de tweede plaats. Er is nog veel om voor te vechten.”
Het circuit met de skyline van New York als panorama is volgens Frijns onderhoudend en uitdagend. “Er is ook plaats genoeg om een normale inhaalmanoeuvre uit te voeren”, beweert hij. De batterijen van de Gen2-bolides zullen het volgens Frijns wel zwaar te verduren krijgen. Er worden tijdens de race (a.s. zaterdag vanaf 21:55 live te volgen op Eurosport) temperaturen van boven de dertig graden verwacht. “Dat kan nog wel een extra dimensie geven. De batterij kan niet warmer dan 72 graden zijn, anders verlies je vermogen en kun je misschien zo maar vijf ronden voor het einde stil komen te staan”, besluit Frijns.