Roger Grouwels heeft in zijn debuutseizoen het Ferrari Challenge (Coppa Shell) kampioenschap gewonnen. In theorie waren overwinningen niet nodig, maar toch wist hij in beide races als eerste over de finishlijn te rijden. Hierdoor is de afstand tussen Grouwels en de nummer 2 – Ernst Kirchmayr (Baron Motorsport) – te groot om nog overbrugt te worden.

 

 

Kwalificaties
Zaterdagochtend werd de eerste kwalificatie van het weekend verreden met als resultaat een tweede startplek. Roger Grouwels reed in de grijs-oranje Ferrari 488 Challenge Evo een tijd van 1:37.054, achter Ernst Kirchmayr (Baron Motorsport) en voor Christian Kinch (Formula Racing). Net zoals in de eerste kwalificatie, reed Grouwels ook in de tweede kwalificatie als één van de eerste auto’s naar buiten. Mede dankzij weinig verkeer, reed hij de beste tijd totdat Christian Kinch zeshonderdste sneller bleek en zo pole position bemachtigde. Grouwels kwam met een tijd van 1:36.583 op de tweede startplek te staan, vóór Ernst Kirchmayr.

 

 

Races
Lang leek het erop dat Roger Grouwels geen inhaalactie in de eerste race kon maken, tot kort voor het einde van de race. Ernst Kirchmayr, die vanaf pole position begon, werd in de eindfase van de race door een slimme zet ingehaald en kon hier niet meer op reageren. Grouwels mocht op de hoogste trede stappen, met Ernst Kirchmayr en Christian Kinch op nummer 2 en 3. De tweede race was gevuld met mooie acties en spannende momenten. Grouwels werd al in de eerste bocht ingehaald door Kirchmayr en belande zo op plek 3. Toen de eerste regendruppels vielen, wist Grouwels controle te houden en alsnog de eerste plek te bemachtigen. Tot de laatste seconde was het spannend omdat Kirchmayr inliep op Grouwels en met een halve seconde verschil als tweede eindigde. In theorie was het uitrijden van de race genoeg, maar er is geen betere manier om kampioen te worden dan tot het laatste moment alles te geven.

 

 

Reacties
Roger Grouwels, die in het weekend ook jarig was, is dolblij: “Een eerste plek op mijn verjaardag! Helaas was de start niet goed in de eerste race, maar ik bleef volhouden en was aan het wachten op een fout van Ernst Kirchmayr. Die kwam niet, maar toch wist ik in de derde bocht de eerste plek te bemachtigen.” Maar vooral over de tweede race en het binnenhalen van het kampioenschap was Grouwels erg blij: “Vandaag wederom als eerste geëindigd en daarmee ook kampioen geworden. Ik wil hier graag mijn team voor bedanken, de monteurs en engineers hebben zo hard gewerkt dat ik de auto alleen maar thuis moest brengen.”

 

 

Hier sluit Marwin Moonen, team manager voor team RaceArt-Kroymans, zich graag bij aan. “De auto voelde vanaf de eerste ronde meteen goed en vertrouwd aan voor Roger. Hierdoor was het ook mogelijk om in de qualificaties een goed resultaat neer te zetten, wat weer een basis legde voor beide race resultaten. En om dan het Europees kampioenschap binnen te halen met een dubbele overwinning, mooier kan toch niet? We gaan dan ook met goede hoop naar de Finali Mondiali over 5 weken, waar we onze zinnen zetten op de kers op de taart, de wereldtitel in de Ferrari Challenge Coppa Shell….

 

 

Finali Mondiali
Wederom is het circuit van Misano het decor voor het volgende en laatste raceweekend dat van 5 t/m 8 november wordt gehouden. Tijdens deze Finali Mondiali zijn de auto’s voor het laatste keer dit jaar in actie te zien.  Tijdens het evenement zullen ook de Corse Clienti en F1 Clienti aanwezig zijn om de Italiaanse baan te verkennen.