Racesimulatoren heb je in verschillende gradaties. Radical Nederland ging maar meteen voor het neusje van de zalm: een ultraprofessioneel systeem van Build4Performance, verpakt in de body en het frame van een SR3 die na een incidentje een klein beetje uit het lood stond. Zulke uitglijders kun je je online natuurlijk wél permitteren en daarmee durf je wat makkelijker de grenzen op te zoeken. Belangrijk, wanneer je als coureur je skills wilt fijnslijpen.

Poaaaaaaaaaaa, poaaaaaaaaaaa, poaaaaaaaaaaa!!! Terwijl in je ooghoeken de toerentalledjes als kleine discolampen van groen via geel naar rood floepen, snelt de SR8 met een noodgang naar het Scheivlak. Bam bam bam!, over de kerbstones, die op hardhandige wijze je ribben masseren. De bult over en terwijl de glooiende grindbak zich van twaalf, elf en tien naar negen uur verplaatst, zuigt de auto zich vast aan het asfalt en lijkt hij zich nauwelijks schrap te zetten. Geleid als een karretje in een rodelbaan floept hij met speels gemak de geliefde hogesnelheidsbocht door en daarna volgen drie curves elkaar in ijltempo op, totdat de Hans Ernstbocht opdoemt. Daar gaat het gruwelijk fout. De body schudt, ratelt en met een doffe klap valt de boel stil. Als je hier in rechte lijn doorsteekt, weet je zeker dat je van de Radical met zijn even straffe als kwetsbare sportscaronderstel nog slechts een verfrommeld hoopje ellende overhoudt. “Denk eraan: geen ABS, hè,” lacht zaakvoerder Melvin van Dam, die hoofdschuddend toekijkt. Gelukkig hoeft niemand de rekening te betalen en staat de SR8 na een digitale reset weer paraat voor verdere actie. Hij vreet Circuit Zandvoort op als een snoepketting en lijkt daar alleen maar meer honger van te krijgen.

Beweegbare poten
De verf druipt bij wijze van spreken nog na, want de simulator van Radical Nederland om klanten te trainen én te vermaken is kraakvers. Een pareltje, want dichter bij het fysieke origineel kom je niet. “Twee derde van de body, tot en met het eerste stukje luchthapper achter je, komt rechtstreeks van een SR3,” vertelt monteur Bastiaan van Loenen. “Het eindstuk hebben wij op basis van een mal in recht polyester laten afwerken.” Dit huisvest geen opgefokte Hayabusa-motor van Radicals RPE-divisie, maar vier kleine besturingsunits, die elk één van de actuatoren aansturen. “Dat zijn de beweegbare poten die we op alle hoeken, waar normaal de wielen zitten, aan het grotendeels originele SR3-frame hebben gelast,” legt Van Dam uit. “Die laat hem de auto dus schudden wanneer je zo’n uitstapje als net maakt of wanneer je over de kerbstones dendert.” Dat gebeurt op een zodanig realistische wijze, dat je je na een aantal ronden een klein beetje weeïg begint te voelen. Wanneer je behept bent met een zwakke maag, mondt dat zelfs uit in een zekere vorm van misselijkheid. “Je moet eraan wennen,” zegt de eigenaar van Radical Nederland. Dat klopt: Tom Coronel heeft weleens laten vallen dat hij er in het verleden ook mee worstelde.

Zuiver remgevoel
Alles ademt Radical. “Het bankje met de gordels, het afneembare stuur met de flippers, het complete dashboard met display en startknop, de pedalenset; ze zijn stuk voor stuk uit een echte auto overgenomen,” aldus Van Loenen. “Alleen de koppeling hebben we door een elektrisch signaal vervangen, maar je kunt hem gewoon gebruiken, al hoeft dat niet per se.” De simulator wekt zelfs een zuiver remgevoel op; een effect dat de heren in Zwolle konden creëren door toepassing van een klauw met blokken, een stilstaande schijf en rvs leidingwerk. “Het gaspedaal was makkelijker, want dat wordt bij de echte auto’s van ons merk tegenwoordig ook elektronisch aangestuurd, via drive-by-wire,” vervolgt de monteur. Met drie reusachtige beeldschermen voor je waan je je daadwerkelijk in een Radical op Circuit Zandvoort. Dat begon trouwens al met het instappen aan boord, dus over de delicate polyester body en de linker langsbuis van het frame met geïntegreerde rolkooi heen klimmen, om daarna in de voorgevormde kuip te zakken en de vierpuntsgordel vast te gespen, achter het in diepte verstelbare stuur.

Set-up instellen
De rest is digitale magie en die uitgewogen cocktail van ingrediënten komt bij Build4Performance in Hoogeveen vandaan, een vooraanstaande bouwer van high-end-racesimulatoren die een groeiend internationaal klantenbestand bedient. Oké, hier geldt de slogan ‘een beetje van jezelf en een beetje van Maggi’, want de games komen immers uit de koker van softwareleveranciers. In Assetto Corsa kun je een SR3 aanvinken en in iRacing een SR8 of SR10, met volgens Melvin van Dam schier oneindige mogelijkheden om de set-up van de auto naar believen in te stellen. “Wagenhoogte, bandenspanning, schokdempers, camber, caster, sporing, rake, achtervleugel, noem maar op. Zelfs de stabilisatoren losgooien en de dive planes verwijderen behoren tot de mogelijkheden.” Dat dan in aanvulling op het selecteren van de omstandigheden, zoals een natte of droge baan en het weer. Alles om een representatieve situatie te creëren en klanten met maximaal realisme te laten trainen. Echter, zij niet alleen: binnenkort start KNAF Digital met een heuse Radical Cup, toegankelijk voor iedere simracer die zich bij het platform aanmeldt. Later meer daarover; nu even bijkomen van een heerlijke vorm van misselijkheid.

Meer informatie: www.radicalnederland.nl
Tekst: Aart van der Haagen
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl
