Na heel veel corona maanden zonder autosport begon voor Jaap van Lagen dit weekeinde eindelijk de Porsche Supercup 2020. In het voorprogramma van de Formule 1 leek de routinier uit Ede op weg naar een goede top 10 finish, totdat een leeglopende band leidde tot een klapband. “Een heel klein gaatje gooide alles in de war. Echt domme pech.”
Met een mondkapje op vloog Jaap van Lagen naar de Red Bull Ring in Oostenrijk, om bij aankomst op het circuit meteen getest te worden op corona. “Vooral het wattenstaafje zo diep in je neus is geen pretje. De tranen schieten je in de ogen.” Tijdens het weekeinde werden alle coureurs, monteurs en andere teamleden in totaal twee keer getest.
Voor het ‘echie’
Gelukkig werd er ook geracet op het uitdagende circuit nabij Salzburg. Jaap van Lagen is weer terug bij Fach Auto Tech, het Zwitserse team waarmee hij de Porsche Supercup race van Monaco wist te winnen. “Het voelde heerlijk om weer voor het ‘echie’ achter het stuur te zitten”, meldde de routinier na de eerste vrije training.
Het resultaat in de kwalificatie was niet zoals gehoopt. Jaap moest genoegen nemen met een 12e tijd. “Tijdens de kwalificatie bleek dat we niet de juiste keuzes hebben gemaakt. De Porsche was teveel overstuurd. Bij het aanremmen en insturen van de bochten brak de auto teveel uit.”
In de aanloop naar de race op zondagmiddag pasten de techneuten van Fach Auto Tech de afstelling van de 485 pk sterke Porsche GT3 Cup aan en dat had direct effect. Jaap van Lagen schoot uit de startblokken en meldde zich al na twee ronden in de top 10. Dat was ook het moment dat de eerste waarschuwing op de display verscheen: lage bandenspanning linksachter.
‘Toen wist ik hoe laat het was’
“Ik drukte de melding eerst een paar keer weg, omdat we de race altijd beginnen met lage bandenspanning in de banden die het meest worden belast”, vertelt Jaap van Lagen. “Maar de melding bleef komen en ik begon het ook al snel te voelen. In bochten naar rechts gleed de auto veel teveel. Toen wist ik hoe laat het was…”
Jaap probeerde met aangepaste snelheid de pits te bereiken, maar kon niet voorkomen dat de band alsnog explodeerde. Na de race werd de band door het team geïnspecteerd. Een gaatje aan de binnenkant van de band bleek de boosdoener.
“Ik heb onderweg niets geraakt, dus dit is domme pech. Echt jammer, want de auto ging in de race echt super. Ik denk dat ik anders voor plaats 6 of 7 had kunnen knokken.” Volgende week krijgen Jaap van Lagen en Fach Auto Tech een nieuwe kans op mooie resultaten. Voor de 2e ronde van de Porsche Supercup is de Red Bull Ring opnieuw de plaats van handeling.