Werkschuw? Dat kun je de mannen van Snel Motorsport allerminst noemen. Toch durft Patrick Snel een boude uitspraak te doen: “We willen op het circuit zo min mogelijk te doen hebben. Daarmee bedoel ik dat alles in de werkplaats voorbereid moet zijn.” We schetsen een profiel van een Porsche-raceteam dat in diverse klassen een dominante factor vormt, mede door de kans op ongelukkig toeval te minimaliseren.

Soms, heel soms, grijpen hogere machten in en beslist het lot. “In de Porsche Sprint Challenge Southern Europe afgelopen winter zaten we verschrikkelijk dicht tegen het kampioenschap aan,” vertelt Patrick Snel. “Henk van Norel maakte in een felle strijd met Graham King een serieuze kans om de beker te pakken. Wat denk je? Werd hij in de eerste ronde van de baan geramd door een onbesuisde Italiaan die in een andere klasse uitkwam.” Zo werkt autosport. Niet alles valt uit te sluiten, maar wel bíjna alles. In ieder geval door het racen met een mentaliteit te benaderen van technische zekerheid creëren. “Wanneer je een auto in de werkplaats uitvoerig inspecteert, merk je vanzelf op welke onderdelen eventueel voor problemen gaan zorgen. Bij twijfel vervangen we ze, punt. Je wilt niet op een onbenulligheid uitvallen als je alles in stelling brengt om met je klant een weekend te gaan racen. Zo’n diepgaande technische check kun je alleen maar succesvol uitvoeren wanneer je alles onderhuids grondig hebt schoongemaakt. Dan valt direct op of er ergens ‘vers’ vet uit een lager loopt. Als het een smerige boel is, kun je dat niet onderscheiden.”

Onderbuikgevoel
Een volstrekt logische redenering, die Snel adopteerde in de tijd van zijn afstudeerstage bij het vermaarde Duitse Porsche-team Manthey-Racing, rond 2000. Toen had hij er zelf al wat jaren in de racerij op zitten, ook achter het stuur. “Met een AX’je bij de Zomeravondcompetitie bij de DNRT, waar ik als enige uit de Toerklasse gejaagd werd, omdat ik te hard ging. Later, bij de Compact Cars in het NK, verraste ik vriend en vijand door tijdens de allereerste racedag op Assen meteen pole te trainen in de regen.” Snel voelt een auto aan alsof hij een helderziende is, en dat komt in belangrijke mate door zijn achtergrond als testingenieur binnen de automotive-industrie, na het afronden van zijn opleiding hts-werktuigbouwkunde. “Ik heb onder andere het chassis van de tweede generatie Volvo C70 helpen ontwikkelen en daartoe niet alleen heel veel kilometers op testbanen gemaakt, maar ook op de openbare weg. Je krijgt vanuit de ontwikkelingsafdeling een bepaalde basis-set-up mee en er komt heel veel meet- en regeltechniek aan te pas, maar het laatste stukje moet je op onderbuikgevoel finetunen. Dat principe pas ik nog altijd toe in de racerij.”

Verbaasd
Ook dan legt Snel Motorsport eerst het juiste fundament. “Altijd vóór elk evenement een auto uitwegen en uitlijnen. Preventief dus, niet alleen wanneer de coureur bepaalde verbeterpunten aangeeft.” Het verklaart de sterke optredens bij de PCR oftewel Porsche Club Racing, die recent nog leidden tot de titel in de RS-klasse – met Edwin van Wijngaarden – en een aantal overwinningen voor Gijs van Gooswilligen in de Cayman Cup. “Een bijzonder capabele jonge coureur, die eind 2023 met zijn auto naar ons team overstapte,” vertelt Snel. “We boekten al heel snel progressie door een aantal problemen aan zijn Porsche te verhelpen, ter verbetering van de betrouwbaarheid. Daarnaast hebben we de remmen gebalanceerd en voorzien van de juiste blokken, de koeling geoptimaliseerd en de set-up van het onderstel naar onze specificaties uitgevoerd. Gijs stond tijdens het testen versteld van het resultaat en dat vertaalde zich direct in racesuccessen. Vanwege zijn studie kon hij niet aan alle wedstrijden meedoen, maar hopelijk lukt dat in 2025 wel en stapt hij dan ook nog af en toe in de nieuwe Snel Motorsport GT4.”

Mooi verhaal
Voor het team uit Zwaag was deze eenheidsklasse en het materiaal dat daarin omgaat afgelopen seizoen al niet nieuw meer, want met coureur Robert Sulma sleepte het team zowel in 2022 als 2023 de titel in de wacht. “Voorafgaand daaraan had hij op een veiling in Frankrijk een Cayman gekocht. Een straatversie, maar wel voorzien van de juiste goodies, namelijk een PDK-bak en een sperdifferentieel. Een perfecte basis voor ons om deze te transformeren in een competitieve racewagen met het ultieme JRZ Pro-onderstel, GT3-afgeleide remklauwen met de juiste blokken, verbeterde koeling, carbon deuren en motorkap plus een achterspoiler met een mooi verhaal. Het voorbeeld werd ooit op een bierviltje getekend door Olaf Manthey en Norbert Weber voor de Belcar. Vervolgens maakte Porsche die vleugel exact na voor de 996 GT3 R, bij gebrek aan een geschikt eigen design voor Le Mans. Bleek hij in de windtunnel verdomd goed te werken. Dat voorbeeld hebben wij nu weer gebruikt voor de auto van Robert Sulma.”

Neven Schouten
Omdat de genoemde coureur wil doorgroeien, staat zijn Porsche te koop bij Snel Motorsport, samen met drie andere Caymans en een ingrijpend gemodificeerde 986 Boxster. “Uitgerust met een 3.2-motor, een vrij programmeerbare ECU, een efficiënt uitlaatsysteem, een goed JRZ-onderstel en remmen zoals die onder een 987 Boxster S en Cayman S zitten,” licht Snel toe. “Bij interesse kunnen we ook de mogelijkheid tot verhuur bespreken. Al die auto’s zijn uitstekend inzetbaar bij de PCR, waar we als team graag ons gezicht laten zien. We zoeken het regelmatig hogerop in kampioenschappen als de Supercar Challenge en de Porsche Sprint Challenge Benelux, waar we volop podiums pakken, maar we vergeten nooit waar we vandaan komen. Op welk niveau we ook racen, we zorgen voor een passende begeleiding van de rijder in kwestie. Tegenwoordig werken we veel samen met de neven Bas en Dirk Schouten, van wie laatstgenoemde net de Porsche Carrera Cup Benelux heeft gewonnen. Twee geroutineerde coureurs, die weten waarover ze praten.” Dat geldt voor Patrick Snel en zijn crew van techneuten ook, en daarmee ontstaat een bewezen winnende combinatie.

Oersterk lichtmetaal van Braid met steek en ET-waarde op maat
U vraagt, wij draaien… wielen

Voorraad? Die zul je niet aantreffen bij Snel Motorsport, importeur van Braid. De Spaanse fabrikant van hoogwaardige lichtmetalen wielen voor diverse takken van autosport hanteert namelijk een bijzonder principe: de velg met spaken ligt klaar en pas zodra de klant de gewenste steek en ET-waarde doorgeeft, wordt het hart naar specificaties gemaakt. Maatwerk van het zuiverste water, dus.

“Dat hoeft niet lang te duren,” haakt Patrick Snel daar meteen op in. “Voor de meeste typen wielen circa een maand, tenzij een klant bijzondere wensen heeft, zoals beadlock.” Die laatste term licht de Braid-importeur nader toe. “Daarbij zet je de band met de buitenste rand klem in de velgrand, zodat hij niet kan loslopen bij offroaden met een lage bandenspanning. Typisch een systeem dat je veel tegenkomt in rally raid, zoals Dakar en de Morocco Desert Challenge. Vandaar dat we met Braid steeds meer verkopen in de 4×4-markt. Ook in de rallysport trouwens, zoals aan preparateurs in de BMW 325i Challenge en de BMW 130i Challenge, waar een bepaald type voorgeschreven is in het reglement. Verder kom je het merk inmiddels het meest tegen bij de PCR: Porsche Club Racing. De methodiek van een hart dat op maat wordt bewerkt, in combinatie met alle denkbare velgmaten en een scala aan designs, maakt de mogelijkheden bijna onbegrensd. Voor zover ik weet is er geen ander merk in lichtmetalen wielen dat dit kan evenaren.” De onlinecatalogus (zie onder) zal binnenkort het verder uitgebreide programma voor 2025 bevatten.

Billet wheels
Braid voert modellen van eigen ontwerp, maar volgt ook populaire en bekende profielen, zoals de vermaarde Fuchs-stijl die je onder klassieke Porsches 911 aantreft. “Origineel alleen in 15 en 16-inch verkrijgbaar, maar nu te bestellen in talloze combinaties van verschillende breedten en hoogten, met ook weer maatwerk op het gebied van steek en ET-waarde,” verklaart Snel. “Mocht een klant een volledig eigen design willen, dan kan de fabriek daar ook in voorzien. Braid heeft namelijk een specialisatie in zogeheten ‘billet wheels’, wat inhoudt dat een wiel naar eigen ontwerp wordt gefreesd uit een massief blok van gesmede aluminiumlegering. Bij het gieten van velgen volgt de fabriek het procedé van full-flow-casting, wat ze bijzonder licht en sterk maakt. Daarmee zijn ze onverwoestbaar, mits de gebruiker het juiste type voor de juiste toepassing kiest. Als je gravelrally’s gaat rijden met een voor asfalt ontworpen wiel, loop je het risico dat je problemen krijgt. Overigens liet een klant van mij me een keer foto’s zien van zijn BMW 1 Serie in de rallycross, die vijf meter door de lucht vloog en drie keer terug op de baan stuiterde. Hij hoefde slechts één nieuw wiel te bestellen…”

Meer informatie: www.snel-motorsport.nlwww.braid-wheels.nl

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl