Zeven kilometer vrijwel nieuw asfalt, twintig fantastische bochten, volop kansen om in te halen, grote hoogteverschillen, zonnig maar niet te warm, 52 schitterende racewagens en enthousiaste coureurs. Alle ingrediënten voor een legendarisch weekend waren aanwezig tijdens de twee races van de Supercar Challenge powered by Hankook tijdens de Spa Euro Race. Die belofte maakten de coureurs dan ook waar, getuige de lachende gezichten en mooie verhalen na twee spannende races.

Prototypes
Een ontketende Thomas Piessens en Sam Dejonghe wisten in hun Norma M20FC de eerste race op hun naam te schrijven. Dat liet Max Aschoff zich geen tweede keer gebeuren en in de tweede race kwam de Ginetta Nissan G58 LMP3 wel als eerste over de finish. Prachtige strijd tussen de toppers uit deze divisies, met dus twee verschillende winnaars.

Revolution
Maar liefst 14 prachtige Revolution Race Cars en Radicals waren naar het circuit in de Ardennen gekomen om de strijd met elkaar en de elementen aan te gaan. De Brit Cian Shields in de Radical SR3 bleek in de eerste race de beste coureur, de eveneens uit Engeland afkomstige Michael Clark won in zijn Radical RXC de tweede race.

GT
Bart Arendsen liet op Spa-Francorchamps in zijn BMW M6 GT3 met een ongelofelijk snelle rondetijd in de kwalificatie en twee overtuigende overwinningen zien dat hij niet voor niets het klassement leidt. Roger Grouwels, op Circuit Zolder tweemaal winnaar in zijn Nissan GT-R GT3, moest zich op Spa in beide races tevreden stellen met de tweede podiumplek. Cedric Wauters werd derde in de eerste race en Max Tubben pakte de laatste podiumplek in de tweede race.

Supersport 1
Dennis de Borst en Oscar Gräper kregen in de kwalificatie te maken met technische problemen. De Hyundai i30N TCR was niet in staat een volle ronde op snelheid te rijden en dus was de laatste startpositie in beide races hun lot. Het verhinderde hen echter niet om beide races toch op hun naam te schrijven, al was daar wel wat pech van Jonas de Kimpe en Priscilla Speelman in hun VW Golf TCR voor nodig. De Belgisch-Nederlandse equipe werd in de eerste race tweede en in de tweede race derde. Remco de Beus deed dat in zijn BMW E46 M3 precies andersom.

Supersport 2
De strijd aan de kop van de drukbezette divisie Supersport 2 ging dit keer tussen Laurens de Wit en gastrijder Jayden Post, die in zijn BMW M2 ervaring wilde opdoen op Spa-Francorchamps. Post won beide races, al werd hij daarbij wel wat geholpen door een lekke band van De Wit en de extra successeconden die de Cupra TCR langer stil moest staan tijdens de verplichte pitstops. Maik Broersen werd in zijn BMW M4 GT4 derde in de eerste race, in de tweede race stuurde Tim de Borle de Ligier JS2 als derde over de finish.

Sport
In de Sport divisie mochten Bernard en Lars Blaak en Mark Wieringa na beide races naar het podium. De Familie Blaak won in de Zilhouette Sport de eerste race en werd in de tweede race derde. Wieringa werd in dezelfde auto derde in de eerste en tweede in de tweede race. De andere podiumplaatsen waren voor BMW-rijders. Axel en Mex Jansen werden in hun BMW M2 40 tweede in de eerste race. In de tweede race was Bas Barenbrug in zijn BMW M3 E36 de winnaar.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl