De afsluiting van een bijzonder geslaagd eerste volledige seizoen in de BMW Racing Cup vond plaats op het circuit van Zandvoort. Na een natte kwalificatie verbeterde het weer zienderogen en werd besloten om meteen al de eerste race op de droogweer slicks-banden van Michelin te starten. Onder zonnige omstandigheden vonden de twee laatste wedstrijden van het seizoen plaats. Het ‘jonge’ podium van de tweede race toont aan dat de BMW Racing Cup ook een goede broedplaats is voor jong race talent.
Omdat de baan hier en daar nog nat was moesten de deelnemers aan Race 1 eerst drie rondes achter de door Dusseldorp BMW ter beschikking gestelde snelle ALPINA BMW B3 safety car de baan droogrijden. Peter Lesscher startte van pole position en wist de race ook als winnaar te finishen. Danny Kroes, die samen met wielrenner Niki Terpstra een equipe vormde op de Dusseldorp BMW, die normaal bestuurd wordt door de verhinderde Bernhard van Oranje, wist zich op plek 2 te nestelen, voor de als 5e gestarte Roger Grouwels. Na de verplichte pitstops pakte Grouwels de tweede plaats voor Nigel Schoonderwoerd, die de eerste race de complete race-afstand voor zijn rekening nam. Rijderscoach Paul Meijer: “Nigel moet zoveel mogelijk rijden en laat hier met zijn derde plaats zien dat hij met de snelsten mee kan komen.”
Bij de start van Race 2 was Roger Grouwels goed weg en nam hij resoluut de leiding, voor Peter Lesscher en Niki Terpstra. Maar Flynt Schuring kwam snel opzetten. Vlak voor de pitstops pakte Schuring de koppositie, om die vervolgens niet meer af te staan. Roger Grouwels kwam tegen het einde van de race onder druk te staan van zijn zoon Jules, terwijl de van plaats 10 gestarte Alexander Goddijn aan een opmars bezig was. In de laatste ronde schoot Roger Grouwels van de baan, en schonk daarmee de tweede plaats aan zoon Jules. Zo kreeg de BMW Racing Cup een jong slotpodium, met de 15-jarige Flynt Schuring als winnaar, de 25-jarige Jules Grouwels op de tweede plaats en Alexander Goddijn (26) op het laagste treetje. Kampioenen werden Henk Maassen van de Brink en Robin Vogel (AM-categorie) en Paul Meijer (Pro-AM), die een test in de LMP3 auto van DayVtec Engineering op het circuit van Zandvoort als prijs in ontvangst mochten nemen.
Tijdens deze finaleraces viel de BMW Racing Cup de eer te beurt om voor het wereldwijd bekende Nederlandse tijdwaarnemingsbedrijf MyLaps te testen met een nieuw GPS tracker systeem, waarmee de coureurs ook met gekleurde LED-lampjes attent gemaakt kunnen worden op de vlagsignalen. Ook zou dit systeem de wedstrijdleiding exacte data kunnen geven over snelheden van de deelnemende auto’s op elk punt van het circuit, of bijvoorbeeld over het overschrijden van track limits.
Na dit succesvolle seizoen wordt er uiteraard ook naar de toekomst gekeken en de organisatie van de BMW Racing Cup kondigde niet alleen een programma met 7 races voor 2022 aan, maar ook een aantrekkelijk winterprogramma met track days en races in Spanje (Monteblanco en Aragon) en Portugal (Portimão). Menig deelnemer heeft daar wel oren naar en ook was een veel gehoorde opmerking tijdens de geanimeerde nazit in Bernie’s: “volgend jaar zijn we er zeker weer bij – deze cup-racerij is verslavend!”
Meer informatie over de cup is te vinden op www.bmwracingcup.nl of volg ons op onze social media kanalen @BMWRacingCupofficial.
Uitslag Race 1 – 26 ronden:
- Peter Lesscher, Hans Weijs Motorsport, 50 min 22,793 sec; 2. Roger Grouwels, DayVtec Engineering, op 15,262 sec; 3. Nigel Schoonderwoerd, Hans Weijs Motorsport, op 20,010 sec.
Uitslag Race 2 – 24 ronden:
- Flynt Schuring, DayVtec Engineering, 49 min 59,689 sec; 2. Jules Grouwels, DayVtec Engineering, op 23,017 sec; 3. Alexander Goddijn, MDM Motorsport, op 27,588 sec.