Naast de GTC Rally, verreden over 12 klassementsproeven, worden twee nevenwedstrijden gereden, de NED Historic Rally en de Jumbo Short Rally. Beide rally’s worden over 8 klassementsproeven gereden.

 

Ook in Historic, die meteen na de “GTC” van start gaat, staat een schitterend startveld aan de start, aangevoerd door Paul Lietaer. De 62-jarige Belg is een fenomeen. Met de Opel Manta 400 waarmee hij meer dan 30 jaar geleden Belgisch kampioen werd, zal de “Polle” ongetwijfeld het spektakel verzorgen. Maar, hij wil zijn Opel ook sparen voor de TBR Rally, een wedstrijd die hij zondag zal afwerken in West-Vlaanderen.

Christophe De Leeuw, de winnaar van 2019, heeft een nieuwe Opel Ascona gebouwd om een gooi te doen naar de Nederlandse rallytitel. De Leeuw heeft veel respect voor Lietaer: “Ik hoop op regen, want anders ben ik kansloos tegen Paul, die zeker 100 pk meer onder de motorkap van zijn Manta 400 heeft. Maar, hij blijft een geweldige piloot. Een voorbeeld,” vertelde De Leeuw, die zelf regelmatig sleutelt bij Mats Van den Brandt, waar hij ook zijn Ascona heeft gebouwd.

De Leeuw moet in het kampioenschap afrekenen met de prachtige BMW 3.0 CSL van Wouter Koenderink, de Opel Ascona van Jan Nolles, de Lancia Delta van Jef van Hooft en de Audi Quattro van Henk-Peter Meilink. Stuk voor stuk snelle wagens en ervaren rijders in het Nederlands kampioenschap.

Verder telt het kampioenschap een aantal exclusieve wagens, zoals de Volvo PV544 Sport van Michael Simon, de Austin Healey 3000 MkIII van Jan-Piet van der Meer, de Citroën DS23 van Harry Martens, de Volvo Amazone van Maarten van der Heijden, enz.

 


Jan-Jur wil de Jumbo Short-Rally winnen
De Jumbo Short Rally wordt aangevoerd door Jan-Jur Monshouwer, die samen met zijn navigator en zakenpartner Jeroen Docter opnieuw een gooi doet naar de titel met zijn Opel Ascona 400. Ramon van de Lindeloof wil voor eigen publiek een mooi resultaat neerzetten met zijn Honda Civic, net als debutant Jordy de Groot, die het stuur van de BMW 130i overneemt van zijn vader Marc, voorzitter van het organisatiecomité.

Maar, de man die het meeste zal genieten van deze Nacht van Achtmaal is ongetwijfeld Eep Borgers, die voor de 30ste keer aan de start staat in Achtmaal. En elke keer deed hij het met een Opel. Eep Borgers is een fenomeen, maar dat is Wim Coremans zeker ook. Coremans opende het parcours van de allereerste editie van de Nacht van Achtmaal in 1987 en ook dit jaar staat hij aan de start met zijn gekende BMW M3 E30.

Meer info op www.gtcrally.eu

Foto: Kees Nouws