Stan van Oord heeft op het Formule 1-circuit van Spa-Francorchamps zijn voorsprong in het klassement van de Supersport I divisie van de Supercar Challenge niet verder kunnen uitbouwen. In de eerste race van het Spa Racing Festival werden Van Oord en zijn teamgenoot Dennis de Borst vierde, voornamelijk vanwege de maximale successeconden bij de pitstop. In de tweede race viel het motorvermogen van de SEAT Leon Cupra TCR na 16 ronden weg en moest Van Oord helaas opgeven. Ondanks deze tegenvaller gaat de coureur uit Woudrichem over drie weken nog steeds als klassementsleider naar de Finaleraces op TT Circuit Assen. ‘Je weet dat het kan gebeuren, maar het is zuur om uit te vallen en te zien dat je voorsprong in het kampioenschap terugloopt. Gelukkig ligt TT Circuit Assen ons goed en hebben we nu minder successeconden, dus we hebben er vertrouwen in dat we tijdens de Finaleraces de titelstrijd kunnen aangaan’, is Van Oord optimistisch.

 

 

Tijdens de kwalificatie wist Van Oord de poleposition voor beide races van het Spa Racing Festival veilig te stellen. “Spa is echt een fantastisch circuit en onze Leon Cupra TCR gaat hier altijd erg goed. We zullen tijdens de race bij de pitstop maar liefst 30 seconden langer stil moeten staan door onze dubbelzege op de Gamma Racing Day. Dan is het lekker om vanaf pole te kunnen starten en we zullen proberen een mooie voorsprong op onze achtervolgers op te bouwen”,  blikt Van Oord vooruit.

 

 

Zoals gebruikelijk nam De Borst op zaterdag de start van de eerste race voor zijn rekening. Een lange safetycarsituatie vanwege een crash op de baan torpedeerde het strijdplan van de FEBO Racing Team coureurs. De Borst kwam weliswaar aan de leiding de pits in voor de rijderwissel, maar na 30 seconden langer stil te hebben gestaan kwam Van Oord 25 seconden achter de koploper de baan weer op. Hij wist nog een positie goed te maken, maar het was in het enorme veld van 65 auto’s zo druk op de baan dat het niet mogelijk bleek om verder naar voren te komen. Omdat hun concurrenten voor de titel derde en zesde werden bleef hun mooie voorsprong in het klassement redelijk gehandhaafd. Met 40 punten voorsprong op René Steenmetz en 42 op BS Racing begon Stan van Oord met vertrouwen aan de tweede race.

 

 

In de tweede race werd De Borst vanaf de start direct flink onder druk gezet. In samenspraak met het team werd besloten geen risico te nemen en zo bracht De Borst de SEAT op de derde positie binnen. Na door de successeconden opnieuw erg lang te hebben stilgestaan kwam Van Oord op de achtste positie de baan weer op. “Ik had een mooi gevecht met Luuk van Loon, toen ik telkens bij het uitkomen van een bocht merkte dat het even duurde voor ik vermogen kreeg. Ik heb de auto tijdens het rijden kunnen resetten en toen was het inderdaad weg, maar in ronde 16 kwam ik het rechte eind op en toen was het vermogen helemaal weg. Ik moest de Leon Cupra TCR langs de kant stilzetten. Ontzettend jammer, maar ook dat hoort helaas bij een mechanische sport”, is Van Oord teleurgesteld. Zijn team Ferry Monster Autosport stelde een onderzoek in en heeft het vermoeden dat een defecte sensor het leed veroorzaakte, maar moet de zaak thuis nog verder bekijken om zekerheid te geven.

 

 

Na zes evenementen hebben Van Oord en De Borst nu acht podiumplaatsen gescoord, waarvan vier keer een overwinning. Het FEBO Racing Team gaat naar de Finaleraces op TT Circuit Assen met een marge van 19 punten op nummer twee Steenmetz. “Elk nadeel heeft zijn voordeel”, lacht Van Oord, “want we gaan nu naar Assen met nog maar tien successeconden. Het gaat natuurlijk heel spannend worden, maar we kijken er enorm naar uit om tijdens de Finaleraces de titelstrijd uit te gaan vechten.”

Supercar Challenge – Kalender 2018
19 – 21 oktober – Hankook Finaleraces – Assen