Waar Stan van Oord de afgelopen seizoenen de titel in de Supercar Challenge pas tijdens de Finaleraces wist veilig te stellen, was zijn teamgenoot Dennis de Borst nu al op Spa-Francorchamps kampioen geworden. Daardoor konden zij relaxt de twee laatste races rijden tijdens de Supercar Madness Finaleraces op TT Circuit Assen. Van Oord zou geen echte coureur zijn als hij ook niet nu vol voor de winst zou gaan. In de eerst race voorkwamen de maximale successeconden op drie seconden na de zege, maar de tweede race sloten zij het seizoen wel af met een klinkende overwinning. “Ik ben erg blij dat ik dit seizoen toch nog zes races heb kunnen rijden. Dat we er daarvan vier hebben gewonnen geeft aan dat ik nog altijd de juiste drive heb,” lacht Stan van Oord.

Dennis de Borst begon seizoen 2022 met een andere teamgenoot, maar toen deze halverwege het seizoen verhinderd was nam de Febo-directeur direct contact op met Stan van Oord. Natuurlijk wilde de coureur uit Woudrichem graag rijden, maar in verband met zijn werk zou hij de vrijdagen niet aanwezig kunnen zijn. “Ik ken de auto en de circuits goed genoeg om de vrije trainingen over te slaan, maar dat ik de kwalificaties niet kon rijden vond ik wel erg jammer. Dat is toch het moment dat je op nieuwe banden alles uit de auto kunt halen dat er in zit, dat vind ik altijd geweldig.”

Dennis de Borst kwalificeerde zich voor beide races op een mooie tweede startpositie. In de eerste race wist hij de leiding in de race te nemen, maar omdat er meerdere keren een safetycar in de baan kwam vanwege incidenten kon hij niet loskomen. Tijdens de pitstop moest de Hyundai i30 TCR de maximale 45 seconden langer stilstaan en daarom kwam Van Oord als vierde de baan op. “Ik zat ondanks dat het mijn eerste meters van dit weekend waren al snel in een goed ritme en kon Henk Tappel en Niek Schouten passeren. Remco de Beus reed echter zo’n 25 seconden voor me en ik haalde alles uit de kast om het gat te dichten. De race was net niet lang genoeg, want ik kwam drie seconden te kort. Jammer, maar het was een goede race en ik weet dat dit door de successeconden het maximaal haalbare was.”

Op zondagochtend werd Van Oord verrast met de mededeling dat hij de start dit keer voor zijn rekening mocht nemen. “Het is al jarenlang de vaste regel dat Dennis de eerste stint rijdt. Ik vind dat prima, want finishen is natuurlijk altijd leuk, zeker als je eerste wordt. Een keer starten is daarom voor mij een leuke ervaring.”

Van Oord startte als tweede, maar was prima weg en pakte in de eerste bocht direct de leiding om die ook niet meer uit handen te geven. Zijn doel was om een flink gat te slaan, zodat de extra successeconden bij de pitstop De Borst niet te ver zouden terug laten vallen. Daarbij moest hij echter ook goed op zijn banden letten, zodat ook zijn teamgenoot in zijn stint nog op goed rubber kon rijden. “Dat lukte prima, ik kon een gat slaan van 18 seconden en Dennis reed uitstekend. Zo wonnen we de laatste race van seizoen 2022 en dat is toch een mooie kers op de taart.”

Van Oord is ontzettend blij dat hij dit seizoen toch nog heeft kunnen racen in de Supercar Challenge: “Fantastisch dat Dennis weer kampioen is geworden. Ik ben er trots op dat we in vijf van de zes races die ik heb gereden op het podium hebben gestaan en er zelfs vier gewonnen hebben, ondanks de enorme hoeveelheden successeconden die we steeds langer stil moesten staan bij de pitstops. Ik wil mijn vader enorm bedanken voor zijn support, Dennis de Borst dat hij mij heeft gevraagd, want we zijn samen een erg goed team. Ons team Ferry Monster Autosport heeft hard voor ons gewerkt en ze hebben ons een fantastische auto gegeven en daarvoor wil ik hen bedanken!. De komende maanden gaan we benutten om plannen te maken voor volgend seizoen,” sluit Stan van Oord af.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl