Stan van Oord heeft tijdens de drukbezochte Gamma Racing Days op TT Circuit Assen een tweede plaats behaald in de Supercar Challenge. Samen met zijn teamgenoot Dennis de Borst reed de Woudrichemmer op zaterdag een zeer sterke eerste race in de divisie Supersport. In de tweede race op zondag voorkwamen problemen met de versnellingsbak nieuw succes, de snelle Febo Racing SEAT kwam nu als achtste over de finish.
Begin van dit seizoen werd Stan van Oord door Dennis de Borst benaderd of hij interesse had om diens vaste teamgenoot Martin de Kleijn te vervangen tijdens de Gamma Racing Days. Toen zij elkaar op het circuit van Zolder weer spraken werd de deal tot beider tevredenheid beklonken en zo keerde Van Oord op TT Circuit Assen terug in de Supercar Challenge, de klasse waarin hij vorig seizoen veel podiumplaatsen wist te scoren.
Op vrijdag reed Van Oord de eerste meters in de Febo Racing SEAT Leon, een echte racer waarin hij vorig seizoen met veel succes een gastrace reed in de SEAT Leon Eurocup. Hoewel hij even moest wennen aan de SEAT reed Van Oord al snel erg goede rondetijden en daarom begon hij met een positief gevoel aan de kwalificatie. Met 35 auto’s op de baan was het moeilijk om een vrije ronde te rijden, maar zowel de als eerste begonnen De Borst als Van Oord reden in hun sessie naar de poleposition.
Dennis de Borst nam de eerste stint voor zijn rekening en deed dat erg goed, hij reed een seconde of vijf weg van zijn achtervolgers. De safetycar kwam echter in de baan en daardoor verdampte de voorsprong. Dat was erg jammer, want de FEBO SEAT moest tijdens de pitstop met 25 extra successeconden langer stilstaan. Na de pitstop kwam Van Oord als derde de baan weer op. Een prachtige strijd werd uitgevochten met de BMW van equipe Schreurs/Van de Maat, dat na een ronden lang gevecht in het voordeel van Van Oord werd beslecht dankzij een prachtige inhaalactie. Het lukte Van Oord vervolgens om weg te lopen van de BMW en de jacht te openen op de Ginetta aan de leiding, maar hoewel hij snel inliep was de race helaas te kort om het gat dicht te rijden. Bovendien kreeg Van Oord te maken met problemen met de versnellingsbak, gelukkig kon hij de SEAT wel als tweede over de finish brengen. Dennis de Borst en Stan van Oord waren tevreden met de tweede positie en scoorden voor FEBO Racing kostbare punten voor het klassement.
Na de eerste race bleek de versnellingsbak zodanig defect dat deze vervangen moest worden. Een zelfde bak was helaas niet beschikbaar, maar Ferry Monster Autosport reed 500 km om in de werkplaats een standaard versnellingsbak op te halen. Deze werd ‘s nachts gemonteerd en dankzij uitstekend teamwerk was de SEAT op zondagochtend weer klaar voor de tweede race.
Zowel De Borst als Van Oord hadden even tijd nodig om aan de standaard versnellingsbak te wennen De tijd die zij daarmee verloren met bovendien 30 successeconden tijdens de pitstop zorgden ervoor dat een achtste positie in race twee het maximaal haalbare was.
“Erg jammer”, vond Van Oord. “De snelheid was op zich goed. Na de pitstop kwam ik als elfde de baan weer op. Ik kon nog opklimmen naar de achtste plek, meer zat er deze race helaas niet in. Ik wil Dennis de Borst, Martin de Kleijn en Ferry Monster Autosport bedanken voor deze geweldige kans. Zeker de enorme prestatie die het team geleverd heeft door de nieuwe versnellingsbak te monteren waardeer ik enorm.”
De volgende race voor Stan van Oord is de 24 uur van Barcelona. Op 2 en 3 september hoopt Van Oord met een Renault Clio van Spirit Racing naar het podium van deze lange afstandsrace te rijden.
De deelname van Stan van Oord aan de Supercar Challenge wordt mede mogelijk gemaakt dankzij de support van Van der Ven, Restaurant Amadeus, Maksor Diving, GvL Boringen, Perfo Tech en PT73.
De autosportactiviteiten van Stan van Oord zijn te volgen via de volgende social media:
Website – www.stanvanoord.nl
Facebook – www.facebook.com/stanvanoordracing
Vimeo – vimeo.com/stanvanoordracing