Thomas ten Brinke heeft bij zijn debuut in het Formula Regional European Championship by Alpine meteen indruk gemaakt. Het 16-jarige TeamNL-talent legde op Circuit de Barcelona-Catalunya in de eerste race beslag op een achtste positie, om in race twee zelfs als zesde de finish te passeren. Kas Haverkort verging het in dezelfde klasse in Barcelona een stuk minder. In de eerste race werd het 17-jarige TeamNL-talent geraakt door een concurrent en moest daardoor al in de eerste ronde opgeven. In de tweede wedstrijd maakte de vanuit het achterveld gestarte MP Motorsport-piloot veel plaatsen goed, maar moest toch genoegen nemen met de 17de positie. In Barcelona maakte Tijmen van der Helm zijn debuut in het FIA Formule 3 Kampioenschap. Het 17-jarige TeamNL-talent deed in zijn eerste weekend veel ervaring op en eindigde de drie races op de plekken 21, 15 en 20.
Na de openingsronde in Imola werd ook het tweede weekend van het Formula Regional European Championship by Alpine verreden in het voorprogramma van de Formule 1. Dit keer was Circuit de Barcelona-Catalunya het strijdtoneel van de maar liefst 34 jonge talenten. Na zijn pechweekend in Italië was het 17-jarige TeamNL-talent Kas Haverkort in Barcelona uit op revanche. Voor TeamNL-talent Thomas ten Brinke betekende Spanje het debuut in de klasse, aangezien de 16-jarige Nederlander bij de aftrap van het seizoen verstek had moeten laten gaan.
In de twee kwalificatiesessies zette de voor het Franse ART Grand Prix uitkomende Ten Brinke op het juiste moment aan en pakte zo in het extreem competitieve veld een keurige tiende startpositie voor race één, terwijl de jonge Nederlander voor race twee zelfs een zevende tijd op de klokken wist te krijgen. Bij Haverkort zat het niet mee. De MP Motorsport-rijder die bij testsessies eerder dit jaar in de top tien te vinden was, bleef nu steken op een tegenvallende 29ste en 27ste positie. Daarmee wist de TeamNL-rijder dat hem, op een circuit waar inhalen moeilijk is, twee lastige wedstrijden te wachten stonden.
Bij de start van race één behield Ten Brinke zijn tiende positie. Verder naar achteren in het veld ging het echter mis en daarbij werd ook Haverkort geraakt. De TeamNL-rijder liep daardoor schade op en kon zijn auto na de eerste ronde meteen in de pits parkeren. Toen de safetycar voor het veld verdween, waren er nog maar veertien van de oorspronkelijk geplande 30 minuten durende race over. Ten Brinke liet daarin zijn talent onmiddellijk zien door in een mooie actie buitenom de negende positie te veroveren en even later ook nog op te rukken naar plek acht. Het TeamNL-talent had zicht op de twee rijders voor hem en leek nog minimaal één positie winst te kunnen boeken, toen de safetycar in de slotfase opnieuw voor het veld verscheen. Met een achtste plaats en als vierde rookie kon Ten Brinke echter terugkijken op een meer dan uitstekende debuutrace.
Omdat een van de rijders voor hem een gridpenalty kreeg opgelegd, mocht Ten Brinke in race twee niet van de zevende maar van de zesde positie vertrekken. Bij de start wist Ten Brinke in al het gedrang zijn zesde plaats te behouden. Gedurende de race kwam deze positie van de ART Grand Prix-coureur geen moment in gevaar, terwijl het TeamNL-talent wel de aansluiting hield met de rijders op de posities vier en vijf. Diverse keren kon Ten Brinke druk zetten op de rijder voor hem, maar tot een serieuze aanval kwam het niet, waardoor hij op een meer dan uitstekende zesde plaats de finish passeerde. Daarmee was Ten Brinke derde in het rookie klassement.
“De auto was het hele weekend snel. Ik ben dan ook heel blij met het team. Ik had al een tijd niet in de auto gezeten en mis ten opzichte van veel andere rijders de nodige ervaring. Dat de vrije training hier dan ook nog eens kort was, maakte het niet makkelijker, zeker niet voor het leren pushen voor één snelle ronde. Dat merkte ik ook in de kwalificatie. De racesnelheid was echter zondermeer goed. In de tweede race heb ik op een gegeven moment geen risico genomen, want ik miste net dat beetje extra snelheid voor een geslaagde inhaalactie. Beter zesde dan naast de baan staan. Met een vierde en derde plaats heb ik met name in het rookie klassement goed gescoord. We zijn na het missen van de openingsronde aan een inhaalslag bezig en dat is denk ik goed gelukt. Nu komt bij de derde ronde van het kampioenschap de volgende stap”, blikte een tevreden Ten Brinke op zijn geslaagde debuutweekend terug.
Haverkort kende in race twee een uitstekende eerste ronde. Door de juiste lijnen te kiezen en uit de problemen te blijven lag de als 27ste gestarte MP Motorsport-piloot bij de eerste doorkomst al op plek 18. Inhalen is op Circuit de Barcelona-Catalunya echter erg lastig. De hele race zat de Nederlander in de slipstream van de rijder voor hem, maar miste de overspeed om tot een inhaalactie te komen, waarna hij als 17de de finish passeerde. “Het liep dit weekend gewoon niet zoals het zou moeten. De snelheid was er niet. In race twee was de eerste ronde natuurlijk goed, maar daarna had ik ook niet de snelheid om verder nog mensen in te halen. Dit is niet de plek waar we thuishoren. We moeten analyseren waar het aan gelegen heeft en dat oplossen”, aldus een teleurgestelde Haverkort.
Op Circuit de Barcelona-Catalunya werd ook de openingsronde verreden van het FIA Formule 3 Kampioenschap. Daarin maakte het 17-jarige TeamNL-talent Tijmen van der Helm, vorig jaar nog actief in de Formule Renault Eurocup, zijn debuut. Voor de jonge Nederlander is het zeker in het begin van het seizoen een kwestie van ervaring opdoen en veel leren, vooral wat betreft het omgaan en een racelang goed houden van de banden. Hoe competitief de FIA F3-titelstrijd is, bleek wel in de kwalificatie toen de voor MP Motorsport uitkomende Van der Helm slechts één seconde van de poleposition verwijderd bleef, maar desondanks genoegen moest nemen met een 22ste startpositie.
In zijn debuutrace behield Van der Helm in eerste instantie zijn 22ste plaats, maar moest na een aantal ronden toch enkele posities afstaan waardoor de MP Motorsport-piloot terugzakte naar plek 25. Van der Helm herstelde zich echter ook weer en mede geholpen door wat foutjes van andere rijders wist de Nederlander weer op te klimmen, om uiteindelijk als 21ste te worden afgevlagd. Dat was tevens zijn startpositie voor de tweede wedstrijd. Meteen na de start wist Van der Helm drie plaatsen winst te boeken en lag daarmee 18de. Nadat de MP Motorsport-piloot weer twee posities had moeten prijsgeven, werd al snel de weg naar voren gevonden en door goed uit de problemen te blijven pakte Van der Helm in zijn tweede F3-race een verdienstelijke 15de positie.
In de derde en laatste race wist Van der Helm in de eerste ronde twee plaatsen winst te boeken en zat vervolgens klem achter de rijder op plek 19. In de elfde ronde lukte het Van der Helm om de rijder voor hem te passeren, maar werd op hetzelfde moment ingehaald door de rijder achter hem, waardoor de MP Motorsport-piloot toch weer terug was op plek 20. Tegen het slot van de race raakte Van der Helm nog in een mooi strijdend groepje verzeild, en hoewel een aanval op de rijder voor hem niet meer slaagde, lukte het hem wel om zijn positie te verdedigen, waardoor Van der Helm als twintigste werd afgevlagd.
“Ik ben tevreden met dit eerste weekend. Ik heb minder testdagen gehad dan de rest en dan weet je dat het in zo’n competitieve klasse, zeker in het eerste weekend, moeilijk gaat worden. De banden zijn ook heel anders dan ik gewend ben uit andere klassen. In de kwalificatie heb je maar één ronde waarin het moet gebeuren, terwijl het in de race de kunst is om je banden zo lang mogelijk goed te houden. Daarbij is de kwalificatiepositie gewoon heel belangrijk en daar kwam ik nog net tekort. De racesnelheid was echter wel heel goed, ook aan het eind nog. Terwijl we in de sectoren twee en drie juist heel sterk waren, misten we in sector één net een beetje snelheid, en dat is juist de sector die belangrijk is om succesvol een inhaalactie te kunnen plaatsen. Daardoor zat ik in race drie te lang vast achter de rijder op plek 19”, blikte een tevreden Van der Helm terug.
Foto’s: Dutch Photo Agency