Richard Verschoor heeft op de Hungaroring na een uiterst sterk gereden hoofdrace met een achtste plaats weer vier punten gescoord in het FIA Formule 2 kampioenschap. Het 21-jarige TeamNL-talent startte de wedstrijd na een mindere kwalificatie vanaf plek veertien. Op de baan waar inhalen lastig is, herstelde Verschoor zich uitstekend door met snelle tijden en nette acties toch richting de top acht te rijden. Daarmee revancheerden Verschoor en zijn Trident-team zich voor de sprintrace, waarin de Nederlander een dag eerder als achttiende werd geklasseerd.
Een week na de wedstrijden op Circuit Paul Ricard kwam het FIA Formule 2 kampioenschap dit weekend voor de tiende ronde van de titelstrijd in actie op de Hungaroring. Na de lange rechte stukken van het Franse circuit, nu de bochtige en relatief langzame baan net buiten Budapest. Richard Verschoor hoopte daar kort voor de zomerstop af te kunnen rekenen met de technische problemen die het 21-jarige TeamNL-talent op Paul Ricard buiten de punten hadden gehouden.
Op de baan waar een goede startpositie juist zo belangrijk is, leverde de kwalificatie voor Verschoor niet het gehoopte resultaat op. Nadat de Nederlander even op een negende plaats stond, moest hij uiteindelijk genoegen nemen met een veertiende positie. “In de vrije training zaten we er niet goed bij. De kwalificatie ging beter, maar tegen het eind, toen de auto goed was, viel het in die laatste snelle ronde net niet allemaal op z’n plek. Al met al een moeilijke dag, maar in de races gaan we er alles aan doen om richting de punten te rijden”, aldus een strijdbare Verschoor. Plek veertien is echter een moeilijke uitgangspositie op een baan waar inhalen uiterst lastig is.
Direct na de start van de sprintrace leken er opeens toch mogelijkheden voor Verschoor. In de eerste bocht raakten twee concurrenten elkaar, terwijl elders op de baan rijders zich verremden. Het TeamNL-talent kwam daarmee als tiende de eerste ronde uit. Daarna begon echter het al gevreesde treintje rijden waarbij Verschoor de rijder op plek negen wel kon volgen, maar geen inhaalpoging kon ondernemen. Naarmate de race vorderde, begonnen de banden van de Trident-piloot op te spelen en volgde er ook nog een tijdstraf voor het te vaak overschrijden van de track limits. In de 22ste ronde zocht Verschoor de pits op om zijn versleten harde banden om te wisselen voor de zachte, snellere rode banden. Teruggevallen naar plek achttien was de Trident-piloot vervolgens de snelste rijder op de baan, wist nog op te klimmen naar plek zestien, maar werd na het incasseren van de time penalty’s uiteindelijk als achttiende geklasseerd. Enige troost was nog dat Verschoor de snelste raceronde van het hele veld op zijn naam had.
De getoonde snelheid gaf vertrouwen voor de hoofdrace. En dat bleek terecht. Na een goede start koos Verschoor in de eerste bochtencombinaties de juiste lijn, passeerde vijf tegenstanders en kwam zo als negende de eerste ronde uit. Gestart op de harde banden bleef de Trident-piloot zijn voorligger volgen en toen de op de zachte banden gestarte rijders de pits opzochten voor hun verplichte stop, lag Verschoor in ronde dertien op de derde plek. Deze positie had Verschoor nog steeds toen hij in ronde 25 de pits opzocht om te wisselen naar de zachte, snellere rode banden, waarvan de levensduur echter beperkt is. Op plek 17 kwam het TeamNL-talent terug op de baan en begon aan een serie uiterst snelle ronden. Per ronde passeerde Verschoor soms meerdere tegenstanders, die nu op de harde banden reden, en wist zo binnen vier ronden op te klimmen naar de achtste plaats. Na 37 ronden reed de Nederlander ook op deze positie onder de vlag door en pakte zo vier punten voor het kampioenschap. De inhaalrace die begon op plek veertien werd zo toch beloond.
Het FIA Formule 2 kampioenschap gaat nu een zomerstop in en wordt weer hervat in het laatste weekend van augustus met de ronde op Spa-Francorchamps, direct daarop gevolgd door de wedstrijden op Circuit Zandvoort en Monza.
Foto’s: Dutch Photo Agency
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl