Nathan Ottink heeft in het Franse Saint-Georges-de-Montaigu bij de openingsronde van de FIA Cross Car Academy Trophy meteen zijn visitekaartje afgegeven. De pas 14-jarige Nederlander scoorde bij zijn debuut in de heats een fraaie derde, tweede en eerste plaats, om vervolgens in de finale als zevende de finish te passeren. Met zijn in de heats en finale behaalde punten staat Ottink op een keurige vierde plaats in de tussenstand van het uit vijf wedstrijden bestaande kampioenschap.

 

De FIA Cross Car Academy Trophy is een nieuw initiatief van de overkoepelende autosportfederatie FIA en gebaseerd op de bewezen en uiterst succesvolle formule van de FIA Karting Academy Trophy. De FIA Cross Car Academy Trophy richt zich op jong talent in de leeftijd van 13 tot 16 jaar dat een carrière ambieert in de autocross, rallycross of rally. In de FIA Cross Car Academy Trophy wordt gereden met een cross car voorzien van een 75 pk sterke motor. Alle cross cars zijn identiek en om een eerlijke competitie te waarborgen worden de ECU’s (electronic control units) bij loting toegewezen. Deelname aan FIA Cross Car Academy Trophy is alleen mogelijk door vanuit de nationale autosportfederaties afgevaardigde talenten. Namens de KNAF wordt Nederland dit jaar vertegenwoordigd door Nathan Ottink. De 14-jarige inwoner van het Overijsselse Hengelo heeft voor zichzelf een pad uitgestippeld dat hem moet brengen tot de hoogste regionen van de auto- dan wel rallycross. De eerste editie van de FIA Cross Car Academy Trophy telt vijf ronden, is opgenomen in het programma van het FIA Europees Autocross Kampioenschap en trapte afgelopen weekend af in het Franse Saint-Georges-de-Montaigu.

In de eerste training was het flink wennen voor Ottink, die voor het eerst op onverhard met een cross car op pad werd gestuurd. Enkele andere deelnemers bleken al over flink wat ervaring in de cross car te beschikken en zelfs nationale titels op zak te hebben. Het jonge Nederlandse talent toonde zich echter een snelle leerling want naarmate de dag vorderde meldde Ottink zich steeds verder voorin. In de eerste kwalificatieheat scoorde Ottink meteen een derde positie om heat twee zelfs op fraaie wijze op zijn naam te schrijven. Na een minstens zo nette tweede plaats in de afsluitende kwalificatieheat plaatste de Nederlander zich als derde voor de finale. Vanwege de droogte werd de baan voor de finale flink gesproeid en Ottink had de pech dat hij op de voorste startrij precies op het natste deel van de baan moest plaatsnemen. Bij de start had Ottink dan ook totaal geen grip en viel voor de eerste bocht al terug naar een positie buiten de top tien. Omdat er slechts één droog spoor ontstond, was inhalen met de wat snelheid betreft identieke cross cars uiterst lastig. Desondanks wist Ottink nog enkele plaatsen goed te maken en passeerde als zevende de finish. Met de in de heats en finale gescoorde punten bezet de Nederlander een keurige vierde plaats in de tussenstand van het kampioenschap.

 

“Het was een goed weekend en we zijn super tevreden. Nathan heeft gedurende het evenement enorme progressie geboekt en zelfs op eigen kracht een heat gewonnen. Daarbij was hij in een heat in een mooi gevecht verwikkeld met de latere winnaar van het evenement en wat snelheid betreft deed hij daar niet voor onder. Dat geeft veel vertrouwen voor de volgende wedstrijden. In de finale had hij de pech dat hij net op het natste deel van de baan moest starten, maar daar kun je niets aan doen. De verschillen zijn zo klein, dat inhalen erg lastig is”, aldus Marcel Ottink, die zijn zoon in het kampioenschap begeleidt en zeer te spreken was over de hele opzet van de FIA Cross Car Academy Trophy. “Alles was goed geregeld en het zag er allemaal strak en verzorgd uit. De cross cars waren ook echt even snel en er waren nauwelijks technische problemen. Als er iets was, werd dat ook snel opgelost. Daarbij was het zeker voor die jonge rijders ontzettend leuk om voor zoveel publiek te kunnen rijden. We kijken dan ook uit naar het vervolg van het kampioenschap.”

De tweede ronde van de FIA Cross Car Academy Trophy wordt verreden in het weekend van 31 juli en 1 augustus als de serie te gast is bij een wedstrijd voor het FIA World Rallycross Championship (World RX) op de Nürburgring.