Na drie succesvolle jaren in Nederland breidt de Clio Rally Trophy dit jaar uit over de Duitse grens. Zes mooie en uitdagende wedstrijden vormen de nieuwe Clio Rally Trophy DE. De afgelopen weekend verreden Rallye Buten un’ Binnen vormde de openingswedstrijd van deze nieuwe trophy.

De Clio Trophy DE mocht zich al direct verheugen op een mooi deelnemersveld. Een internationaal gezelschap van Denen, Duitsers en Nederlanders, van in totaal tien equipes bond de strijd aan in de openingswedstrijd. Ook qua auto’s was er de nodige variatie, alle varianten (Rally3, Rally4 en Rally5) verschenen aan de start.
De Rallye Buten un’ Binnen is een ‘Rallye 70’ wedstrijd wat inhoudt dat het een compacte wedstrijd is die over 70 wedstrijdkilometers verreden wordt. Die korte afstand betekent niet dat het een makkelijke wedstrijd is, het grootste gedeelte wordt namelijk verreden op het IVG terrein, een voormalig militair terrein met eindeloze listige wegen, geflankeerd door betonnen wanden, vervallen gebouwen en dichte bebossing.

Een stralende zon verwelkomde de deelnemers en zorgde voor perfecte rally omstandigheden, zo ligt Overbeek toe: “Het is niet te warm, niet te koud, perfect om te rijden, we kunnen ons volledig op het rijden richten, heerlijk!” Dat Overbeek zich goed voelde bleek al snel. Op de eerste proef nam hij, vergezeld door nieuwe navigator Joyce Ruiter, de leiding, om die niet meer af te staan. Samen met René Jeths richtte Overbeek dit jaar het nieuwe WiRe Racing Team op waarmee ze zowel de Duitse als Nederlandse Clio Rally Trophy rijden. Jeths had een ochtend “om snel te vergeten” maar kwam in de middag beter in zijn ritme. Enkele snelle tijden brachten hem naar de derde plaats in de Trophy.
Tussen de twee Nederlanders in hun Rally3 kanonnen treffen we de Deen Oliver Sørensen die een knappe tweede plaats binnenhaalt in zijn Rally5 Clio. Hij zette zijn ervaring van zijn deelname vorig jaar in om dit succes te behalen. “We reden een foutloze wedstrijd. We wisten nog van vorig jaar dat het vooral belangrijk is om strak te rijden en uit te problemen te blijven, op de IVG heb je zo een lekke band te pakken.” Het bleken ware woorden die zijn landgenoten Jacob Egholm en Sarah Haulrik aan den lijve ondervonden. Op de voorlaatste proef gingen ze op het onverbiddelijke terrein iets te wijd met een directe lekke band tot gevolg. Met een aanstaande sponsorverplichting in het achterhoofd besloten ze direct te stoppen en de band te wisselen om ergere schade te voorkomen. Het kostte ze 3-4 minuten en daarmee hun kansen op een podiumplek. “Ik denk dat dat het risico van het vak is” aldus Haulrik “als je er hard voor gaat dan win je soms, maar soms ook niet… Het is natuurlijk jammer dat we niet konden winnen maar desondanks hebben we enorm veel plezier gehad en gezien de tijden zijn we niet al te roestig uit de winterstop gekomen!”

Werner Klaus en Mika Jordan rijden dit jaar voor het eerst samen en voor het eerst in de Clio Rally3. Veel om aan te wennen dus maar het duo, onder de indruk van de auto, leerde snel en sloot de wedstrijd als vierde algemeen in de trophy af en derde in de Rally3/4 klasse. “We moesten even wennen aan de auto maar het ging steeds beter en we vonden met elke proef meer snelheid. We zijn erg tevreden met dit resultaat!” Het duo bleef Elbert Deij en Nadia Muilwijk voor die een leuk duel met Alexander Kazmierzak uitvochten, en wonnen. Het leverde de vijfde plaats algemeen op en de tweede plaats in de Rally5 klasse. Kazmierzak moest genoegen nemen met de derde plaats in de Rlly5 maar was toch tevreden. “Het was mijn eerste keer op de IVG proeven en het was erg lastig om te bepalen waar de grip was, er was eigenlijk steeds meer grip dan ik verwachtte. We hadden een leuk duel om de tweede plaats, op de laatste proef schoten we rechtdoor anders hadden we het misschien nog wel gehaald, maar we zijn ook tevreden met de derde plek. We moesten 600km rijden om hier te komen maar het was het zeker waard. Dank aan mijn vrienden die me geholpen hebben en aan Max (Decker) die een topwedstrijd heeft genavigeerd!”

De lijst wordt volgemaakt door Felix Schumann die als zevende binnenkomt en Thomas Schultz die achtste wordt. Jacob Egholm valt door zijn lekke band terug naar de negende en laatste plaats. Erik Sindermann is de enige uitvaller.
De volgende ronde van de Clio Rally Trophy DE is de ADAC Rallye Sulingen op 25 en 26 april rond het Duitse Sulingen, waar opnieuw het IVG-terrein op het programma staat.
Uitslag ADAC Rallye Buten un’ Binnen
- Willem Wouter Overbeek / Joyce Ruiter – Renault Clio Rally3
- Oliver Sørensen / Frederik Glad – Renault Clio Rally5; +56,7
- René Jeths / Chris Aaltink – Renault Clio Rally3; +2.07,7
- Wener Klaus / Mika Jordan – Renault Clio Rally3; +2.57,2
- Elbert Deij / Nadia Muilwijk – Renault Clio Rally5; +3.45,1
- Alexander Kazmierzak / Max Decker – Renault Clio Rally5; +3.56,9
- Felix Schumann / Hans-Peter Loth – Renault Clio Rally4; +5.32,0
- Thomas Schultz / Melanie Schultz – Renault Clio Rally5; +5.39,7
- Jacob Egholm / Sarah Haulrik – Renault Clio Rally5; +6.49,9
Uitvallers
Erik Sindermann / Matthias Pätzold – Renault Clio Rally5
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl
