Stan van Oord heeft tijdens de Trophy of the Dunes op CM.com Circuit Zandvoort de tweede race van de Supercar Challenge gewonnen. Ook in de eerste race waren Van Oord en zijn teamgenoot Dennis de Borst op weg naar de overwinning, maar een lekke band in de laatste fase van de race wierp hen terug naar de vierde positie. Na bijna een jaar niet geracet te hebben blijkt Van Oord nog altijd even snel. “Ik had verwacht dat ik er echt weer in moest komen, maar mijn derde ronde was in de kwalificatie meteen goed voor de poleposition. Dat was wel een heel lekker gevoel”, lacht de inwoner van Woudrichem.
Na het behalen van zijn derde titel in de divisie Supersport 1 van de Supercar Challenge in 2021 bleek het voor Stan van Oord niet mogelijk om ook in 2022 aan de start te verschijnen. Wel was het plan om bij het FEBO Racing Team in te stappen als de nieuwe teamgenoot van Dennis de Borst verhinderd was en dat was het geval bij de Trophy of the Dunes. Een kleine week voor het evenement op Circuit Zandvoort kreeg Van Oord een telefoontje en daarvoor maakte hij graag zijn agenda vrij.
Van Oord moest helaas wel de vrije trainingen missen. Zijn eerste meters zou hij gaan rijden in de kwalificatie en dat baarde hem wat zorgen vooraf. “Je hebt bijna een jaar niet gereden en dan gaat toch door je hoofd of je nog wel snel genoeg bent. Er zijn namelijk veel goede nieuwe teams bijgekomen in de Supersport 1. Onze teammanager Ferry Monster stelde me gerust dat ik de auto, het team en de baan goed ken en dat ik me dus niet druk moest maken.”
Zo stapte Van Oord zaterdagochtend gespannen in de Hyundai i30 voor de twintig minuten durende kwalificatie. Na de banden goed te hebben opgewarmd voelde het al goed en ging Van Oord er goed voor zitten. Met succes, want hij was de allersnelste in Supersport 1 en pakte de poleposition voor beide races.
Dennis de Borst nam zoals gebruikelijk de start voor zijn rekening en bracht na een goede stint de Hyundai op de tweede positie binnen. Van Oord zette een inhaalrace in, maar met de extra tijd die hij door de successeconden had moeten stilstaan was het gat waarschijnlijk te groot om dicht te rijden. De auto voor hem kreeg echter een lekke band en moest de pits opzoeken, zodat Van Oord toch de leiding in handen kreeg. Maar ook hij kreeg een lekke band linksvoor en langzaam rijdend moest hij de pits nogmaals opzoeken. Dat betekende uiteindelijk een vierde positie. “Jammer natuurlijk, maar ook dat hoort bij autosport.”
Omdat meerdere teams een lekke linker voorband hadden gehad vroeg zijn team Ferry Monster Autosport dispensatie om bij de verplichte pitstop een andere band te mogen monteren. Zij kregen toestemming om zonder straf een gebruikte band te monteren en dat stelde hen gerust.
Ook in de tweede race reed De Borst een goede stint met prachtige rondetijden. Met een gewisselde linker voorband kwam Van Oord als derde de baan weer op. Hij warmde twee ronden zijn band op en kreeg toen van zijn team door dat de auto op kop een tijdstraf had gekregen van 45 seconden, waarmee hij eigenlijk al tweede lag. Het gat naar de Audi RS3 TC R LMS voor hem bedroeg echter ruim twintig seconden, dus dat leek toch te groot. Hij was echter een seconde per ronde sneller en er waren nog zo’n twintig ronden te rijden, dus ging Van Oord er goed voor zitten.
Al veel sneller dan verwacht zat hij achter de Audi. “Ik wachtte op een goede kans om hem voorbij te gaan en dat lukte al vlot. Hij verdedigde en wilde me naar buiten dwingen, maar daarbij ging hij van zijn lijn en kon ik hem binnendoor voorbij steken. Dat was een mooie actie,” lacht Van Oord tevreden.
Zo wonnen Van Oord en De Borst de tweede race en dat was uiteraard reden voor een feestje. Al tijdens het volgende evenement kan De Borst zijn titel in Supersport 1 prolongeren. Of Stan van Oord dan weer in actie zal komen zal de toekomst uitwijzen.
“Ik heb ontzettend genoten dit weekend en wil mijn team Ferry Monster Autosport, Dennis de Borst en mijn vader bedanken dat zij het voor mij mogelijk maken om te racen.”
De volgende races van de Supercar Challenge zijn op 15 en 16 oktober tijdens het Spa Racing Festival op het Formule 1 circuit van Spa-Francorchamps. Eind oktober wordt het seizoen afgesloten met de traditionele Finaleraces op TT Circuit Assen.
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl