SuperSixties verslag van de Red Bull Ring

Kwalificatie
Is de Red Bull Ring een power track? Afgaande op de kwalificatieresultaten leek het er wel op. Op de eerste rij stonden Jan Kling en Kennet Persson in een paar Ford GT40’s. Kaj Dahlbacka maakte er een volledig Zweedse top 3 van met zijn Corvette Grand Sport. De volgende was Michiel Campagne, eveneens in een Corvette GS. Op de vijfde plaats reuzendoder Bob Stevens in zijn kleine Lotus Elan, gevolgd door meer V8-geweld, de Cobra’s van Adriaans/Adriaans en Bas Jansen, Michel van Duijvendijk in de TVR Griffith en Roelant de Waard in de Shelby Mustang. Jos Stevens zou als 10e starten in zijn Lotus Elan. In GTS11 was de Van Gammeren Porsche 911 veel sneller dan de MGB’s. Ook bij de toerwagens waren het de V8’s die de boventoon voerden, met de Ford Falcons van Van Gammeren, Deenik/Sinke en Vriend. Oudgediende Dieter-Karl Anton revancheerde zich voor zijn pech op Hockenheim door in zijn Lotus Cortina de CT08-concurrentie zoek te rijden. In CT07 had de Mini van vader en zoon De Vries de overhand.

Race 1: Campagne verslaat de Zweden
De eerste SuperSixties-race op de Red Bull Ring was behoorlijk enerverend. De vier GTP-auto’s gingen aan kop, Michiel Campagne nam de leiding over van de snel gestarte Kennet Persson. In de strijd om de derde plaats raakte Kaj Dahlbacka de GT40 van Jan Kling. Hij kwam er slecht vanaf en viel uit met een lekke band. Toen Persson vervolgens zijn motor opblies, had Campagne in de Corvette Grand Sport een grote voorsprong op Kling. Bas Jansen reed een sterke race en pakte de laatste podiumplek in zijn GTS12 Cobra. Bob Stevens versloeg Michiel van Duijvendijk (TVR Griffith) en Roelant de Waard (Shelby Mustang) en eindigde als vierde algemeen en eerste in GTS10 in zijn 1,6-liter Lotus Elan. In GTS11 was de winnaar Thijs van Gammeren in de Porsche 911. De Deenik/Sinke Ford Falcon was de snelste van de toerwagens nadat Carlo Hamilton uitviel, maar na 40 minuten racen had oude rot Jaap van der Ende slechts 4 seconden achterstand, met Hemmo Vriend op nog eens 10 seconden. De zeer ervaren lokale racer Dieter-Karl Anton was in CT08 in zijn Lotus Cortina onverslaanbaar en zette Van Leenen/Du Toy van Hees en Lillerskog op een stevige achterstand. In CT07 wonnen vader en zoon De Vries van Jop Rappange en zijn vader Rob, natuurlijk allemaal in Mini’s. Tot slot was het geweldig om te zien hoe Frits Campagne in zijn Ford Anglia de kleine Abarth 1000 van Graziano Tessaro achtervolgde, totdat de kleine Fiat na 35 minuten moegestreden was. Interessant was dat alle nieuwkomers netjes reden, terwijl diverse meer ervaren coureurs met wat schade terugkeerden naar de paddock. Maar zoals gewoonlijk niets dat een paar biertjes, wat duct tape en een goed gesprek niet uit de wereld kon helpen.

Race 2: Bas Jansen een klasse apart
SuperSixties was zondag de afsluiter op de Red Bull Ring en ging voortvarend van start, waarbij Michiel Campagne, Jan Kling en Bas Jansen vooraan van plaats wisselden. Jansen was er net in geslaagd om de twee GTP-auto’s te passeren en de leiding te nemen in zijn Cobra, toen de rode vlag verscheen. Dit kwam doordat de Team Korle Cortina zijn diff-olie verloor bij het ingaan van de eerste bocht. Na de herstart, met nog 30 minuten te gaan, zaten Campagne, Kling en Jansen weer bij elkaar. De blauwe Corvette had een kleine voorsprong omdat Jansen voortdurend Kling probeerde te passeren. Kaj Dahlbacka was opgeklommen van de 31e naar de 7e plaats toen race werd gestopt. Hij kon dus weer van voren af aan beginnen! In ronde 10 raakte Campagne in bocht 3 even buiten de baan. Toen hij terugstuurde, bleef zijn achterwiel steken achter de curbs, waardoor het differentieel  kapot ging: einde race. Nu vochten Kling en Jansen om de leiding en dat deden ze met verve, waarbij ze meerdere keren per ronde van positie wisselden. Pas toen Kling een halve spin maakte, slaagde Jansen er uiteindelijk in om weg te rijden en een welverdiende overwinning te pakken. Tegen de tijd dat het pit window openging, lag Dahlbacka al op de derde plaats, maar hij kon het gat naar de leiders niet dichten. Armand Adriaans eindigde als vierde in de Shelby Cobra, met Bob Stevens in de GTS10 winnende Lotus Elan op slechts 1,6 seconden achterstand. Thijs van Gammeren maakte er twee uit twee van in GTS11 in de Porsche 911, voor de MGB’s van Holger Felske en de zusjes Mütschler. Jaap Sinke had een spannend moment toen zijn Ford Falcon onbedoeld in een spin werd getikt door Mark Dols in zijn Marcos. Gelukkig had hij genoeg voorsprong opgebouwd om de Falcon van Hemmo Vriend voor te blijven, terwijl Frans van Maarschalkerwaart – in een geleende Ford Mustang – als derde toerwagen over de meet kwam. Dieter-Karl Anton domineerde CT08 opnieuw in zijn Lotus Cortina. In CT07 waren De Vries-De Vries de enige overgebleven Mini, maar ze gingen toch voluit en finishten als 5e van de toerwagens. Tot slot vermaakten Frits Campagne en Graziano Tessaro het publiek opnieuw door te strijden om de laatste plaats, totdat de kleine Fiat te veel olie had verloren en moest opgeven.

Top 10 race 1:

  1. Michiel Campagne (Corvette Grand Sport) 21 ronden
  2. Jan Kling (Ford GT40) +30.262
  3. Bas Jansen (Shelby Cobra) +38.921
  4. Bob Stevens (Lotus Elan) +67.678
  5. Michiel van Duijvendijk (TVR Griffith) +77.448
  6. Roelant de Waard (Shelby Mustang GT350) +80.990
  7. Armand & Sam Adriaans (Shelby Cobra) +86.285
  8. Bart Deenik/Jaap Sinke (Ford Falcon) + 1 lap
  9. Nigel Winchester/Chas Mallard (Shelby Cobra) + 1 lap
  10. Jaap van der Ende (Ford Falcon) + 1 lap

Top 10 race 2:

  1. Bas Jansen (Shelby Cobra) 15 ronden
  2. Jan Kling (Ford GT40) +3.739
  3. Kaj Dahlbacka (Corvette Grand Sport) +16.150
  4. Armand & Sam Adriaans (Shelby Cobra) +44.157
  5. Bob Stevens (Lotus Elan) +45.871
  6. Pascal Pandelaar (TVR Griffith) +57.267
  7. Roelant de Waard (Shelby Mustang GT350) +59.320
  8. Nigel Winchester/Chas Mallard (Shelby Cobra) + 1 lap
  9. Jos Stevens (Lotus Elan 26R) 19 laps
  10. Bart Deenik/Jaap Sinke (Ford Falcon) + 1 lap

Volgende race: Spa Summer Classic, 7-9 juli

Foto credits: Carlo Senten, www.senten-images.nl

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl

 

Lees meer