Twaalf jaar geleden scoorde Maarten Baggermans als 16-jarige puber zijn eerste BMW E30. Op zijn 21e huurde hij de eerste hal om er dertien stuks te huisvesten en nu, zeven jaar na de oprichting van Supreme Car Store in Oss, richt hij zijn pijlen voor een belangrijk deel op een eigen raceteam: Supreme Motorsport. “Nu nog ‘even’ een paar monteurs aannemen en wat facilitaire zaken op orde brengen, dan gaan we in 2025 knallen.”

Heldere ogen, altijd op zoek naar kansen. Werp één blik op deze energieke twintiger en je ziet meteen wat voor vlees je in de kuip hebt: iemand die voortdurend op scherp staat. Die op kernenergie lijkt te draaien en die voortdurend zijn torenhoge ambities najaagt. “Misschien zijn we hier met zijn allen wel iets te hard van stapel gelopen,” evalueert Baggermans de eerste zeven bestaansjaren van zijn bedrijf, terwijl we een ronde maken door het even immense als representatieve pand in Oss, pal tegenover Intrax Suspension Technology. “Een goede buurman en een gerenommeerde speler in zijn vakgebied, waar wij graag nieuwe schokdempers laten bouwen,” zegt de 28 jaar jonge ondernemer daarover. Terug naar zijn eigen zaak, die qua omvang en faciliteiten respect afdwingt. “Gepraat wordt er overal, maar ik weet hoe ik dit heb opgebouwd en maak daar geen geheim van. Ook niet van het feit dat het af en toe wel erg snel ging en dat de hectiek ons soms bijna boven het hoofd groeide. Daarom gunnen we ons nu wat meer de tijd om Supreme Motorsport tot in de puntjes voor te bereiden en in 2025 helemaal los te gaan. We verhuren overigens al sinds 2022 een groeiend aantal perfect opgebouwde circuitwagens en leveren daar de bijbehorende service bij.”

Cursusspecificaties
Maandenlang hield Baggermans deze reportage af. Niet omdat hij het niet wilde; integendeel. “Ik vond simpelweg dat alles er pico bello bij moest staan. Geen half werk, want daar houd ik niet van. Bepaalde dingen zijn trouwens nog steeds niet naar mijn zin.” Die eeuwige drang tot verbetering kenmerkt de ondernemende twintiger, terwijl hetgeen hij bereikt heeft er toch niet om liegt. Kijk maar even naar de uitstalling die hij voor dit artikel maakte, met twee trailers en veertien raceklare BMW’s. Allemaal even netjes gedecoreerd en afgewerkt, stuk voor stuk voorzien van een zescilindermotor en de juiste ‘goodies’ om veilig en strak mee over het circuit te kunnen jakkeren. “We hebben zelfs zes speciale 130i’s met wat wij ‘cursusspecificaties’ noemen. Natuurlijk zit er een rolkooi in, maar de hemel- en deurbekleding zijn ook nog aanwezig. Als je die weghaalt, krijg je namelijk een klankkast en dat maakt het lastiger voor een instructeur om uitleg te geven aan degene achter het stuur.” Kijk, het verschil zit ’m in de details. “Of we de BMW’s nou voor een racecursus, incentives, trackdays of wedstrijden verhuren, we controleren ze na terugkeer volledig aan de hand van een checklist en lopen ze nogmaals na op het moment dat we ze weer gaan inzetten.”

Van kwaad tot erger
Terug in de geschiedenis. Het verhaal van hoe Maarten Baggermans in de ‘Bimmer-business’ rolde is namelijk zo smakelijk, dat we het beslist moesten optekenen. “Mijn vader had altijd oude 3 Series: E21’s en E30’s. Hij liep er echter een zwaar ongeluk mee op en verbood het mijn broer en mij om zo’n BMW te kopen. Dan weet je natuurlijk wat een puber doet en zo haalde ik op mijn 16e een 316i voor 300 euro op, die ik op naam van een vriend zette en bij hem stalde. Daar stak echter iemand vanuit een wraakactie keer op keer de banden lek, dus zette ik de auto toch maar thuis neer. Nou, binnen drie weken had mijn vader ’m weggegeven aan één van zijn werknemers.” Oei, wat nu? “Ergens voor 200 euro een 318i opvissen die niet liep. Die aan de praat geholpen en verbouwd met een M42-motor, een schroefsetje en 325i-remmen.” Na het uiten van brutale tienertaal richting senior wist zoonlief de Dreier te behouden en daarna ging het van kwaad tot erger. “Een voorraad van dertien stuks op mijn 21e, dus moest ik wel een halletje huren en dat betekende de start van mijn bedrijf. Alles hadden we staan, van 316 tot 325i. We bouwden ze waar nodig terug naar de originele specificaties, die je aan de hand van het chassisnummer kunt opvragen. Hier in de showroom vind je een witte 325i met wieldoppen en dat vind ik nog mooi ook.”

Zweedse markt
Dat bleek nog maar het begin. De tweelingbroers leerden zichzelf sleutelen en lassen, terwijl de handel ongebreidelde vormen aannam en Maarten Baggermans deze naar een steeds hoger level tilde. “Het liep helemaal uit de hand toen ik de Zweedse markt ontdekte. De koers van de kroon stond ontzettend gunstig en gedurende twee jaar reed ik continu op en neer om de ene na de andere M-, M-sport- of Individual-uitvoering op te halen. Bij elkaar wel 200 stuks of zo. Ik had daar drie ‘mannetjes’ zitten die auto’s ter plekke bekeken en leefde in de cabine van mijn Volkswagen LT. Zelf omgebouwd tot transportwagen, overigens. Kantelplateau erop gelast en luchtvering eronder gezet. Mooie tijden, want ik kon mijn vrije gang gaan en haast niemand viel mij telefonisch lastig. Op een gegeven moment besefte ik wel dat ik er niet meer onderuit kwam om ook reparatie en onderhoud te gaan aanbieden. Dat wekt nu eenmaal meer vertrouwen. We begonnen met twee bruggen en inmiddels staan er negen, wat betekende dat ik er een deel van de showroom voor moest opofferen. Ach, niet zo erg, want ik wil de focus toch steeds meer op racerij en circuitservice gaan leggen. Peter en ik rijden al een jaar of tien trackdays en elke keer wanneer we die teams in pitboxen bezig zagen, met grote televisieschermen en mannen die met koptelefoons rondliepen, dachten we: ‘Poah, dik!’ Dat wilden wij ook. Pure passie, dus.”

Hele zwik
Het ging natuurlijk weer helemaal op z’n Maartens. “In 2022 kochten we drie 130i’s met complete circuituitrusting van Niemann Autosport. Meteen nog maar eentje erbij gebouwd en later nog eens vier. Nou, daar verslikten we ons toch even in. Met zeven BMW’s op Zandvoort staan, dat wordt voor een klein clubje te hectisch. Dan ligt fouten maken op de loer. Toen besefte ik dat we soms wat te hard van stapel lopen. Oké, maar vervolgens lees je START ’84 en wat zie je? Zes E46’s 328i voor het circuit, aangeboden door Koopman Racing. In de basis goed spul, waarmee ‘iedereen’ kan rijden. Ik belde Hein Koopman met de vraag: ‘Wat wil je voor de hele zwik hebben?’ ‘Hoe bedoel je dat?’ reageerde hij. Bleken er ook nog een racetrailer, acht motoren, dertig versnellingsbakken en een heleboel plaatwerk en andere onderdelen voor overname beschikbaar. Dan maar gelijk alles; konden we weer even vooruit. Kwam hij potjandrie hier alles gewoon voor de deur afleveren!”

Eigen dataloggingsysteem
Supreme Motorsport was geboren. “Verhuur van secuur opgebouwde en volledig geservicete BMW’s voor trackdays, licentiecursussen, sprint- en endurancewedstrijden. Een reeks E87’s 130i en E46’s 328i, maar ook een E82 1M Coupé, een E92 335i GT4 en een E92 M3 GT4. Voor eigen gebruik in de competitie zijn we trouwens een heel vette E90 in WTCC-stijl aan het bouwen, met een brede polyester body, een viercilinder B48-turbomotor en een massa van rond de 1100 kilo. ‘Meer dan een laag gewicht en een hoog vermogen heb je niet nodig,’ zo zegt Cor Euser, die weleens bij ons op de zaak langskomt. We bereiden overigens niet alleen de auto’s grondig voor op circuitgebruik, maar ook de rijders. Schades hoeven namelijk geen verdienmodel te worden, toch? Liever bouwen wij een langdurige relatie met een klant op en schakelen we een ervaren coach in. Dan zeggen we bij wijze van spreken: ‘Als je naar onze goede raad luistert, rijd je vanmiddag om drie uur het rondje twee seconden sneller.’ We gaan binnenkort werken met de Garmin Catalyst en er komt een eigen dataloggingsysteem aan, ontwikkeld door mijn broer Peter. Hij runt het bedrijf TC Engineering en heeft de rol van teammanager gekregen. In 2025 kunnen we dus echt gaan knallen.” []

Meer informatie: www.suprememotorsport.nl

Tekst & foto’s: Aart van der Haagen

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl