Het leek erop dat er opnieuw een E-type versus Lotus Elan strijd zou losbarsten tijdens de Tabac Classic GP van dit jaar. Andy Newall/Rhea Sautter pakten de pole in de Jaguar E-type, met Bob Stevens als tweede in de eerste van de Lotus Elans. Alexander Weiss zette de derde tijd neer in de blauwe Elan die hij deelt met zijn vader Ulrik, met Luc de Cock in zijn gele exemplaar als vierde. De snelste V8 was pas vijfde, Roelant de Waard in de Shelby Mustang. Jos Stevens zette de zesde tijd in alweer een Elan. Jasper Izaks kwalificeerde de Shelby van Frans van Maarschalkerwaart als zevende met vader en zoon Adriaans als achtste in de Cobra. Carlo Hamilton en Jaap van der Ende voerden de toerwagentijden aan in hun Ford Falcons totdat SuperSixties-debutant Lukas Stiefelhagen zich ertussen wurmde met een razendsnelle ronde in de Morris Cooper S. René en Thijmen de Vries volgden in nog meer Coopers, daarna Hemmo Vriend en Cees Lubbers in nog meer Falcons met de Lotus Cortina’s achteraan bij de toerwagens, aangevoerd door Marcel Wenzel. In GTS11 was Thijs van Gammeren erg snel in de Porsche 911 met Erwin van Lieshout als tweede in zijn Porsche en Brian Lambert als derde in de eerste van de vloot MGB’s. De TVR Grantura van Raymond Klompstra bleek prima opgewassen tegen de MG’s tijdens zijn eerste deelname aan SuperSixties. Met de familie Rappange zonder tijd op de achterste startrij waren er volop ingrediënten voor een interessante eerste race.

Race 1: Weiss wint
De SuperSixties-actie van zaterdag begon met een raketstart van Roelant de Waard. Helaas remde hij iets te laat voor de eerste bocht. Zodoende ging de grote Shelby Mustang wijd waardoor Bob Stevens moest uitwijken. Later in de ronde schoot Alexander Weiss, na te hebben afgerekend met Rhea Sautter in de E-type, aan de binnenkant langs De Waard en nam een voorsprong die hij de hele race zou behouden. Het vader-en-zoonteam uit Denemarken zag een kans op de overwinning en besloot niet van rijder te wisselen. Bob Stevens schaduwde Roelant de Waard een aantal ronden en wist hem vervolgens te passeren, waardoor het een Lotus Elan 1-2 werd. Sam en Armand Adriaans finishten als 3de in hun Cobra, maar werden als 5de geklasseerd omdat hun pitstop te kort was. Roelant de Waard werd dus derde en Rhea Sautter/Andy Newall vierde. Luc de Cock en Niek van Gils verzamelden ook bonificatieseconden: de Cock maar een paar, van Gils behoorlijk veel. Daardoor werd de Cock als zesde geklasseerd voor Elan-coureur Jos Stevens en Van Gils als negende achter toerwagenwinnaar Carlo Hamilton in zijn Ford Falcon. Thijmen de Vries kwam als tweede toerwagen over de meet in zijn Cooper S, daarna Jaap van der Ende in de Falcon en René de Vries in weer een Cooper. Bert Mets en Lukas Stiefelhagen hadden pitstopproblemen en finishten als 5e toerwagen thuis. Erwin van Lieshout wist de Van Gammerens voor te blijven en maakte er een Porsche 1-2 van in GTS11. Mark Hope, terug in SuperSixties, was de snelste van de MGB’s en pakte de derde plaats in de klasse. Raymond Klompstra was in zijn TVR sneller dan de MG’s, maar rijdt nog in de invitatieklasse, die hij won van Bernd Horlacher in de kleine Sebring Sprite. In de kleine GTP-klasse was de Ginetta van Nigel Winchester en Chas Mallard niet zo znel als we gewend zijn, maar ze versloegen evengoed de geplaagde Porsche 904-6 van vader en zoon Rappange.

Race 2: Deense dominantie
Alexander Weiss maakte er twee uit twee van in de SuperSixties-race op zondag aan het stuur van de Lotus Elan 26R. Hij won ook de twee HRA-races tijdens de Tabac Classic GP in zijn F3 Reynard, dus er ging heel wat zilverwerk naar Denemarken. Bob Stevens volgde hem op de tweede plaats in de andere blauwe Lotus Elan. Roelant de Waard was opnieuw de enige die de wendbare Lotussen wist te bedreigen in zijn Shelby Mustang. Later in de race viel hij wat terug, waardoor Armand Adriaans (Cobra), Andy Newall (Jaguar E-type) en Luc de Cock (Lotus Elan) hem konden passeren. Dante Rappange reed een geweldige race in de Porsche 904-6 en werd als vijfde afgevlagd. Hij viel helaas terug naar de zevende plaats vanwege een tijdstraf voor de track limits. Niek van Gils was kampioen tijdstraffen, hij kreeg 3 verschillende. Best jammer was want hij ging als een speer in de TVR Griffith. Nu eindigde hij (alweer!) als 9e achter Frans van Maarschalkerwaart en Jasper Izaks in de Shelby Mustang. Carlo Hamilton en Jaap van der Ende vermaakten het publiek met fraaie powerslides in hun sloepen, ook wel Ford Falcons genoemd. Jaap lag op een gegeven moment voor, maar Carlo leidde toen het telde. Hij had veel geluk, want in de afkoelingsronde ging een drijfstang van de V8 door het blok! De strijd in de CT07-klasse was zo mogelijk nog vermakelijker. René en Thijmen de Vries steeds van positie totdat Lukas Stiefelhagen hen inhaalde en het een spectaculair gevecht tussen drie Mini Coopers werd. Thijmen trok aan het kortste eind en spinde in het grind, terwijl René de Vries de klassewinst veiligstelde door weg te rijden na de pitstops. CT08, de Lotus Cortina-klasse, was een slagveld. Vader en zoon Frasson vielen uit met een kapotte versnellingsbak, terwijl Gerrit Jan van Leenen tot stilstand kwam met een kapot differentieel. Magnus Lillerskog moest aangeduwd worden na zijn pitstop, maar pakte toch de winst voor Hanna Grade. GTS11 was weer een Porsche 911-feestje, maar dit keer was het Thijs van Gammeren die Erwin van Lieshout na de pitstops inhaalde en passeerde. De strijd om de derde plaats in GTS11 was minstens zo hevig, tussen Holger Felske en Mark Hope in hun MGB’s. Het had elk van hen kunnen zijn, totdat Felske moest opgeven met ene gebroken steekas. De familie-eer werd gered door Clara Felske die als tweede van de MGB’s eindigde, op gepaste afstand van Mark Hope. Voordat we er eg in hadden waren de 40 minuten racen alweer voorbij. Dank aan LDP en de organisatie van het TT circuit van Assen voor een soepel verlopen en erg gezellig evenement. Volgend jaar weer!

Top 10 race 1:

  1. Alexander Weiss (Lotus Elan 26R) 19 ronden in 40:45.642
  2. Bob Stevens (Lotus Elan 26R) +10.499
  3. Roelant de Waard (Shelby Mustang GT350) +30.415
  4. Andy Newall/Rhea Sautter (Jaguar E-Type) +54.126
  5. Armand & Sam Adriaans (Shelby Cobra) +54.604
  6. Luc de Cock (Lotus Elan 26R) +54.702
  7. Jos Stevens (Lotus Elan 26R) +84.895
  8. Carlo Hamilton (Ford Falcon) +120.879
  9. Niek van Gils (TVR Griffith) +156.726
  10. Thijmen de Vries (Morris Mini Cooper S) + 1 ronde

Top 10 race 2:

  1. Alexander Weiss (Lotus Elan 26R) 18 ronden in 40:04.539
  2. Bob Stevens (Lotus Elan 26R) +16.977
  3. Armand Adriaans (Shelby Cobra) +59.660
  4. Andy Newall/Rhea Sautter (Jaguar E-Type) +62.541
  5. Luc de Cock (Lotus Elan 26R) +78.665
  6. Roelant de Waard (Shelby Mustang GT350) +79.646
  7. Dante Rappange (Porsche 904-6) +93.157
  8. Frans van Maarschalkerwaart/Jasper Izaks (Shelby Mustang GT350) +128.726
  9. Niek van Gils (TVR Griffith) +138.450
  10. Carlo Hamilton (Ford Falcon) +1 ronde

Volledige uitslagen: https://raceresults.nu/Results/organisator/2024?evenement=TT-Circuit+Assen&race=TABAC+Classic+GP+Assen+2024.

Meer nieuwtjes van Assen in SuperSixties Magazine 2024#5, op de website:: https://www.supersixtiesracing.com/supersixties-assen-magazine-v1/

Punten na 10 van 12 races: https://www.supersixtiesracing.com/standings/

Volende race:

Dijon Motors Cup, 3-5 oktober – we zitten al op 52 inschrijvingen!

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl