Team RaceArt-Kroymans beleefde bij haar terugkeer op het Misano World Circuit Marco Simoncelli een pittig weekend in de Ferrari Challenge Coppa Shell. Roger Grouwels was gedurende beide racedagen betrokken bij intense races met felle gevechten.
Het Italiaanse circuit, gelegen aan de Adriatische kust, is een plaats met veel historische betekenis voor de Maastrichtse renstal. Hier veroverde Roger Grouwels tijdens het Finali Mondiali-evenement in 2021 zowel de Europese titel als het wereldkampioenschap in de Coppa Shell. Na een jaar afwezigheid keerde Team RaceArt-Kroymans terug voor wat vooraf al een uitdagend weekend leek te gaan worden.
Dit bleek onmiddellijk het geval in de kwalificatie. Na een test en de vrije training op vrijdag, waarin de Limburger veel kilometers kon maken achter het stuur van de Ferrari 488 Challenge EVO, mocht Grouwels in de eerste kwalificatiesessie op zaterdag meteen aan de bak. Hij noteerde vroeg een snelste tijd van 1:37.585, maar een onderbroken sessie door een haperende auto van Manuela Gostner maakte een verdere verbetering onmogelijk. Een achtste startplek was het gevolg.
De eerste race, later die dag, ontaardde al vroeg in chaos. Thomas Gostner tikte in de eerste bochtencombinatie Willem van der Vorm van achteren aan, waardoor Grouwels de baan moest verlaten om schade aan zijn auto te voorkomen. Hij won daarbij twee posities en klom op naar de zesde plaats. Dit werd even later nog de vijfde positie toen Christian Kinch snelheid verloor, maar kort daarna deelde de wedstrijdleiding een tijdstraf van tien seconden uit aan Grouwels omdat hij bij de chaos tijdens de start buiten de baan concurrenten zou hebben ingehaald. Grouwels streed daarna met John Dhillon in de slotminuten van de race. Een ongelukkige inhaalactie resulteerde in contact, waarbij de auto van Dhillon van de rondte ging. Een tweede tijdstraf – ditmaal 25 seconden – volgde, waarna Team RaceArt-Kroymans in de eindstand als achttiende werd geclassificeerd.
In de tweede kwalificatie van het weekend, gehouden op zondag, zette Grouwels de negende tijd neer. Hij werd daarbij echter gehinderd door een probleem met de stuurbekrachtiging aan zijn auto. Het team moest daarna in de pauze tussen de kwalificatie en de race alles op alles zetten om de stuurbekrachtigingspomp tijdig te vervangen. Dit lukte, maar niet op tijd om de race vanaf de grid aan te vangen. Grouwels startte de tweede wedstrijd van het weekend daarom vanuit de pitstraat. Een sterke inhaalrace volgde, waarbij hij op rap tempo een flink aantal tegenstanders wist in te halen. De race werd echter voortijdig afgevlagd door een enorme crash voor Fons Scheltema en Eric Cheung, waarbij de vangrail dusdanig beschadigd raakte dat een rode vlag nodig was. De crash resulteerde in twee plekken winst voor Grouwels, maar het voortijdige einde betekende dat hij de kans misliep om in de slotfase nog voor een plek in de top tien te strijden. Hij finishte als elfde.
Kalender Ferrari Challenge 2023
24-26 mrt – Round 1 circuit Valencia
21-23 apr – Round 2 circuit Misano
12-14 mei – Round 3 circuit Spielberg
07-10 jun – Round 4 circuit Le Mans
14-16 jul – Round 5 circuit Estoril
15-17 sept – Round 6 circuit Spa-Francorchamps
25-29 okt – Finali Mondiali circuit Mugello
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl
Gerelateerd