Team RaceArt heeft haar terugkeer in de Supercar Challenge opgeleefd met een tweede plaats in de zwaar bevochten GT-divisie. Roger Grouwels bracht de Nissan Nismo GT-R GT3 op zaterdagmiddag als tweede over de meet op Circuit Zandvoort.
Het weekend begon bemoedigend met een tweede en derde plek in de twee vrije trainingen op vrijdag, al viel er nog wat tijd te winnen op de snelle BMW’s vooraan het veld. Hetzelfde thema zou zich gedurende het hele weekend herhalen. Zo ook in de kwalificatie, die zaterdag in alle vroegte plaatsvond.
Bart Arendsen zou in deze sessie overtuigende de pole positie pakken, maar Grouwels streed tot in de slotseconden mee om een plek op de voorste startrij. Uiteindelijk gooide een stuurfout tijdens de laatste snelle ronde roet in het eten, waardoor de Bentley Continental GT3 van Bob Herber er uiteindelijk met de tweede plaats vandoor ging. Grouwels moest genoegen nemen met de derde plek.
De eerste race van het seizoen leek onder droge omstandigheden plaats te gaan vinden, maar Moeder Natuur veranderde luttele minuten voor de start van gedachten. Het team had al een set slicks onder de Nissan gemonteerd toen het plotseling hard begon te hagelen. Op het laatste moment werd de keuze gemaakt om tóch voor regenbanden te gaan. Het bleek de juiste beslissing.
Grouwels kon in de openingsfase de derde plaats vasthouden onder uitdagende omstandigheden. Een tijdstraf van tien seconden, uitgedeeld voor het innemen van een verkeerde positie bij de start, had geen impact op de stand. Toen Herber te kampen kreeg met mechanische malheur in de Bentley kon er zelfs nog een plaats worden gewonnen, waardoor Team RaceArt de openingsrace op de tweede plek afsloot achter winnaar Arendsen met Max Tubben als derde.
De tweede race op zondag vond plaats onder beduidend betere weersomstandigheden met een prachtig blauwe lucht en fijn lentezonnetje. Grouwels startte vanaf de voorste startrij en behield de tweede plaats, waarna de race al snel werd stilgelegd door een zware crash met twee betrokkenen. Na een lange rode vlag ging de wedstrijd verder, maar de Nissan verloor na de herstart in korte tijd twee plekken aan Herber en BMW-rijder Daan Meijer.
Een tweede safety car volgde kort na de verplichte pitstop, maar met nog een kwartier op de klok kwam Grouwels vast te zitten achter James Abbott, een van de Prototype Challenge-rijders. Deze buitenlandse deelnemers werden gedurende het weekend bij de Supercar Challenge gevoegd, met een groter startveld tot gevolg. De lichtere Revolution-prototype kon niet worden ingehaald, waardoor het gat met de top drie niet meer dicht te rijden bleek. Een vierde plaats was het resultaat.
Roger Grouwels: “De verwachtingen waren eigenlijk zoals de uitslag zich aan heeft gediend dit weekend. Vanwege het slechte weer op vrijdag en zaterdag heeft dat mooi geresulteerd in een tweede plek. Het was een zware wedstrijd, maar we hebben ons goed laten zien. Zondag in het droge weer was de verwachting ook dat we de snelle BMW’s en de Bentley niet konden bijhouden. We gaan nog wat testwerk doen voor de komende wedstrijd en dan hopen we weer in de top drie te kunnen meedraaien.”
Na twee races neemt Team RaceArt de derde plek in het kampioenschap in, achter Bart Arendsen en Daan Meijer. De Supercar Challenge gaat verder op de Hockenheimring op 13-15 mei, als support race van de Creventic 12H Hockenheim.