Teams zitten alweer druk in voorbereiding voor DNRT 5,5H Zandvoort

Een mens krijgt ook nooit rust. Dat wil een autosporter ook helemaal niet en daarom vormt de DNRT 5,5H Zandvoort op zaterdag 1 februari het evenement waarnaar enkele honderden deelnemers nu al reikhalzend uitkijken. Tellen we niet verkeerd? Wis en waarachtig niet. Immers, vermenigvuldig het gemiddelde deelnemersaantal maar eens met twee tot vijf coureurs per auto plus crewleden. Zij renden zo snel mogelijk weg van het kerstdiner, om zich optimaal te kunnen voorbereiden.

Sowieso ging niemand een groot stuk gevulde kalkoen naar binnen zitten tikken, want gewicht kun je in de racerij immers missen als kiespijn. Ook als je sleutelt en je je over een motorruimte moet buigen. In plaats daarvan tonen de deelnemers aan de DNRT 5,5H Zandvoort een ijzeren discipline en hebben ze echt geen goede voornemens voor 2025 nodig. Voor het derde jaar op rij opent dit evenement het enduranceseizoen van ’s lands grootste clubsportorganisatie en hoewel we op het moment van dit schrijven nog geen zinnig woord kunnen zeggen over de animo, geeft de ervaring van de vorige twee keren en niet te vergeten de groeiende belangstelling voor de drie 8H’s op de kalender realistische hoop op een grote aanwas, wat betekent dat liefhebbers van dit concept bepaald niet aan een winterslaap denken. Dat het zo aanslaat, heeft de DNRT doen besluiten om voor dit nieuwe seizoen niets aan het format te wijzigen. “Zaken die bewezen succesvol zijn, daar willen we zo min mogelijk aan sleutelen,” verduidelijkt Dennis Bus. “Dat geldt in het algemeen voor ons huidige beleid en dus ook voor endurance.”

Magische grens
“In 2024 mochten we ons gelukkig prijzen met een heel mooi deelnemersveld,” vervolgt de DNRT-voorzitter. “Waar we voorheen best wel wat wisselingen noteerden in de samenstelling, zien we de laatste jaren een groeiende harde kern terug. Zeg maar ruim de helft van de teams die zich inschrijven.” Dat totale aantal schiet gemiddeld royaal door de veertig heen en bereikt soms de magische grens van vijftig. Een verschil van dag en nacht met de situatie van een jaar of tien geleden, toen endurance op clubsportniveau behoorlijk in het slop zat en het lastig bleek om de vinger erop te leggen hoe dat kwam. Evenmin makkelijk moet de vraag dus zijn welke factoren meespelen in de stijgende belangstelling van het heden, maar Bus kan daar toch vrij concreet antwoord op geven. “Ik zeg erbij dat het een aanname is, maar we weten allemaal dat mensen tegenwoordig een druk leven leiden. Zo’n ongelooflijk compacte formule, waarbij alles op één dag gebeurt, valt beter in te passen dan meerdaagse evenementen met een vergelijkbare hoeveelheid rijtijd. Aanvullend boren we een specifieke doelgroep aan van coureurs die de sport graag in teamverband bedrijven, waarbij het sociale aspect en het delen van de kosten natuurlijk meewegen. Ook vindt menigeen het fijn dat het er op de baan wat milder aan toe gaat dan bij sprintraces, aangezien je zo’n wedstrijd toch niet in de eerste bocht wint.”

Woord houden
Een heel enkele keer steekt nog wel eens het misverstand de kop op dat de DNRT met zijn 5,5H Zandvoort eind januari, begin februari de genadeklap uitdeelde aan de vroegere Winter Endurance Series, maar Dennis Bus weerlegt dat aan de hand van heldere argumenten. “Wij bedienen een heel andere doelgroep. Teams en rijders die het WES destijds toch al te hoog gegrepen vonden. Je zag ook dat daar een heel ander soort auto’s aan deelnam, denk maar aan de vele cup-Porsches en andere supercars die wij niet toestaan. Het is letterlijk zo dat wij hebben gereageerd op vraag uit de markt en zelfs specifiek uit eigen gelederen. Ergens in de zomer stapte Nico Vertelman van CC Racing in de toren op mij af met de vraag: ‘Zou de DNRT niet een soort nieuwjaarsrace kunnen organiseren? Het WES gaat ons te snel.’ Voor ik het wist hoorde ik mezelf zeggen: ‘Op het moment dat jullie gegarandeerd vijftien deelnemers bij elkaar krijgen is dat wat ons betreft haalbaar.’ Eind van de dag stond Nico weer voor mijn neus met de boodschap: ‘We gaan, hè?’ Bleek het hem al gelukt om zoveel geïnteresseerden te verzamelen. ‘Nou, dan houden we woord,’ zei ik. Ziedaar de aanzet tot de 5,5H Zandvoort, die wat korter duurt dan de overige endurances van de DNRT, om de marshals enigszins te ontzien in de koudste tijd van het jaar. We zijn zuinig op hen.”

Wijze les
Als hoeder van de clubsport bewaakt de DNRT zorgvuldig de bovengrens in snelheden. Vandaar dat je in haar endurances, zoals de 5H Zandvoort op 1 februari, geen (semi)fabrieksauto’s op vol vermogen terugziet, zoals Porsches, Motorsport-BMW’s en TCR’s. “In goed overleg met de teams wel in teruggetunede vorm,” legt Bus uit. “Wat we niet willen is dat mensen met snellere auto’s het gas gaan liften om maar onder de normtijden te blijven. Sportief gezien schieten ze daar toch zelf ook niets mee op? We hebben dit vanaf 2023 al geregeld onder de aandacht gebracht tijdens teammanagersbriefings en daarmee konden we het In de kiem smoren. Huub Vermeulen leerde ons ooit een wijze les: ‘Komen er aan de voorkant twee snelle bij, dan vallen er aan de achterkant vier langzame af.’ We willen juist een goede balans houden in de verdeling van de divisies, al merken we heus wel dat de aanwas op GT- en Super GT-niveau relatief groot is; dat daar de meeste groei in zit. Dat komt echter ook door de kwaliteit van de huidige racewagens en de gunstige exploitatie die daarmee samenhangt. Je gelooft het misschien niet, maar de kilometerkostprijs van een BMW M240i ligt lager dan die van de Golf V TDI uit het verleden. Evengoed doen we er alles aan om deze geliefde endurancewedstrijden aantrekkelijk te houden voor hobbyisten met bij wijze van spreken een gele SEAT. Dat is immers DNRT.

Kalender DNRT Endurance 2025
Zaterdag 1 februari: 5,5H Zandvoort
Zaterdag 10 mei: 8H Zandvoort
Zondag 20 juli: 8H Zandvoort
Zondag 26 oktober: 8H Zandvoort

Klassenindeling DNRT Endurance 2025
Toerklasse: 2:07 minuten en hoger
Sportklasse: 2:04-2:07 minuten
Supersportklasse: 2:01-2:04 minuten
GT-klasse: 1:58-2:01 minuten
Super GT-klasse: 1:55-1:58 minuten

Koppelklasse: verplichte pitstoptijd 2 minuten

Kostenplaatje DNRT 5,5H Zandvoort
Inschrijfgeld: € 945,-
Schadefonds: € 25,-
DNRT-registratiegeld 2025: € 95,-
(Alle bedragen inclusief btw)

Meer informatie/inschrijven: www.dnrt.nl
Tekst: Aart van der Haagen & foto’s: Thomas Bakker

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl