Kas Haverkort is met gemengde gevoelens teruggekeerd uit Hongarije. Daar vond dit weekend op de Hungaroring de derde ronde van het Formula Regional European Championship by Alpine (FRECA) plaats. Het TeamNL-talent kijkt tevreden terug op de zaterdag, waarop hij zich strijdbaar toonde en een sterke tweede plaats uit het vuur sleepte. Op zondag had hij dezelfde plannen, maar die werden gedwarsboomd door een aanvaring met een van zijn belangrijkste concurrenten. De 19-jarige coureur van Van Amersfoort Racing staat nu op de derde plaats in het kampioenschap, met direct zicht op de tweede positie.
Nadat hij halverwege het vorige raceweekend op Barcelona even het klassement aanvoerde, om vervolgens de dag erna niet te scoren, hoopte Haverkort op Hungaroring gewoon weer twee keer vol in de punten te rijden, net als in het openingsweekend op Imola. Daar ging hij met een overwinning aan de haal, en opnieuw winst op de Hungaroring zou een mooie bonus betekenen voor Haverkort, die dit jaar een van de titelkandidaten is in het FRECA.
Twee goede kwalificatiesessies waren dan wel essentieel, want de Hungaroring staat niet bekend om zijn royale inhaalmogelijkheden. Opnieuw werd het veld van maar liefst 33 auto’s in twee groepen verdeeld. In het FRECA heeft elke race zijn eigen kwalificatie, dus op zaterdagochtend mocht Haverkort aan de bak voor zijn startpositie in de eerste race. Het werd een goede sessie, waarin hij op 18 duizendsten van een seconde de snelste tijd misliep. Omdat de snelste coureur uit de andere kwalificatiegroep een betere tijd had gezet dan de snelste uit de groep van Haverkort, mocht de Nederlander als vierde aan de wedstrijd beginnen.
“Ik had er echt vertrouwen in”, zo blikt Haverkort terug op de eerste kwalificatie. “We waren al heel snel in de vrije training. Het rondje was ook echt goed, dus ik was er best een beetje gefrustreerd over dat ik die beste tijd met 18 duizendsten miste. Maar het zat allemaal minimaal op elkaar.”
De VAR-coureur maakte in de eerste race een goede start, profiteerde van een foutje van zijn concurrent Andrea Antonelli en schoof zo door naar de derde plaats. Rondenlang duelleerde hij vervolgens met Santiago Ramos om de tweede plaats, een positie die hij zich uiteindelijk in de 14e ronde eigen wist te maken. Martinius Stenshorne, de winnaar van de race, nam ook de kop in de tussenstand over, maar met de tweede plaats in de race consolideerde Haverkort wel zijn tweede plek in het kampioenschap.
“Het was een goede race, met goede punten”, zo beoordeelt de Nederlander zijn eerste race-optreden in Hongarije. “Vanaf P4 naar P2, dat is echt wel goed op de Hungaroring. De hele race was ik best een stuk sneller dan Ramos, dus ik heb zitten pushen en druk gezet, terwijl ik tegelijk mijn banden aan ’t managen was. Uiteindelijk heb ik mijn push-to-pass gebruikt om hem aan de buitenkant van bocht 1 in te halen – echt een mooie actie!”
Op zondagochtend stond de tweede kwalificatie op het programma. Haverkorts teamgenoot bij Van Amersfoort Racing, Josh Dufek, schoot uit diens slof door de snelste tijd in de groep van Haverkort te zetten, terwijl de Nederlander opnieuw met minimaal verschil een hogere startpositie misliep: slechts vijf duizendsten scheidden hem van de tweede tijd in de groep. Doordat Dufek ook de snelste tijd van allemaal had laten noteren, mocht Haverkort vanaf de vijfde plaats starten. Net als op zaterdag bood die nog alle perspectief op podiumplaatsen.
“De sessie ging eigenlijk opnieuw niet verkeerd”, vertelt Haverkort over de kwalificatie, maar hij is reëel over de verbeterpunten. “Ik maakte een klein foutje in de chicane en dat maakte net het verschil. Anders had ik tweede gestaan achter Josh. Op hem verloor ik ’t in twee bochten, dus ik denk niet dat ik zonder dat foutje eerste had gestaan.”
Ondanks de veelbelovende kwalificatie mocht het in de race niet zo zijn. Bij de start won het TeamNL-talent geen plaatsen, zodat hij zijn aandacht moest richten op de coureurs vóór hem. Tegelijk moest hij door een vroege safetycarsituatie en een herstart in zijn spiegels kijken, waar zijn titelrivaal Tim Tramnitz in de eerste bocht aan de buitenkant aan Haverkort voorbijging. Die wilde dat niet op zich laten zitten en dook in het gat aan de binnenkant dat hij in de tweede bocht zag. Bij het uitgaan van de bocht raakten de twee elkaar echter, met als gevolg dat ze ter plekke waren uitgeschakeld.
“Ja, dat was jammer”, zegt Haverkort. “Ik probeerde Tim in bocht 2 binnen terug te pakken en pakte de kerb aan de binnenkant mee. Ik ging er namelijk best agressief in om ervoor te zorgen dat hij ’t niet doorhad. Maar door die kerb schoof ik door en raakte mijn rechtervoorwiel zijn sidepod. En toen was ’t voorbij.”
Door de nulscore viel Haverkort terug naar de derde plaats in het klassement, maar wel op korte afstand van de tweede plaats.
“Het was al met al best een goed weekend”, concludeert Haverkort. “Het is zonde dat ik die punten heb laten liggen, maar de snelheid zat er goed in. We staan nog steeds derde in het kampioenschap. Stenshorne staat nu best ver vooruit in de tussenstand, maar hij kan ook een keer pech hebben en dan staan we weer allemaal dicht op elkaar. Tramnitz en Antonelli blijven intussen net zulke grote rivalen.”
Twee van de drie andere Nederlanders in de klasse vielen vooral in de tweede wedstrijd op: ART-coureur Laurens van Hoepen tekende met een vijfde plaats voor zijn beste FRECA-resultaat tot dusver, terwijl Dilano van ’t Hoff van MP Motorsport met een tiende plaats het laatste punt voor zich opeiste. Van Hoepen en Van ’t Hoff waren op zaterdag respectievelijk als 13e en 23e over de streep gekomen. Niels Koolen van Van Amersfoort Racing eindigde in de eerste race als 28e, maar in de tweede ronde van race 2 werd de Nederlander van achteren geramd door een tegenstander, wat het einde van zijn race betekende.
Foto’s: Dutch Photo Agency
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl