De tweede wedstrijd van de European Le Mans Series is voor Max Koebolt en het Nielsen Racing team niet verlopen zoals gehoopt. Het team leek lang op weg naar een heel sterk resultaat maar werd door een ongelukkige getimede safetycar terugverwezen naar de tiende plaats.
De terugkeer van de Red Bull Ring na twee jaar afwezigheid op de kalender van de European Le Mans Series betekende meteen dat de tweede ronde van het seizoen wellicht de grootste uitdaging zou zijn. Dat bleek ook in de kwalificatie waar Max in de tien minuten durende sessie geconfronteerd werd met plotselinge regenbuien. Samen met het team werd besloten om, net als een tiental andere teams te switchen naar regenbanden maar het warme asfalt droogde supersnel op waardoor een plek in de top tien er net niet in zat. “Dat was pure pech. Er viel zoveel water dat er spray van de auto’s afkwam maar zo snel als dat het viel, droogde de baan ook weer op, regent het net een paar minuten door, dan sta je erbij. Nu moeten we terugvechten”, aldus Koebolt na de kwalificatie.
De openingsfase was er een van overleven voor de bronzen coureur Nick Adcock die een chaotische eerste uur sterk door kwam. De Brit stuurde de #6 Nielsen machine door het volle veld naar de achtste plaats voordat de Amerikaan Austin McCusker zijn plek overnam voor de tweede rijbeurt. Nog maar net had de New Yorker zijn ritme gevonden, met een aantal supersnelle ronden tot gevolg, voordat de hemel boven het Oostenrijkse circuit zich opende. Een klein beetje regen werd heel snel een wolkbreuk waardoor de wedstrijdleiding niet anders kon dan de safetycar in het veld brengen.
Deze kwam bijzonder ongunstig voor het Nielsen team die net een pitstop hadden gemaakt waardoor het team terugviel naar de negende plaats. Nadat de auto’s ruim een half uur achter de safetycar hadden doorgebracht was het de beurt aan Max Koebolt om het laatste uur van de vier uurs race op een natte baan af te maken.
Het tempo van Koebolt was in deze wisselvallige omstandigheden uitstekend en de Nielsen Ligier was vaak een van de snelste auto’s op de baan, ondanks het feit dat de Noord-Hollander nog nooit met de Ligier in de regen had gereden. Het verschil dat was opgelopen door de safetycar was echter te groot om goed te maken waardoor Koebolt en het Nielsen Racing team genoegen moesten nemen met de tiende plaats.
“Dit was een hele vreemde race. Nick werkte zich gestaag naar voren na de start en Austin’s tempo was heel erg goed waardoor we af leken te stevenen op misschien wel een top vijf notering maar de lange safetycar door de plotselinge regen gooide echt roet in het eten”, aldus Max Koebolt na de wedstrijd.
De volgende wedstrijd in de European Le Mans Series wordt op 6 juni verreden op het circuit van Paul Ricard.