Afgelopen weekend vond de derde ronde van de allereerste ADAC Opel e-Rally Cup plaats in het Tsjechische Zlín. De Barum Rally werd dit jaar alweer voor de 50e keer gehouden en is ook onderdeel van het FIA ERC-kampioenschap. Het bleek een zware strijd, waar het Nederlandse team van Timo van der Marel, met dit weekend Erwin Berkhof als navigator, zich uiteindelijk met succes doorheen wist te slaan. Zij klommen op tot de tweede positie in het eindklassement.
“Van tevoren was gezegd dat dit het hoogtepunt van het jaar zou worden en dat is ook wel uitgekomen”, zegt teamleider en coureur Timo van der Marel. “Het was de eerste rally sinds corona die werd verreden met publiek. Het stond rijen dik, met vele tienduizenden bezoekers. Iedereen heeft dit weekend geweldig werk geleverd, het team met hun goede ondersteuning, maar ook Opel Motorsport dat een uitstekende laadinfrastructuur heeft verzorgd voor de auto’s.”
Verkenning
Op donderdag- en vrijdagochtend mochten de teams alle proeven voor het rallyweekend tweemaal bezichtigen. Timo van der Marel deed dit met een Opel Grandland van Opel Nederland. Deze verkenning vormt de belangrijkste basis voor een goed resultaat, want alle navigatie-instructies worden hierbij opgesteld en gecontroleerd.
Ongeval
Vrijdagavond werd de eerste echte proef gereden, in het stadje Zlín. Een publieksproef, wat voor het eerst sinds het begin van de pandemie weer mogelijk was. Vanwege een rode vlag in verband met een ongeval van een van de andere Corsa’s, kon Timo van der Marel slechts de helft van de eerste proef rijden. Gelukkig is iedereen bij het ongeval ongeschonden gebleven, maar helaas heeft uiteindelijk niemand een klassementstijd voor deze proef kunnen neerzetten.
Goede gok
Zaterdag waren de eerste buitenproeven, in de omgeving van Zlín. Gelukkig voor de teams is het uiteindelijk het hele weekend droog gebleven. Bij de zwaarste proef, de Pindula, heeft het team van Van der Marel als enige de gok genomen om toch met regenbanden te rijden. Dat bleek een goede gok, want de extra grip was van harte welkom. In eerste instantie haalden van de dertien auto’s een stuk of vijf de finish niet. Sommige daarvan konden na een herstart alsnog een tijd neerzetten.
Moeilijkste proef van het jaar
De Barum Rally was een zware. In het algemeen, maar zeker ook voor de nieuwe Corsa-e, die zich op de rallypaden nog moet bewijzen. Van der Marel: “We moesten een balans vinden tussen snelheid en de grenzen van de techniek. Uiteindelijk zijn we daar heel goed in geslaagd. De Corsa-e heeft zich heel goed gehouden. We hebben geen noemenswaardige problemen gehad en wisten uiteindelijk zelfs de snelste tijd neer te zetten. Dat is een heel mooi resultaat, want het is de moeilijkste proef van het hele jaar.”
Nek-aan-nek
Zondag leverde de Nederlandse ploeg een mooie strijd met Max Reiter van de Duitse ploeg. Uiteindelijk wist het team van Van der Marel op slechts twee seconden achterstand als tweede te finishen. Van der Marel: “Voorafgaand aan dit weekend stonden we op de zesde plaats in het kampioenschap. Met dit mooie resultaat zijn we zeker weer verder gestegen in de ranking. Dit was echt een hele goede kick-off voor de vier wedstrijden die we nog hebben te gaan.”
Opladen rallyauto’s geen probleem
Dankzij de mobiele laadinfrastructuur van Opel Motorsport was het opladen van de auto’s geen enkel probleem. De mobiele laadinfrastructuur van Opel partner eLoaded voorzag alle teams van genoeg elektriciteit om de auto’s klaar te maken voor de volgende proeven. De ervaring die met de mobiele laadinfrastructuur wordt opgedaan kan worden gebruikt om de elektrische autosport op termijn verder te optimaliseren.
De volgende uitdaging is de ADAC Rallye Hinterland op 18 september.
Eindklassement
- Laurent Pellier/Benjamin Mondière (Saintéloc Junior Team) 1:29:45.6
- Timo van der Marel/Rebecca van der Marel (Team Opel Netherlands) +50.0
- Max Reiter/Lina Meter (ADAC Saarland e.V.) +57.0
- Yohan Rossel/Alex Coria (Opel TotalEnergies) +2:18.8
- Marvin Wabnitz/Peter Fabian (Marvin Wabnitz) +3:14.9
ADAC Opel e-Rally Cup
De ADAC Opel e-Rally Cup is s ‘werelds eerste merkencup voor elektrische rallyauto’s. Het eerste seizoen van deze elektrische rallycompetitie doen teams mee uit Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, België, het Verenigd Koninkrijk én Nederland. Het Nederlandse team, dat namens Opel Nederland aan de start verschijnt, wordt geleid door Timo van der Marel die tevens de rol van coureur op zich neemt. Het Nederlandse team levert hiermee een prikkelende impuls aan elektrisch rijden, gedurende het gehele seizoen, op én buiten het parcours.
Over de Corsa-e Rally
De Opel Corsa-e Rally is gebaseerd op de succesvolle Opel Corsa-e en beschikt over een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor. De Corsa-e Rally is uitgerust met dezelfde 50 kWh lithium-ion batterij als de Corsa-e productieauto. Uiteraard voldoet de auto volledig aan de FIA-reglementen dankzij een geïntegreerde rolkooi, brandblusser en veiligheidsharnassen. De aanschafprijs voor een Opel Corsa-e Rally bedraagt € 49.900, exclusief BTW.