Rallycoureur Timo van der Marel en zijn navigator Rebecca van der Marel krijgen de smaak steeds meer te pakken tijdens het eerste seizoen van de ADAC Opel Corsa-e-Rally Cup, ’s werelds eerste merkencup voor elektrische rallyauto’s. De Nederlandse equipe, uitkomend voor Opel Nederland, werd tijdens de voorlaatste twee wedstrijden al knap tweede en tijdens de eRally in en om het Duitse Eisenach had het duo zelfs zicht op de overwinning. Een tijdstraf na het missen van een chicane gooide roet in het eten.
Close racing
De ADAC Rallye Wartburg is op zaterdag 2 oktober verreden. De rally was de vijfde ronde van de ADAC Opel Corsa-e Rally Cup 2021 en telde slechts 48 wedstrijdkilometers, verdeeld over vijf proeven. In zo’n korte wedstrijd kunnen teams zich geen (stuur)fout permitteren. Na twee proeven hadden Timo en Rebecca van der Marel een achterstand van nog geen vier seconden op de nummer 1 van het klassement en het veld lag dicht bij elkaar. Het liep steeds beter bij het Nederlandse rallyduo: de spirit was geweldig en de Opel Corsa-e Rally bewijst inmiddels zijn betrouwbaarheid.
“Dat was een geruststellende gedachte, ik kon me optimaal focussen op het rijden”, aldus Van der Marel. “Organisatorisch en qua laadinfrastructuur had de ADAC Opel Corsa-e Rally Cup vanaf de eerste minuut zijn zaakjes al fantastisch op orde, dus daar hadden we sowieso geen omkijken naar. We moesten hooguit even wennen. Wel hadden wij de eerste paar wedstrijden wat technische problemen, waardoor we het seizoen niet optimaal zijn gestart. Inmiddels zijn de kinderziektes verholpen en dat geeft vertrouwen voor de resterende wedstrijden van dit seizoen, maar bovenal die van 2022. Hulde aan Opel Motorsport!”
Onduidelijke chicane
In de derde proef van de ADAC Rallye Wartburg 2021 zette team Van der Marel de jacht vol in op de leider in het klassement. De eerste plaats was in zicht toen het echter misging. Van der Marel miste een gedeelte van een kunstmatige chicane en kreeg daarvoor een tijdstraf van 30 seconden. De hoop op de winst ging daarmee in rook op.
“Bij zo’n korte rally als deze en met coureurs die extreem aan elkaar gewaagd zijn, kun je zo’n tijdstraf niet meer goedmaken. Ontzettend balen dit! Maar ja, volgende keer beter. We voelen ons gesteund door de vele dingen die wel goed gaan. Dus we kijken uit naar de ADAC Tabbert 3-Städte e-Rallye, de zesde en voorlaatste wedstrijd van dit seizoen.”
Stuivertje wisselen
De volgende wedstrijd van de ADAC Opel e-Rally Cup wordt verreden in het weekend van 15 oktober, in en rond het Duitse Freyung, nabij de grens met Oostenrijk. Daar verschijnt Timo van der Marel aan de start met Erwin Berkhof, die de rol van navigator afwisselt met Timo’s partner Rebecca van der Marel.
ADAC Opel Corsa-e Rally Cup
De ADAC Opel Corsa-e Rally Cup is ‘s werelds eerste merkencup voor elektrische rallyauto’s. Het eerste seizoen van deze rallycompetitie voor elektrische auto’s doen teams mee uit Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, België, het Verenigd Koninkrijk én Nederland. Het team dat namens Opel Nederland aan de start verschijnt, wordt geleid door Timo van der Marel, die ook de rol van coureur op zich neemt. Het Nederlandse team wil met de deelname elektrisch rijden een prikkelende impuls geven, gedurende het gehele seizoen, op én buiten het parcours.
Over de Corsa-e Rally
De Opel Corsa-e Rally is gebaseerd op de succesvolle Opel Corsa-e en is voorzien van een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor. De Corsa-e Rally is uitgerust met dezelfde 50 kWh lithium-ionbatterij als de Corsa-e productieauto. Uiteraard voldoet de auto volledig aan de FIA-reglementen dankzij een geïntegreerde rolkooi, brandblusser en veiligheidsharnassen. De aanschafprijs voor een Opel Corsa-e Rally bedraagt € 49.900,- exclusief BTW.