Beste Autocross licentiehouder,
Al langer proberen we als BSAC en SONAK op meerdere manieren, en met diverse aanpassingen, binnen een acceptabel tijdsbestek van ongeveer 9 uur een NK-wedstrijd als eendaags evenement te laten verlopen. Echter al onze inspanningen ten spijt is dit niet gelukt. Dit is een van de redenen om een nieuwe weg in te slaan: de weg van het NK is voor de top van Nederland, zoals dit in andere sporten ook het geval is. Hierdoor zien we ons genoodzaakt om het NK Autocross in haar opzet wat te gaan aanpassen.
De zeven klassen zoals we deze nu al kennen binnen het NK Autocross zullen dan ook vanaf seizoen 2019, allemaal gemaximeerd worden op dertig deelnemers per NK-wedstrijd. De regels die omschrijven welke rijders rechtstreeks geplaatst zijn voor het NK Autocross worden vastgelegd in het Reglement Nederlands Kampioenschap Autocross 2019, welke nog niet gepubliceerd is.
Door het terugbrengen van het maximum aantal deelnemers van vijfenveertig naar dertig deelnemers in de Divisie V, Sprintklasse 1600 en Sprintklasse 2000 bestaat er een grotere kans op selectiewedstrijden voor deze klassen. In het voorseizoen hebben we hier dan ook weer twee data en een reservedatum voor gepland. De opzet zal net als andere jaren het rijden van drie manches zijn. Ook wordt er een finale toegevoegd aan het selectieprogramma. De verdere opzet van de selectiewedstrijden zal niet afwijken van het reglement wat hier de afgelopen jaren voor gehanteerd is. Het is ook mogelijk dat de andere vier klassen in aanmerking komen voor selectiewedstrijden. De criteria voor het rijden van deze wedstrijden vinden jullie terug in de Autocross reglementen 2019, welke nog niet gepubliceerd is.
Komend seizoen 2019 wordt er ook een nieuwe klasse toegevoegd aan het NK Autocross, de Juniorbuggyklasse. We willen deze nieuwe klasse de kans geven om te laten zien of dit een meerwaarde voor de toekomst van de autocross is. Het maximum aantal startende deelnemers op de NK-wedstrijden zal voor deze klasse 24 bedragen. Deze klasse gaat drie manches en een finale rijden. In de finale zullen twaalf rijders, die na de drie manches het hoogste aantal punten hebben behaald, mogen starten. De toevoeging van deze klasse wordt halverwege het seizoen 2020 door BSAC en SONAK geëvalueerd. Dan zal worden besloten of er een verdere NK-toekomst voor deze klasse is.
Met ingang van het seizoen 2019 zal de huldiging van de kampioenen niet meer plaatsvinden direct na afloop van de laatste NK-wedstrijd. Er zal op een inmiddels vastgestelde datum een aparte feestavond met prijsuitreiking zijn, welke georganiseerd wordt door de SONAK. Uiteraard zullen degene die kampioen zijn geworden op de laatste wedstrijd in het zonnetje worden gezet. De reden voor deze ommezwaai is de enorme druk die er op de schouders van zowel SONAK als haar medeorganisator ligt bij een laatste NK-wedstrijd.
Met vriendelijke groet, BSAC en SONAK
Foto’s: Michelle Reints