Voor Tom Coronel en zijn teamgenoten Paul Meijer en Jan Jaap van Roon was de première van de Michelin 992 Endurance Cup powered by Porsche Motorsport zeer succesvol. Op het Circuit de Spa-Francorchamps startte het team de 12-uursrace, exclusief voor Porsche Cup-auto’s, vanaf de pole-position. Een klein technisch probleem in de beginfase wierp het team wat terug, maar na een sterke inhaalrace werd de Porsche met het startnummer 8, ingezet door het Duitse team Max Kruse Racing, als tweede geklasseerd. “Geweldig om hier op het podium te staan, een gigantisch succes. Dank aan het hele team, dit was echt top”, zei Tom Coronel.
Met zo’n 30 auto’s aan de start, allemaal technisch identiek en aangedreven door de 510 pk sterke zescilinder Porsche-boxermotor, beloofde de eerste editie van de Michelin 992 Endurance Cup in de Belgische Ardennen een spectaculair evenement te worden. De training en kwalificatie werden op vrijdag verreden, waarbij de omstandigheden met mist en regen nogal wisselvallig waren. In de kwalificatie in de avond verraste de Max Kruse Racing-Porsche met het startnummer 8 in de kleuren van Ireckonu, Eurol, Mascot Workwear en ERU met de snelste gemiddelde tijd uit drie sessies, waarmee het team de pole-position veroverde. “We hadden voor slicks gekozen (profielloze racebanden, red.), wat op de opdrogende baan een gok was, maar dat pakte gelukkig goed uit”, zei Paul Meijer, die in de derde en beslissende heat de beste startpositie voor het team binnenhaalde. Eerder hadden Benjamin Leuchter de eerste en Tom Coronel de tweede kwalificatieheat gereden.
De race vond op zaterdag bij mooi zomers weer plaats. Niet alleen vele autosportliefhebbers, ook tal van Porsche-eigenaren hadden voor het evenement hun weg naar het Circuit de Spa-Francorchamps gevonden. De volledig met Porsches gevulde paddock bood een prachtige aanblik. Ook de actie op de baan was het aanzien meer dan waard. Paul Meijer nam vanaf pole bij de start de leiding, maar verloor al in de beginfase terrein als gevolg van een elektronicaprobleem. “Niets deed het meer: stuurbekrachtiging, ABS, waardoor de wielen een paar keer blokkeerden bij het remmen”, berichtte hij. In de pits kon het probleem snel worden verholpen, waarna de opmars vanaf de 23e plaats kon beginnen.
Dat zorgde voor mooi spektakel, waarbij de Max Kruse Racing-Porsche de ene na de andere positie wist goed te maken en gestaag weer opklom. Om 21.45 uur werd de auto als tweede afgevlagd, waarmee het podiumsucces een feit was. Reden voor grote blijdschap bij Tom Coronel en zijn teamgenoten. “Wat een rollercoaster”, zei Coronel. “Gaaf dat we de pole-position pakten, maar jammer dat we door die elektronicaproblemen in de race ver terugvielen. Door constant slim en snel te rijden zijn we een heel eind gekomen. P2 had ik niet verwacht. We hadden twee keer geluk met een ‘full course yellow’ die uiteindelijk een safety-car werd, waardoor het gat verkleind werd. Dat heeft ons ook wel geholpen. Het was echt serieus goed, mooi hoe we dit voor elkaar hebben gebokst! Jan Jaap heeft een goede stint gereden, Paul ook, die was heel snel. Max Kruse Racing heeft het super goed gedaan. Een beker mee naar huis nemen, in zo’n veld, dat is lekker wakker worden de volgende ochtend!”
Ook Paul Meijer en Jan Jaap van Roon blikten tevreden terug op de race. “Dank dat ik erbij mocht zijn, echt heel gaaf”, vond Meijer. “Een geweldige ervaring, in zo’n veld op het podium te eindigen, daar ben ik best een beetje trots op”, zei Van Roon. Benjamin Leuchter verklaarde: “Natuurlijk ben ik als teambaas van Max Kruse Racing heel blij met dit resultaat voor de auto met het nummer 8. Een sensationele inhaalrace. Paul is voor mij de man van de race, heeft echt indruk op me gemaakt. Ook Jan Jaap heeft een heel sterke indruk gemaakt, een heel goede stint gereden. Tom en Paul hebben het samen afgemaakt. Na de kwalificatie heb ik zelf in de race niet meer in de nummer 8 gereden, maar ze hebben het met z’n drieën perfect gedaan! Een podiumplaats, tweede in onze eerste race bij Creventic, dat smaakt naar meer!”
Tom Coronel wordt gesteund door: Ireckonu, Eurol, Mascot Workwear, ERU Prestige, ASC Group, API-4-BRANDS en Intrax Suspension.
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl