Toyota GAZOO Racing (TGR) gaat de komende Dakar Rally tegemoet met een sterk team van zes auto’s, waarbij de krachten van Toyota GAZOO Racing en Toyota GAZOO Racing South Africa (TGRSA) worden gebundeld. Samen met Team Land Cruiser Toyota Auto Body (TLC) en HINO TEAM SUGAWARA staan zij klaar voor de uitdagingen van de Dakar-etappes in 2025.
Met een mix van ervaren veteranen en opkomende talenten wordt de inzending van TGR in 2025 versterkt door een nauwere samenwerking met Repsol. Dit weerspiegelt een toewijding aan hernieuwbare energie en geavanceerde brandstoftechnologieën, wat bijdraagt aan Toyota’s multipath-strategie van verschillende aandrijflijnen.
Constructeurstitel in 2024
Voortbouwend op hun succes in het World Rally-Raid Championship (W2RC) van 2024, waar Lucas Moraes en Seth Quintero bijdroegen aan Toyota’s overwinning in het constructeurskampioenschap, gaat het team naar de Dakar met de vastberadenheid om het momentum uit het W2RC mee te nemen naar het nieuwe jaar. Als openingsronde van het W2RC-seizoen 2025 is de Dakar Rally cruciaal om de toon te zetten voor het kampioenschap, waardoor een sterk resultaat van vitaal belang is voor de titelaspiraties van het team.
Dubbele aanpak
Het TGR-team voor Dakar 2025 heeft een dubbele aanpak, bestaande uit twee verschillende onderdelen. De Toyota GAZOO Racing-crew, die Toyota Motor Europe vertegenwoordigt, bestaat uit de rijzende sterren Lucas Moraes met bijrijder Armand Monleon en Seth Quintero met bijrijder Dennis Zenz. Dit jeugdige duo belichaamt TGR’s filosofie om jong talent te koesteren en hen ongeëvenaarde ervaring en mogelijkheden te bieden om zich te ontwikkelen in de wereld van de rally-raid.
Versterkte samenwerking met Repsol
De Dakar Rally van 2025 markeert ook een versterkte samenwerking met Repsol, dat een belangrijke sponsor van TGR blijft. Dit partnerschap weerspiegelt TGR’s toewijding aan duurzame innovatie: Repsol toont zijn expertise in hernieuwbare brandstoffen en speelt een sleutelrol in Toyota’s technologiestrategie. Ondersteuning van een toekomst.
ToyotaGAZOO Racing South Africa (TGRSA)
Naast TGR zal TOYOTA GAZOO Racing South Africa (TGRSA) een team van vier auto’s opstellen, waaronder Giniel de Villiers met Dirk von Zitzewitz, Henk Lategan met bijrijder Brett Cummings, Guy Botterill met bijrijder Dennis Murphy en Saood Variawa met bijrijder Francois Cazalet. Samen vormen deze zes auto’s één van de meest veelzijdige en uitgebalanceerde teams op de Dakar-grid, die een frisse kijk en energie combineren met tientallen jaren ervaring in één team.
Team Land Cruiser Toyota Auto Body (TLC) en het HINO TEAM SUGAWARA
In het kader van de inspanningen van het Toyota GAZOO Racing team, zal Team Land Cruiser Toyota Auto Body (TLC) voor de Dakar Rally 2025 deelnemen in de T2 Stock categorie met twee rallyvoertuigen op basis van de Land Cruiser 300 GR SPORT en HINO TEAM SUGAWARA zal deelnemen met één voertuig op basis van de HINO 600 Series.
Dakar Rally 2025
De Dakar Rally van 2025 belooft een route door de gevarieerde landschappen van Saoedi-Arabië, waarbij de teams door woestijnduinen, rotsachtige paden en hogesnelheidssecties over uitgestrekte open vlaktes zullen rijden. De race zal opnieuw de grenzen van het uithoudingsvermogen, de navigatie en de voertuigprestaties testen tijdens 14 slopende etappes, met uitdagingen die zijn ontworpen om zelfs de meest ervaren teams tot het uiterste te drijven. Als Ronde 1 van het W2RC-seizoen 2025 is een sterke prestatie in Dakar essentieel om Toyota GAZOO Racing klaar te stomen voor een nieuwe succesvolle kampioenschapsrace.
Citaten
Lucas Moraes: “Ik ben ongelooflijk enthousiast om de Dakar Rally opnieuw te rijden, vooral als deel van zo’n sterk team. De GR DKR Hilux Evo is een ongelooflijke machine en met de laatste verbeteringen heb ik er alle vertrouwen in dat we alles hebben om op het hoogste niveau mee te doen. Het is een eer om Toyota te vertegenwoordigen en samen te werken met partners als Repsol, terwijl we werken aan een duurzamere toekomst in de autosport.”
Seth Quintero: “Deel uitmaken van Toyota Gazoo Racing voor de Dakar 2025 is een droom die uitkomt. Elk jaar leer en groei ik meer als coureur en de Dakar is de ultieme test. Met Repsol aan boord als sponsor is het spannend om te weten dat we bijdragen aan iets groters dan alleen racen – we pionieren met hernieuwbare technologieën en bewijzen wat er mogelijk is met duurzame energie in de autosport.”
Andrea Carlucci, Team Principal: “De Dakar Rally van 2025 vertegenwoordigt het streven van Toyota Gazoo Racing naar uitmuntendheid en innovatie. Met Repsol als belangrijke partner zetten we grote stappen in de richting van een duurzame toekomst. Ons team bestaat dit jaar uit een mix van jeugd en ervaring, wat volgens ons essentieel is om de uitdagingen van Dakar aan te gaan. De GR DKR Hilux Evo is zorgvuldig verfijnd en ik heb er alle vertrouwen in dat we een van de sterkste teams van dit jaar opstellen.”
DKR DKR Hilux Evo
Alle zes de teams rijden in de nieuwste versie van de bewezen GR DKR Hilux Evo. De 2025-versie blijft trouw aan het vertrouwde en betrouwbare basisontwerp dat al meerdere overwinningen op zijn naam heeft staan. De auto heeft verfijningen ondergaan om de kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid nog verder te verbeteren – waarden die centraal staan in Toyota’s aanpak. Deze upgrades zijn geworteld in Toyota’s Kaizen-filosofie van continue verbetering, waarbij elke versie voortbouwt op eerdere successen om een voertuig te creëren dat de zwaarste terreinen kan weerstaan.
SPECIFICATIES: GR DKR HILUX EVO (2025)
Motor – V35A Productiemotor
Donor – Land Cruiser 300
Motortype – Twin Turbo, Benzine
Regeling – Boost beperkt door FIA Reference Power Curve
Vermogen – 264 kW bij 5.300 tpm
Koppel – 620 Nm
Motormanagement – Motec
Transmissie – Sadev 6 versnellingen, sequentieel schakelen
Differentiëlen – Allemaal Limited Slip (voor, midden, achter)
Koppeling – Keramische dubbele plaat, 215 mm
Constructie – Buizenframe
Wielbasis – 3.140 mm
Spoorwijdte – 2.025 mm
Totale lengte – 4.810 mm
Totale breedte – 2.300 mm
Totale hoogte – 1.890 mm
Totaalgewicht – 2.010 kg, FIA vastgesteld minimum (drooggewicht)
Carrosserie – Toyota Hilux Pick-Up met dubbele cabine, volledig van composietmateriaal
Voorwielophanging – Double Wishbone, 350 mm veerweg
Achterwielophanging – dubbele Wishbone, 350 mm veerweg
Wielen – Evo Course, 17 inch
Banden – BF Goodrich, 37 inch
Brandstoftank – FT3 veiligheidscel, 540 liter
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl